Auto svačije mladosti napunio 62 godine: Fića je prvi put proizveden na današnji dan (FOTO)

Ponosili su se njime svi Jugosloveni; i policajci i pekari i komšije...

  • 15

Na današnji dan 18. oktobra 1955. godine je u Kragujevcu proizvedena prva Zastava 750, koja je u legendu ušla kao "fića".

"Fića" mi je bolji od BMW-a: Miroslav skuplja ove stare automobile i pretvara ih u prave lepotane, čak se i oženio u fići (FOTO) (VIDEO)

Ušli smo u fiću koji je danima parkiran ispred policijske stanice na Bulevaru despota Stefana (FOTO)

Poslednji fića je proizveden u novembru 1985. godine a u periodu od 30 godina proizvedeno je 923.487 primeraka ovog vozila, koje je nezvanično proglašeno za "nacionalnu klasu".

 

Објава коју дели 381info.com (@381info) дана

 

Snaga motora bila je 23 KS (na početku proizvodnje) do 27 KS (u poslednjoj godini proizvodnje). Poslednji proizvedeni automobil bio je model "Z-750 LE" koji se čuva u Muzeju "Zastava".

Ukupno je u svetu proizvedeno 4.921.626 vozila, od toga u fabrici u Fijatu 2.695.197, u Zastavi 923.487, u Seatu (Španija) 814.926, Sevelu (Argentina) 304.016, u Nemačkoj (Fijat Nekter) 172.000 i u Čileu (Fijat) 12.000 primeraka.

Foto: Wikimedia/Radosław Drożdżewski (Zwiadowca21)

Početkom pedesetih godina 20. veka u Jugoslaviji se počelo razmišljati o proizvodnji putničkih automobila. Da bi fabrika bila rentabilna, trebalo je da proizvede i proda 10.000 automobila godišnje. Kako je u to vreme u Jugoslaviji standard bio nizak, a kupovna moć stanovništva mala, postavilo se i pitanje opravdanosti čitave investicije.

U to vreme vojni vrh je od rukovodstva preduzeća "VTZ" u Kragujevcu tražio da se za potrebe vojske otkupi licenca za terensko vozilo Džip Vilis overland koja su bila prva vozila koja su 1953. montirana u Zastavi. Rukovodstvo Zastave je insistiralo i na proizvodnji civilnih putničkih vozila.

Foto: Wikimedia/order_242

Započeti su pregovori sa italijanskim Fijatom, uprkos političkim tenzijama. Pregovore sa Fijatom vođeni su u vreme Tršćanske krize, vodio ih je inženjer Branko Nikolić, a uspešno su završeni nakon četiri meseca. Godine 1954. u Zavodu je započeta montaža vojnog terenskog vozila Fijat AP-55 (kampanjola) kao i putničkih vozila Fijat 1400 BJ i 1100 B.

Istorija Fiće počinje 1955. na sajmu automobila u Ženevi. Nekoliko godina ranije, Dante Đakoza, glavni Fijatov inženjer (1905—1996), dobio je zadatak da konstruiše malo vozilo za četiri putnika (za razliku od Fijata 500 Topolina, konstruisanog 1936. i koji je bio uzor mnogim proizvođačima malih automobila).

Daljinac baner

(Telegraf.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • ATIMUS

    18. oktobar 2017 | 18:12

    Daleka mu lepa... Kada vidim fiću podseti me na bedu

  • amerika

    23. oktobar 2017 | 18:51

    Najbolje auto ikad napravljeno, za nase puteve, bolji je od svih auta bio za sneg..

  • Branzzo

    8. novembar 2017 | 20:24

    Fica je kultni auto imali smo ga i bili smo srecniji nego danas

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA