Evo kako da se najbolje zaštitite kod davanja kapare i izbegnete da budete prevareni

Kod davanja kapare postoje određeni rizici, ali postoje načini da se zaštitite

  • 0
Novac, Evri, Placanje Foto: Pixabay.com

Kapara – ništa jednostavnije, a opet toliko pitanja... S jedne strane - kapara je uobičajen i zakonski regulisan deo kupoprodaje.

Sa druge strane, može doći do komplikacija, naročito ako dajete kaparu za auto koji niste videli, prodavcu čiji vam identitet nije poznat i to bez pisanog traga da ste kaparu zaista dali.

Rizik

Naleteli ste u oglasima na odličan auto – sija se spolja, očuvan iznutra, prodavac se kune da je 100% ispravan i bez ulaganja, a „hitno mu je“ pa je znatno spustio cenu samo da ga što pre proda. A pritom mu već danas dolazi nekoliko potencijalnih kupaca...

Da ne propustite priliku – kaparišete auto na neviđeno. Šaljete pare preko Pošte ili na neki drugi način. Npr. „simboličnih“ 50 ili 100 evra. Sledećeg dana zovete prodavca da se dogovorite oko dolaska po auto. Međutim, prodavčev telefon je nedostupan...

Pored ovakve klasične prevare, moguća je i druga vrsta problema. Uplatite kaparu na neviđeno, nakon telefonskog razgovora sa prodavcem.

Odlazite u drugi grad da preuzmete auto, ali tamo shvatate da je on u mnogo lošijem stanju nego što ste mislili. Razočarani odustajete od kupovine, smatrajući da vas je prodavac obmanuo, ali on ne želi da vam vrati kaparu.

Kako se zaštititi?

Novac, Evri, Placanje Foto: Pixabay.com

Kao prvo, nemojte da dajete kaparu dok ne vidite auto uživo i dok ne budete sigurni da ćete ga kupiti.

Kaparisanje nečega znači da ste odlučili da to kupujete – kaparu dajete kao garanciju prodavcu da ćete ispoštovati dogovor i doneti ostatak novca.

Kao drugo, napravite ugovor o kapari.

Napravite ugovor o kapari i overite ga kod notara

Ugovor o kapari ne mora da bude tipski.

Možete sami da ga sastavite. Ubacite sve neophodne podatke (prodavac, kupac, vozilo, datum, iznos kapare...), a poželjno je i da što detaljnije navedete sve uslove davanja kapare:

a)  koji je rok da se kupoprodaja završi, odnosno da se potpiše kupoprodajni ugovor

b)  šta se dešava u slučaju da prodavac proda auto pre tog roka (uobičajeno je da vrati dupli iznos kapare)

c)  šta se dešava u slučaju da kupac odustane od tog automobila (prodavac zadržava kaparu)

d)  da li prodavac ili kupac u slučaju da druga strana ne izvrši svoje obaveze ima pravo da traži odštetu

e)  zapisivanje kilometraže i postavljanje uslova da se automobil ne vozi do potpisivanja kupoprodajnog ugovora

f)  itd.

Dakle, u ugovoru može da se navede sve sa čime se obe strane slažu.

Što se detaljnije i preciznije navedu svi uslovi i podaci, manja je mogućnost da naknadno dođe do problema i lakše će se stvar rešiti na sudu ukoliko do toga dođe.

I obavezno idite kod notara da overite ugovor o kapari.

Šta ako kupac ili prodavac ne ispoštuju uslove iz ugovora?

Zakon o obligacionim odnosima kaže sledeće:

Neizvršenje ugovora

Član 80

Novac, Evri, Placanje Foto: Pixabay.com

(1) Ako je za neizvršenje ugovora odgovorna strana koja je dala kaparu, druga strana može po svom izboru tražiti izvršenje ugovora, ako je to još moguće ili tražiti naknadu štete, a kaparu uračunati u naknadu ili vratiti, ili se zadovoljiti primljenom kaparom.

(2) Ako je za neizvršenje ugovora odgovorna strana koja je primila kaparu, druga strana može, po svom izboru, tražiti izvršenje ugovora, ako je to još moguće, ili tražiti naknadu štete i vraćanje kapare, ili tražiti vraćanje udvojene kapare.

(3) U svakom slučaju, kad druga strana traži izvršenje ugovora, ona ima pravo i na naknadu štete koju trpi zbog zadocnjenja.

(4) Sud može na zahtev zainteresovane strane smanjiti preterano veliku kaparu.

U slučaju delimičnog ispunjenja obaveze

Član 81

(1) U slučaju delimičnog ispunjenja obaveze, poverilac ne može zadržati kaparu, nego može tražiti ispunjenje ostatka obaveze i naknadu štete zbog zadocnjenja, ili tražiti naknadu štete zbog nepotpunog ispunjenja, ali se u oba slučaja kapara uračunava u naknadu.

(2) Ako poverilac raskine ugovor i vrati ono što je primio kao delimično ispunjenje, on može birati između ostalih zahteva koji pripadaju jednoj strani kad je ugovor ostao neizvršen krivicom druge.

Ali nekad ni ugovor ne pomaže...

Vi ugovorom o kapari na sudu možete da dokažete da ste kaparu dali. Sud naloži prodavcu da vrati novac, ali šta ako prodavac nema novac, ne prima platu, nema imovinu...

Ovakva situacija je uobičajena kada se „klasični“ prevaranti nađu na sudu, što detaljnije opisujemo ispod.

Dobili ste na sudu, ali pare nikada nećete dobiti

evri, sto evra, novcanica Foto: Pixabay

Ovo je surova istina u mnogim slučajevima prevare. Prevaranti budu uhvaćeni i osuđeni, ali oni koji su prevareni moraju da podnesu posebnu tužbu u kojoj traže da im se vrati novac.

Međutim, ni tada ne dobiju svoj novac. Razlozi su višestruki:

a)  Prevaranti novac nemaju ili ne žele da ga daju

b)  Dok su u zatvoru ne rade, pa novac ne može da im se uzima od plate

c)  U periodu između suđenja i odlaska u zatvor, kao i nakon izlaska iz zatvora, takođe najverovatnije neće raditi, bar ne u potpunosti legalno, tako da opet novac ne može da im se uzima od plate

d)  Nemaju imovinu na svoje ime koja može da se oduzme i proda

Tako prevareni na kraju pretrpe još troškova koji im nikada neće biti nadoknađeni.

Ne optužujte nas da štitimo prevarante, odnosno da obeshrabrujemo prevarene da ih tuže.

Treba da ih tuže, ali isto tako treba da budu svesni kako mogu na kraju da prođu. To je realnost - od ulepšavanja stvarnosti i praznog moralisanja nema koristi.

Mi godinama upozoravamo na prevarante i sarađujemo sa policijom u njihovom hvatanju.

Nije svejedno kome dajete kaparu

Novac, evri Foto: Profimedia/Alamy

Ne kažemo da su svi prodavci prevaranti koji će pokušati da vam ukradu kaparu!

Ovo naglašavamo i zbog kupaca i zbog prodavaca, od kojih će nas neki verovatno „razapeti“ u komentarima, smatrajući da optužujemo sve prodavce automobila i time im nanosimo štetu.

Upravo suprotno!

Većina prevaranata uopšte nema automobil za prodaju, nego ukradu slike sa tuđeg oglasa i stave ih na svoj oglas sa lažnim podacima. Zatim „pecaju“ žrtve niskom cenom i dobro smišljenom pričom.

Sa druge strane, ni prodavac koji primi kaparu i odbije nekoliko potencijalnih kupaca, verovatno ne želi da mu čovek koji je dao kaparu dođe, razočara se kad vidi auto uživo i zatim traži kaparu nazad, smatrajući da je obmanut. Tu može da nastane čitav niz problema, od pretnji tužbom do toga da mora da interveniše policija.

Ponavljamo - ovaj tekst nema za cilj da izazove paranoju kod kupaca, već da im skrene pažnju na rizik.

Takođe nije isto da li dajete kaparu, tj. kupujete auto od fizičkog lica koje prvi put vidite ili na auto placu koji godinama stabilno posluje i ima mnogo zadovoljnih mušterija.

Pogledajte kompletnu ponudu polovnih automobila za prodaju na sajtu Polovni Automobili

(Telegraf.rs/Dragan Romčević)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA