Da li kupiti nov auto ili dobar polovnjak za 10.000 do 15.000 evra?

Ako želite auto koji vam se sviđa, a da pritom predstavlja racionalan izbor, moraćete da napravite razne kompromise. A ti kompromisi koštaju...

  • 23
Kupovina automobila, Novac, Pare Foto: Pixabay

Recimo da imate budžet od 10.000-15.000 evra i planirate da kupite auto. Da li kupiti NOV manji, sporiji/slabiji i sa manje opreme ili POLOVAN veći, snažniji/brži i sa više opreme? Obe opcije imaju prednosti i mane.

Naglašavamo da kupac okvirno raspolaže novcem u rasponu od 10.000 do 15.000 evra, što ne znači da mora obavezno da potroši sve do poslednjeg evra. 

On želi što bolji, odnosno što isplativiji auto za sebe u tom rasponu, a idealno bi bilo da nađe auto koji mu odgovara za 12.500 evra i teoretski uštedi 2.500 evra za prateće troškove, održavanje i eventualne kvarove, pišu Polovni automobili.

Ko je kupac?

Recimo da je kupac prosečan čovek, porodičan – to u startu komplikuje priču sa novim kolima iz „polo“ klase zbog prtljažnog prostora.

Jeste li nekada u gepek bilo kojeg auta ubacivali kolica za bebu, mali dečji bicikl, torbu, par kesa, manji kofer? Veći karavan to lako „proguta“; manji hečbek teško. Naravno, tu su nosač za bicikl i krovni nosač, mada to komplikuje priču i „logistički“ i finansijski.

Ostavimo ipak mogućnost da vozač nema decu, pa mu ova stavka nije toliko važna.

Definišite 1. fazu prioriteta

Na prvom mestu treba da odlučite da li kupujete auto srcem ili razumom. Dakle, kupujete li auto koji:

  • se vama lično sviđa ili njime želite da ostavite utisak na okolinu
  • predstavlja racionalan izbor – u skladu sa vašim realnim potrebama i finansijskim mogućnostima.

Ako želite oboje istovremeno, moraćete da napravite razne kompromise. Ti kompromisi koštaju – plaćate imidž neke (premium) marke, velike i atraktivne alu felne, metalik boju, sportske dodatke na karoseriji (spojlere, „suknjice“, dupli hromirani izduv...), bogatiju opremu u kabini, naprednu multimediju...

Kupovina prodaja automobila Foto: Profimedia

Definišite 2. fazu prioriteta

Generalno kupovinom polovnjaka za isti novac dobijate veći, komforniji, brži/snažniji auto sa bogatijom opremom u odnosu na kupovinu novog vozila.

Sa druge strane, kod novog dobijate garanciju, koja ide od 2 godine, pa naviše, ali uz ograničenje kilometraže (npr. uglavnom do 100.000, ali i do 150.000 km).

Stavite sve „na papir“

Mnogo je faktora u igri, a lako se zaboravljaju veoma važne stvari.

Pritom nije lako pratiti i upoređivati cene polovnih automobila različitih marki, godišta i slično. Čak i kad je reč o jednom modelu, razlike mogu da budu velike.

Međutim, ni kod novih automobila situacija nije sjajna, pošto cenovnici nisu uvek ažurni, pa možete da saznate:

  • da se cena u međuvremenu promenila
  • da taj model ili generacija modela više nisu u ponudi
  • da ta verzija nije dostupna na lageru, već se poručuje i čeka i po više od pola godine
  • da određeni paketi opreme nisu (više) dostupni...

Dakle, kada su novi automobili u pitanju – ne oslanjajte se na cenovnike na sajtovima prodavaca, već obavezno proverite telefonom.

Prednosti novih automobila

Na prvi pogled lako je zaključiti da je kupovina novog automobila bolji izbor:

  • imate fabričku garanciju od najmanje 2 godine
  • znate da auto nije udaran
  • ne morate da brinete kako je održavan pre kupovine
  • svi delovi su novi, pa je znatno manji rizik od kvara na putu i nepredviđenih troškova
  • svi delovi su fabrički (prva ugradnja)...

Mane novih automobila

Međutim, nije sve tako sjajno:

  • prinuđeni ste da kupite manji auto
  • morate sve servise da radite u ovlašćenom servisu, gde su cene više
  • skoro sve popravke takođe morate da obavite u ovlašćenom servisu, a postoje i popravke čije troškove ne pokriva garancija, što znači da će njihova cena biti znatno viša. Postoje razni primeri, ali to zavisi od proizvođača do proizvođača, tako da tu ne možemo ništa da generalizujemo.
Hyundai i10 Foto: Hyundai

Problem sa garancijom kod novih automobila

Pre kupovine nađite detaljno navedene garantne uslove, kako biste znali šta da očekujete. Uobičajena je zabluda da kupac novog automobila nema o čemu da brine – samo mali servis i to na 30.000 km.

Međutim, tih 30.000 km se neretko „skrati“, pa čak i na 10.000 km, u zavisnosti od načina i uslova vožnje.

Tako ćete potrošiti znatno više novca nego što ste planirali po pitanju malog servisa, a za neke marke i modele on nije baš jeftin.

Takođe, garancija ne pokriva potrošne delove, kao što su kočne pločice i diskovi, sijalice, svećice, grejači kod dizel motora, amortizeri i razni drugi elementi oslanjanja, itd. Poseban problem su oni skuplji delovi ili kvarovi, za koje se posebno obavlja procena da li je reč o grešci u proizvodnji ili materijalu, ili o „nestručnom rukovanju“, kao npr. prebrzo stradanje plivajućeg zamajca ili lamele.

Slično važi za stradanje dizni ili drugih elemenata ubrizgavanja goriva – proverava se da li je reč o korišćenju lošeg goriva ili je reč o propustu u proizvodnji.

Ni škripanje, cvrčanje ili krckanje koje se čuje u kabini, bez obzira odakle dolazi, ukoliko nisu baš izraženi, često ne pokriva garancija.

Tu je i DPF filter, koji može da se zapuši i posle samo nekoliko desetina hiljada kilometara, u zavisnosti od uslova vožnje i ukoliko vozač nije upoznat sa čitavom pričom oko DPF-a.

I novi automobili se kvare... I pre isteka garancije, i pre isteka 2 godine i pre 100.000 km. Motori i izduvni sistemi postaju sve sofisticiraniji, sa sve više senzora, elektronike i pratećih sistema kako bi uspeli da ispune oštre ekološke standarde, što znači da traže više pažnje i da su skloniji raznim problemima.

Ne mora to da bude ozbiljan problem – dovoljno je da jedan prljav senzor počne da šalje pogrešne podatke... Auto mora u servis iako je sve ostalo u potpunosti ispravno.

Dakle, fabrička garancija nije baš tako bajkovita kako mnogi misle.

Pad vrednosti

Ljudi suviše generalizuju i dramatizuju kada je pad vrednosti novih automobila u pitanju. Osnovni problem je u tome što ne pada vrednost isto svim markama, modelima i klasama automobila. Na primer, najbrže vrednost gube najluksuznije limuzine i SUV-ovi (npr. BMW „sedmica“, S klasa, A8, Q7, X5, Cayenne...). Možda je razlog skupo održavanje i eventualne skupe popravke?

Kada govorimo o automobilima za „obične smrtnike“ – to je već druga priča. Generalno najsporije pada cena „nemcima“ – konkretnije kolima iz VW grupacije (Audi, VW, Škoda, a i Seat je tu).

Redovno se u svetu rade analize na ovu temu, ali treba imati u vidu da je Srbija specifično tržište i da ne mogu da se primenjuju isti aršini za Golf kupljen u Srbiji za keš i za onaj koji je nakon tri godine vraćen lizing kući u Nemačkoj.

Uostalom, logično je da potpuno novom automobilu brže pada vrednost, tako da vozač koji često menja kola toga treba da bude svestan. Ukoliko mu to finansijski ne odgovara, onda neka on kupi polovnjaka starog 2 ili 3 godine. Ili neka nov auto zadrži bar 5-6 godina.

Pritom zaboravljamo da isplativost različitih opcija u ogromnoj meri zavisi od finansijskih mogućnosti vozača. Nemcu sa platom od 4.000 evra ne predstavlja veliki izdatak mesečna rata od 400 evra da bi na lizing uzeo (praktično rentirao) najnoviji luksuzni Audi, vratio ga posle dve godine i uzeo drugi, potpuno novi.

Volkswagen Polo Foto: Volkswagen

Može li da se kupi nešto novo iz „Golf“ klase u ovom cenovnom rangu?

Može, ali ponuda je skoro nepostojeća – cenovnici su zbunjujući, ne zna se da li i dalje važe, da li tih vozila uopšte više ima... Uglavnom, ako i uhvatite neki auto iz ove klase, to će biti benzinac od 100 KS.

Nađe se još poneki model za koji se treba protegnuti dodatnih 600-700 evra preko 15.000, tako da bi teoretski i oni mogli da upadnu u ovu grupu.

Dakle, ostaju samo novi automobili iz „polo“ klase?

Teoretski da. Naravno, tu su razna vozila marke Dacia, zatim neke „budžet“ limuzine kao Citroen C-Elysee, Škoda Rapid (prestala da se proizvodi 2019. ali je još ponegde ima), Škoda Scala (teoretski naslednica Rapida), itd.

Što se tiče automobila iz „polo“ klase, oni danas mogu da posluže kao sasvim ozbiljna vozila, u zavisnosti od motorizacije, naravno. Pritom mogu i ozbiljno da se napakuju opremom, ali tada se opasno približavaju granici od 15.000 evra.

U svakom slučaju – ukoliko ste odlučili da uzmete nov automobil, naš savet je da nipošto ne žrtvujete motorizaciju u korist bogatije opreme.

Drugim rečima – dodajte još malo novca i uzmite jači motor. Verujte da „konja“ nikada nije dovoljno.

Sa jačim motorom vozićete opuštenije, preticaćete bezbednije, motor će biti rasterećeniji, lamela će vam duže trajati (osim ako ne umete pravilno da koristite kvačilo), bićete bezbedniji na auto-putu i brže i bezbednije ćete se na auto-put uključivati, a pritom potrošnja goriva neće biti mnogo veća, ako uopšte bude. Registracija će možda biti za nijansu skuplja.

I ne – snažniji auto nije automatski opasniji. Takve stvari mogu da izjave samo oni koji ne znaju ništa o automobilima.

Prednosti polovnih automobila

Ne morate da brinete o gubitku garancije. Šalu na stranu, sa jedne strane jeste pod rizikom da neki teži kvar padne samo na vaša pleća, ali sa druge strane:

  • ne morate da idete u ovlašćeni servis na zamenu ulja
  • manji pad vrednosti kako prolaze godine
  • za isti novac možete da kupite veći, komforniji, luksuzniji, prestižniji, udobniji automobil, koji pritom u ovom cenovnom rangu može da bude star samo nekoliko godina i minimalno pohaban spolja i iznutra  
  • bezbednost – nov automobil nije po automatizmu bezbedniji od polovnog, naročito ako poredimo nešto iz „polo“ klase i iz „passat“ klase. Ni Passat ili neki njegov konkurent (Insignia, 508, Avensis, A4, Mazda6...) iz ovog cenovnog ranga neće zaostajati po bezbednosti, osim ako već nije ozbiljnije udaran. Naprotiv, zakoni fizike ne mogu da se krše, a Passat može da bude znatno teži od Pola, što je izuzetno značajan faktor prilikom udesa.
  • ponovo bezbednost – postoji solidna mogućnost da će polovnjak više klase imati i bolje sisteme aktivne bezbednosti od novog automobila niže klase. Naglašavamo da ovo zavisi od slučaja do slučaja.
  • možete sami ili u neovlašćenom servisu da obavljate razne modifikacije bez rizika od gubitka garancije (sve dok to ne utiče na tehnički pregled)
  • slobodniji ste po pitanju ugradnje „plina“ (situacija je tu šarolika).
Automobili, auto plac, auto pijaca Foto: Unsplash

Mane polovnih automobila

Znate i sami da je kod polovnjaka teoretski veća šansa da će doći do nekog kvara. Sve zavisi od godina, verzije, pređene kilometraže, uslova održavanja i vožnje...

Ali možda je do nekog ozbiljnijeg kvara već došlo, pa je on otklonjen i vi ste sada mirni duže vreme? Recimo da je prodavac odlagao zamenu plivajućeg zamajca, ali je u nekom trenutku morao da ga zameni i par meseci posle toga vi kupite taj auto. Možda je isto tako zamenjen ili remontovan turbo punjač? Ili su dizne menjane ili čišćene, pa ste vi sada mirni duži period?

Međutim, tu je mogućnost manipulisanja pređenom kilometražom, mogućnost da je auto udaran, kao i da još neke druge stvari nisu onakve kakvim se predstavljaju.

Nema pravila – na vama kao kupcu je da proverite auto. Informišite se na vreme, raspitujte se, budite odgovoran kupac.

Šta od polovnjaka može da se kupi za 10.000 do 15.000 evra?

Izbor je toliki da ne znamo odakle da krenemo. Hoćete Porsche Cayenne od 2006. do 2009. godišta? Skupa registracija i održavanje? Tu je zato Audi A6 2.0 TDI od 2011. do 2014. godišta. Previše upada u oči?

A klasika – VW Passat 2.0 TDI? Širok je izbor čak i Passata B8-ica sa 1.6 TDI i 2.0 TDI motorima. O Golfovima 7 da ne govorimo – ako idete do 15.000 evra, tu su oni 2018. i 2019. godište.

Isto tako, mogu da se nađu razne verzije veoma mladih hečbeka iz „Golf“ klase (Focus, Megane, Astra, Leon...) ili nešto starije ali u sportskim verzijama.

Ako se spustimo klasu naniže, tu su razni modeli iz „polo“ klase, stari samo nekoliko godina, sa najsnažnijim motorima u ponudi (ne računajući one „baš sportske“ verzije), veoma bogatom opremom i pritom su izuzetno očuvani.

Automobil, Kupovina automobila Foto: PIxabay.com

Zaključak

Svi bismo mi kupovali nove automobile kada bismo mogli. Naravno, one marke, klase i motorizacije koju bismo mogli da priuštimo.

Pošto je to kod nas redak slučaj, kupujemo polovnjake. Oni koji raspolažu budžetom od 10.000 do 15.000 evra imaju na raspolaganju veoma širok izbor polovnjaka, i to vrlo mladih, pa s obzirom na ponudu novih u ovom rangu, verovatno je za većinu vozača mnogo bolji izbor kupovina polovnjaka.,

(Telegraf.rs/Polovniautomobili.com)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Vozac

    17. oktobar 2020 | 11:12

    Najbolje je kupiti onaj auto koji vam treba i zavrsava poslove, koji sluzi svrsi. Kupiti skup auto, zarobite novac a ne koristite ili vam stoji ne isplati se, zato se prvo sami sa sobom dogovorite e sad drugo je sto ljudi boluju od toga da imaju "dobar auto" a voze na rezervi, i nemaju za nove gume...tu onda nema pomoci

  • Erak

    17. oktobar 2020 | 10:26

    Za te pare mogu da kupim kuću... sledeće.

  • Skg

    17. oktobar 2020 | 10:43

    Najbolje je kupiti dobar auto za sto manje para! To ti je najispravnija filozofija

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA