Pisalo se na današnji dan: Ovako je izgledao "Ženski svet" u beogradskoj štampi tokom 1930-ih

"Filmska glumica Dezi Grifit izvršila je samoubistvo zbog toga što je dobila jedan kilogram u težini"

  • 0

Čitajući ženske stranice "Politike" i "Pravde" dame su u doba Kraljevine mogle da se oprobaju u nekom novom receptu, zavire u svet pariske mode ili nauče nešto o kozmetici.

Pisalo se na današnji dan: Ženska gimnazija nam je nepotrebna, domaćica zna samo za kuću - muž da prinese, žena da uredi

Teme koje smo ovde izdvojili tiču se emancipacije žena, problema sa prekidima trudnoće u svetu, samoubistvu holivuske glumice zbog toga što je dobila jedan kilogram više i zbog toga - otkaz. Izdvojili smo i jedan zanimljivi tekst o (ne)popularnosti kupanja i umivanja, kao i o tipovima majki u predratnoj Jugoslaviji.

POLITIKA, 8. 9. 1935. - Ženski svet

1. Kupanje kroz vekove

"Nekada se kupanje smatralo kao greh, a sve doskora nije bilo velika potreba" naslov je jednog teksta na ženskim stranama "Politike" iz 1935. godine.

"Danas su se već i staramajke navikle da bez čuđenja gledaju svoje unuke u kratkim kostimima za kupanje, a stanovi bez kupatila zadaju veliku brigu kućevlasnicima, jer ih je mogućno izdati samo po vrlo niskoj ceni. Kupanje kao sport ili kao potreba za čistotom od doba Cezara pa do naših dana bilo je gotovo suvišno. U srednjem veku, ono se smatralo i kao greh".

Crkva je, piše se, strogo gledala na javna kupatila u 11. i 12. veku. Dva biskupa iz 10. veka se "kao znak najvećeg odricanja i pobožnosti" nisu nikada kupali. U Engleskoj je, "kao nasledstvo rimske telesne kulture" još u 11. veku postojalo parno kupatilo. Umivanje se u lepoj književnosti spominje kao navika svih Engleza i Engleskinja. I vitezovi su se umivali, ako je verovati pesnicima, a posluživale su ih pri tome mlade devojke...

"U šesnaestom, sedamnaestom i osamnaestom veku, na čistoću se vrlo malo polagalo. U Španiji je kupanje bilo zabranjeno kao neznabožačka navika. Kraljica Margareta od Navare, poznata po svom raskošnom životu, umivala se najviše jedared nedeljno. Ali to se umivanje svodilo na pranje ruku."

"U ovakvim prilikama potpuno je razumljivo što su ogovarali Napoleona zbog suviše čestog kupanja. Sa čuđenjem konstatuju putnici koji se oko 1800. zadržavaju u Parizu da je sapun ušao u opštu upotrebu. U isto vreme, Englezi priznajući lepotu i šarmantnost Francuskinja, vele da njihova blizina ne prija toliko nosu koliko očima. Krajem 18. veka počelo se mnogo pisati o potrebi da se mala deca što više kupaju."

Tek početkom 19. veka javlja se umivaonik u raskošnom nameštaju. "A vodovod postaje pristupačan širokim masama tek 1880. godine".

"Pri ovakvim prilikama koje su u pogledu čistote vladale nekoliko vekova, potpuno je bila opravdana upotreba jakih mirisa i igala namazanih medom na koje su se kupile buve. Ovakva jedna igla sačuvana je u Parizu u muzeju Trokadero kao svojina Marije Antoanete, o čijem je vratu visila na zlatnom lačniću".

2. Samoubistvo jedne filmske zvezde zbog jednog kilograma sala

"Holivud, septembra. Filmska glumica Dezi Grifit izvršila je samoubistvo zbog toga što je dobila jedan kilogram u težini. Ona je sklopila s jednom kinematografskom firmom ugovor u kome je bilo naglašeno da njena težina ne sme da pređe 57 kilograma. Kad je utvrđeno da je prekoračila ovu granicu za 1 kilogram, ona je otpuštena i ostala je bez posla. Posle nedelju dana uzaludnog traženja novog zaposlenja izvršila je samoubistvo".

3. 24 miliona pobačaja godišnje

"Kada mi ćerka izađe iz kuće, ne znam da li je u školi ili na abortusu": Maloletnice često prekidaju trudnoću, a da li novi zakon to zaustavlja?

"London, septembra. Profesor V. Hajs, specijalista u oblasti sudske medicine, izračunao je prema postojećim podacima da se svake godine izvrši u svetu 24 miliona pobačaja. Glavni razlog ovoj pojavi je taj što u većini zemalja zakoni čine teškim položaj vanbračne dece i žena koje imaju vanbračnu decu."

PRAVDA, 8. 9. 1936. - Ženski svet

1. Žena i sport

"Da je sport danas više trka za rekordima, nego sredstvo za jačanje zdravlja, nije više tajna. Sport dobija profesionalno obeležje i time gubi značaj koji bi trebalo da ima. Da preteran sport naročito škodi ženi, to je van svake sumnje. Ali, pošto naši zakoni malo pažnje poklanjaju eugenici i mi izgrađenu socialnu medicinu i nemamo, mora se i ženi davati svako pravo kao i muškarcu.

Ako je muškarcu dopušteno da preteranim uživanjem alkoholnih pića, pušenjem ili razmim drugim ekscesima da ništi svoju plodnost, da ostavlja svetu degenerisano potomstvo ne smemo tražiti ni od žene da ona, u interesu vrste, žrtvuje svoje sportske naklonosti."

"Javljaju se glasovi koji bi želeli ponovno podjarmljivanje žena, pridajući preterani značaj rađanju dece. Da li će jedna žena teško ili lako roditi, to je njena stvar. Ali kakve će psihofizičke osobine imati rođeno dete, to se tiče celoga društva, a na to imaju upliva i muškarac i žena".

Foto: Telegraf.rs/Digitalna Narodna biblioteka Srbije

2. Tipovi majki

U jednom tekstu "Pravda" se osvrnula i na tipove majki, pišući o srpskoj, hrvatskoj, slovenačkoj, ali i o slepoj, kratkovidoj i dalekovidoj majci.

"Tip Srpske majke je tip majke koja je živela u najtešnjem dodiru sa udesom svoga naroda. Bila je kroz sve vekove svesna Srpstva i Slobode. Njeni sinovi i ćerke bili su junaci, koji su imali samo jedan životni ideal: slobodnu ili časnu smrt. Najlepši primer srpske majke je, besumnje, majka Jugovića"

"I Hrvatska majka je oduvek bila čuvar svog naroda i narodnih tradicija. Ali, sloboda i slavna prošlost ostali su više mašte nego stvarnost. Ona nema one energije, one jake volje, kao što ju je imala srpska majka." Uzrok tome vidi se u germanizaciji naroda, a Turci su, piše "Pravda" "Srbima ostavili duhovna blaga".

"Slovenačka majka je živela povučeno u svojoj porodici i samo za svoju porodicu. Očuvala je jezik, ali nije znala šta je sloboda. Slika na prošlosti, slavnih junaka kod njih nema. Oni su ginuli u borbi protiv Bavaraca, a istovremeno umirali u narodnom predanju."

Foto: Telegraf.rs/Digitalna Narodna biblioteka Srbije

U tekstu se govori o potrebi da se stvori "tip jugoslovenske majke, koja će u sebi spojiti sve vrline naših nacionalnih majki u prošlosti".

Kada je u pitanju odnos majke prema budućnosti deteta, autorka je izdvojila slepe, kratkovide i dalekovide majke.

"Slepe majke: Ovih ima dve kategorije: 1. Iz boljih krugova, gde je dete samo lutka, koju treba lepo odevati i koja služi samo kao igračka majci. S njom se majka ponosi pokazuje bebu svima, inače vaspitanje prepušta guvernanti. 2. Iz krugova bednih, gde je dete samo jedno potrebno zlo. Dete raste slobodno kao trava u polju."

"Kratkovide majke. Ovaj tip žena je vrlo čest u proleterskim krugovima. Majka svesno tera svoje dete da napušta školu i da se oda prodavanju novina, cveća, prosjačenju, pa čak i krađi. Njeno je gledište da dete treba što pre da zarađuje samo hleb, bez obzira na to što nije izučilo nikakav zanat.

"Dalekovidne majke se brižljivo staraju oko obrazovanja i vaspitanja svoje dece, jer one znaju da je budućnost preča od sadašnjice te uz najveće žrtve spremaju dete za budućnost".

(Mateja Beljan - m.beljan@telegraf.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Više sa weba

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA