≫ 

Probajte vi da rešite ove zadatke iz srpskog za osnovce! Njima zadaju muke, a logična su

Profesorka srpskog jezika i jedna od autorki testa za srpski jezik Jelena Rakić Kamenica objašnjava da će đacima najveći problem predstavljati pitanja gde će morati da razumeju književni tekst, a potom i prepoznaju njegov stil

  • 4

Mali maturanti će u junu na završnom testu iz srpskog jezika mučiti muku sa pitanjima iz književnosti, tvrde stručnjaci. U zadacima iz zbirke, koji će se naći i na ispitu, od đaka se zahteva da analiziraju značenje pesama, ali im se nude nejasni i predugački odgovori.

Osmakinje na testu mature čekaju pitanja o abortusu?! (Sporna lista)

Nikad teža matematika na završnom ispitu za osmake: Ovo su svi sporni zadaci!

Profesorka srpskog jezika i jedna od autorki testa za srpski jezik Jelena Rakić Kamenica objašnjava za Informer da će đacima najveći problem predstavljati pitanja gde će morati da razumeju književni tekst, a potom i prepoznaju njegov stil.

- Snalaženje u dužim tekstovima i njihova analiza predstavljaju veliki problem za đake. Zbog nepažnje i nerazumevanja pročitanog teksta oni ne mogu da odrede kojim je stilom napisan - kaže Rakić Kamenica.

Foto-ilustracija: Profimedia/Alamy Foto-ilustracija: Profimedia/Alamy

Trik pitanja iz srpskog jezika:

1. pitanje - Pročitaj sledeći tekst i odredi kojim je stilom napisan (administrativni, razgovorni, naučni, književnoumetnički, novinarski)

Svako lice ima pravo na obrazovanje i vaspitanje. Građani Republike Srbije jednaki su u ostvarivanju prava na obrazovanje i vaspitanje, bez obzira na pol, rasu, nacionalnu, versku i jezičku pripadnost, socijalno i kulturno poreklo, imovno stanje, uzrast, fizičku i psihičku konstituciju, smetnje u razvoju i političko opredeljenje ili drugu ličnu osobinu.

Problem: Iako je na prvu loptu ovo veoma lako pitanje, đaci se kod ovakvih zadataka mnogo zbune. Najveći problem je što često pomešaju stilove kao što su administrativni, književni, novinarski...

Rešenje: Administrativni stil

Foto-ilustracija: Profimedia Foto-ilustracija: Profimedia

14. pitanje - Pročitaj odlomak iz biografije poznatog srpskog pisca Borisava Stankovića. Podvuci u tekstu rečenicu koja se može izostaviti a da se pritom ne promeni osnovni smisao teksta.

Borisav Stanković je rođen u Vranju 1875. godine. Rano je ostao siroče, pa je odrastao uz babu Zlatu i njene priče o starom Vranju. Posle gimnazijskog školovanja u rodnom gradu i Nišu, završio je prava u Beogradu. Radio je kao državni činovnik, i to poslove koji nisu imali nikakve veze sa bavljenjem književnoću. Plate tadašnjih činovnika nisu bile velike. Vezan za zavičaj i prošla vremena, Stanković je u njima pronalazio teme za svoje pripovetke, romane i drame. Nije imao interesovanje za savremena književna zbivanja, pa je njegovo delo ostalo van tokova modernih strujanja u srpskoj književnosti 20. veka. 

Problem: Ovde će biti teže dati odgovor, jer je odlomak duži, a učenici nemaju naviku i koncentraciju da rešavaju takva pitanja. Da bi rešili ovaj zadatak, učenici će morati da nauče šta je smisao, šta je ideja, suština, poruka...

Rešenje: Plate tadašnjih činovnika nisu bile velike.

Foto: Profimedia/Alamy Foto: Profimedia/Alamy

419. pitanje - Pročitaj odlomak iz pesme "O ljubavi i još ponečem" Miroslava Antića. Protumači smisao podvučenih rečenica.

Ja sam zapisao ove pesme da lakše dišete. Da znate da imate negde u svetu jednog istinskog prijatelja koji se brine o vama drukčije nego tata i mama, rodbina ili nastavnici u školi. Jednog prijatelja pesnika, koji je i sam pomalo dečak, sa jednim sedim čuperkom u glavi, ali još uvek plavim u duši. 

Moje pesme nisu pesme, nego pisma svakom od vas. One nisu u ovim rečima koje čitate, nego u vama. A reči se upotrebljavaju samo kao ključevi, da se otključaju vrata iza kojih neka poezija, već doživljena, već završena, već mnogo puta rečena, čeka zatvorena da je neko oslobodi. 

Knjiga je oslobađanje pesme, one, što ko zna od kada postoji u svakom od vas. 

Zaokruži slovo ispred odgovarajućeg tumačenja: 

a) Pesma dobija svoj smisao tek u doživljaju svakog čitaoca, pa su zbog toga tumačenja pesme osobita i neponovljiva.

b) Pesmu u stihu je najbolje dopuniti propratnim pismom kao tumačenjem za čitaoca da bi pesma bila svakom čitaocu jasna

v) Pesme koje pesnik sastavlja manje su vredne od pisama koje upućuje svojim prijateljima i čitaocima bez tumačenja

g) Pesnik smatra da reči u stihovima pesme nemaju moć da iskažu svoju smisao kao što to mogu pisma u prozi

d) Pesma kao umetničko delo ima za svakog čitaoca isto tumačenje, bez obzira na njegovo obrazovanje i iskustvo.

Problem: Najveća teškoća i kod ovog pitanja biće dužina teksta koji učenici moraju da pročitaju, ali i razumeju. Osim toga, oni moraju da znaju i šta je smisao i da upotrebe logiku.

Rešenje: a)

Daljinac baner

(Telegraf.rs / Informer)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Goga

    30. mart 2017 | 14:59

    Lako...doduše ovo je za osmake...

  • Marija

    30. mart 2017 | 14:57

    Ovo je stvarno strasno! To su vama ispitna pitanja, takve gluposti? I Kakav vam je to administrativni stil, da covek poludi sta necete izmisliti! Sram vas bilo sa cim opterecujete danasnju decu!

  • Jole

    30. mart 2017 | 12:39

    Страшно....

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA