Niko nema prava da vam traži broj telefona i lične karte kada plaćate čekom: Prodavci debelo krše zakon svaki put kada to urade

Ček se smatra ispravnim ukoliko ga je vlasnik ispravno popunio, a to nema veze sa brojem telefona i lične karte

  • 9

Trgovci traže od kupaca lične podatke kada plaćaju na rate kako bi zaštitili sebe od novčanih kazni u slučaju da je ček neispravno popunjen. Međutim, ta praksa da se na poleđini čeka upisuju lični podaci prilikom kupovine u trgovinama i turističkim agencijama je "nedozvoljena obrada podataka", izjavio je Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti Rodoljub Šabić.

Ko ne sme da vam uzme ličnu kartu, a ko sme: I da li stvarno morate da je pokažete kontrolorima u autobusu

- Kada sam hteo da na rate platim porodično putovanje, zaposlena u jednoj turističkoj agenciji odbila je da primi uredno popunjene i ispravne čekove sve dok na poleđini ne napišem broj telefona i lične karte. Iako sam joj rekao da se na ovaj način pravi zakonski prekršaj, nije želela da napiše ugovor o putovanju, naveo je čitalac koji se obratio redakciji "Politike".

Ova praksa se, međutim, osim u agencijama odomaćila i u svim trgovinama u kojima se potrošači uslovljavaju na isti način. Bez ličnih podataka nema ni kupovine ni usluge.

Kako saznajemo, banke nemaju nikakav interes da zahtevaju od trgovaca da traže kupcima, odnosno klijentima banaka, da svoje lične podatke upisuju na poleđini čeka koji je zakonsko sredstvo plaćanja. Ček se smatra ispravnim ukoliko ga je vlasnik ispravno popunio.

Foto: Tanjug/Zoran Žestić

Jedini zaključak koji se nameće jeste da trgovci na ovaj način osiguravaju sebe, jer prema Zakonu o čeku snose posledice ukoliko on nije pravilno popunjen. Naime, po članu 25. ovog zakona trgovcu ili pružaocu usluge sledi kazna "ako trasira ček bez datuma ili sa neistinitim datumom izdanja", i to dva do 10 odsto od iznosa čeka. Isto će se dogoditi i ako primi ček, prenese ili isplati, iako zna za njegove nedostatke (nepravilno popunjen, oštećen). Trgovci, dakle, ostavljaju sebi prostor da ukoliko je došlo do greške prilikom popunjavanja čeka lakše stupe u kontakt sa kupcem i izbegnu nepotrebne troškove, prenosi "Politika".

Praksa da se na poleđini čeka upisuju lični podaci prilikom kupovine u trgovinama i turističkim agencijama je "nedozvoljena obrada podataka", izjavio je Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti Rodoljub Šabić.

On je podsetio da Zakonom o čeku nije regulisano pitanje upisivanja imena, prezimena, broja lične karte i broja telefona na poleđini čeka, kao i da primalac čeka nema zakonsko ovlašćenje za takvu vrstu obrade podataka o ličnosti.

Kako je objasnio, za takvu obradu podataka možda bi moglo da se tvrdi da postoji osnov u članu 12 Zakona o zaštiti podataka o ličnosti, koji ostavlja mogućnost da se, "ako je nužno u svrhu izvršenja obaveza određenih ugovorom između prodavca i kupca, obrada podataka može izvršiti i bez posebnog pristanka", ali da je ta odredba izuzetak.

- Da li su neophodni i broj lične karte i telefona, da li je nužno upisivati ih na poleđini čeka i koliko to sve ima smisla. Pogotovo, s obzirom na pouzdanost podataka jer je krajnje neizvesno da li neko proverava tačnost broja lične karte, pogotovo broja telefona - rekao je Šabić.

O tome šta treba uraditi ukoliko trgovac prodaju uslovljava ostavljanjem tih podataka, Šabić kaže da uvek "sugeriše otpor" građana.

- Ako uskrate podatke i zbog toga ostanu bez robe ili usluge neće doći do nezakonite obrade podataka, ali će doći do nečeg drugog takođe nezakonitog. Bez zakonom predviđenog razloga niko ne bi smeo da vam uskraćuje prodaju robe ili pružanje usluge i u takvim situacijama građani bi trebalo da mogu da računaju na pomoć državnih organa nadležnih za zaštitu potrošača i inspekcije", rekao je Šabić.

Poverenik je podsetio i da nijednim zakonom nije predviđeno da trgovac prilikom reklamacije proizvoda uzima lične podatke od kupca i dodao da je ta obaveza uvedena u sistem zahvaljujući obrascu NI (nalog za ispravku) koji je uvršten u Pravilnik o načinu vršenja ispravke.

(Telegraf.rs/Politika)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Saveta

    3. septembar 2018 | 09:17

    Čemu priča da je nešto neyakonito, ako odmah ne postoji mehanizam da se to spreči? Ako treba da zovemo inspekciju ili druge nadležne državne organe od te pravde nema ništa, sem izgubljenog vremena i živaca. Zar ne može NBS da na osnovu Zakona o čeku naloži bankama da ne prihvate ni jedan ček koji ima na poledjini ispisane bilo kakve podatke?

  • JaPaja

    3. septembar 2018 | 08:30

    Nije mi jasno sta je ovaj Sabic cekao toliko godina. Za sta je primao nenormalno velkiku platu Zar toga nije bilo i ranije. Sad se setio?

  • Ђорђе

    3. septembar 2018 | 08:41

    Коначно и од Шабића да чујемо нешто паметно!

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA