Vanvremenski klasik: Kako nam legendarna "kockica" izgleda tridesetak godina kasnije?

Model koji je već u startu proizvodnje potvrdio kvalitet i zrelost, tokom Classic testa dokazao je da se bez većih kompromisa, adaptira čak i na savremene uslove i potrebe

  • 8
BMW 325i E30

Foto: Mihajlo Todorović

Decenije su prošle, a druga generacija Serije 3 i dalje predstavlja omiljeni izbor ljubitelja BMW-a, merilo upravljivosti i neposrednog uživanja u vožnji.

U godini kada bavarski proizvođač obeležio četiri i po decenije postojanja Serije 3, redakcija magazina TopSpeed je testirala legendarnu "kockicu" - BMW "trojku" sa fabričkom oznakom E30, koji je najviše i doprineo izgradnji reputacije koja decenijama prati kompaniju iz Minhena.

Ove godine, Serija 3 je dakle napunila 45 godina, a model E30 i dalje je većini ljubitelja, jedan od prvih kada se na trojku pomisli. Zbog toga nam je i zanimljivo da objavimo ovaj test druge generacije legendarne "trojke", koji je kolege iz TopSpeeda, 2015. godine kada su ga testirali, poput vremeplova, vratio u neke nostalgične dane.

Ovaj legendarni automobil, uprkos svojoj jednostavnoj konstrukciji i najosnovnijoj opremi, beleži veliku popularnost i kod današnjih kolekcionara. Pogotovo sa "šestakom" ispod poklopca motora, koji je ekipa bila u prilici da upozna do detalja.

BMW 325i iz 1989. i danas je u gotovo salonskom stanju. Vlasnik Dragan Đurković pripada ljubiteljima BMW automobila, a veliki je i poznavalac E30 generacije, koju održava isključivo originalnim delovima. Primerak koji smo imali priliku da testiramo proizveden je sada već davne 1989. godine, iako se to po stanju vozila zaista ne može ni naslutiti.

Naime, na parkingu nas je sačekala kockasta silueta, prepoznatljivih linija kojoj E30 duguje i kolokvijalni nadimak - "kockica". Kombinacija tamno plave karoserije, svetlo sive unutrašnjosti i "mrežastih" alu-felni od 15 inča, jedna je od onih koja izaziva nepodeljenu ocenu da je klasično fabrično "odelo" zapravo najbolje rešenje.

OEM princip, koji podrazumeva isključivu ugradnju fabričkih delova i održavanje bez kompromisa, u skladu sa preporukama bavarske kompanije, doprineo je da i nakon toliko godina, 325i samouvereno dočeka test vožnju.

BMW E30 iz današnje perspektive pripada klasi automobila koja je, pre svega, neopterećena elektronikom, dajući prednost konstrukciji koja je bazira na vrhunskoj mehanici. Jednostavan princip garantuje ono što najviše nedostaje modernijim verzijama - osećaj u vožnji.

Iako možda zvuči kao kliše, Serija 3 je od samog predstavljanja postavila visoke standarde upravljivosti. Kao poseban bonus dolazi i oznaka na desnom delu vrata prtljažnika, koja ukazuje na to da je u pitanju najjsnažnije standardno izdanje - 325i.

Sa šest cilindara, manuelnim menjačem i pogonom na zadnjoj osovini, testirana "kockica" potvrdila je da popularnost, ali i ugled u svetu jangtajmera nisu slučajni. Pre svega, ulazak u sportska sedišta sa veoma izraženom bočnom potporom i kontakt starovremenskog "ključa" poseban je ritual, a ne tek uobičajena radnja.

Zapravo, sve u vezi sa iskustvom koje E30 vraća do vozača potpuno je posebno i autentično, pogotovo u poređenju sa savremenijim automobilima. Takoreći, pravog i direktnog poređenja i nema, jer je „rastojanje“ od tri decenije sasvim dovoljno da razlike nadjačaju zajedničke osobine.

Ipak, počevši od zvuka koji se budi na parkingu, sve je na granici savršenstva. Reski zvuk motora od 170 "konja" najavljuje da, uprkos "krštenici", 325i i dalje može da postidi mnoge sportske modele. Iako manja masa i pomenuta snaga najavljuju uzbuđenje, ono ne izostaje, ali je definitivno drugačije u odnosu na aktuelne standarde u automobilskoj industriji.

Brzina je relativna stvar, i u toj kategoriji BMW E30 325i ostavlja dobar, ali ne i odličan utisak. Maksimalna ocena je rezervisana za sam osećaj prilikom sabiranja kilometara, kada su ruke na retro volanu sa tri kraka i ručici menjača dovoljni za sreću. Svaka, iole oštrija krivina ili kružni tok, potvrdili su da je BMW još sredinom osamdesetih pronašao formulu uspeha, koja samo diskretno evoluira.

Tome je, svakako, doprineo i odnos vlasnika prema automobilu, koji je u prethodnom periodu mnogo vremena posvetio podvozju, koje je, verujte nam na reč, perfektno. Kompletno oslanjanje je zamenjeno originalnim, dok je za najvišu ocenu urađeno i peskiranje i plastifikacija, pa je Draganova "kockica" u svakom trenutku spremna za mehaničku i vizuelnu inspekciju, čak i po poslovično strogim nemačkim standardima.

Godine rada na Classic testovima naučile su nas da su, uprkos vrhunskom stanju, automobili iz prošlih epoha nedovoljno ubedljivi kada na red dođe kočenje. BMW 325i tu prirodno zaostaje za modernijim verzijama, ali nakon kraćeg "upoznavanja", sve dolazi na svoje mesto.

Jednostavno, E30 je automobil koji je neophodno detaljno upoznati, a onda je ljubav neminovna. Primetićete da tokom testa, osim konjskih snaga, nismo mnogo pažnje posvetili brojevima "na papiru", koji su suština testiranja aktuelnih automobila. Nismo naveli kolika je prosečna potrošnja, zapreminu prtljažnog prostora, međuosovinsko rastojanje...

Evoluciju BMW Serije 3 od 1975. do 2018. pogledajte u galeriji ispod:

Jer čim sednete u sportsko sedište, namestite se u idealan položan za vožnju i desnom rukom pronađete kožnu ručicu kratkog i preciznog petostepenog menjača, zatvorio se plavo-beli krug uživanja. Nekada bismo rekli da je na vama samo da pronađete dobrog saputnika i destinaciju, ali ne i ovom prilikom, jer je u ovom slučaju, vožnja sama po sebi jedini cilj i vrhunsko zadovoljstvo!

(Telegraf.rs/Uroš Popović/TopSpeed)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Gile

    12. jul 2020 | 18:31

    Ovo su bila prava auta,ovo danas gomila bespotrebne elektronike i plastike.

  • Vladimir

    12. jul 2020 | 19:24

    Voleti BMW je strast,specifican miris kokpita,osecaj u voznji,tehnicka resenja bavarskih inzenjera,kvalitet izrade...i kada kazem mislim na bmw sa klasicnom zadnjom vucom i ozbiljnim agregatom,a ne ovi danas nasminkani x drive i ostali.to se prepusta audiju i tojoti,ali po pouzdanosti br 1.vozio e34 525i 192hp,kupio sa 230000 prodao sa 500000,bez kvara.govorim kao poznavalac i serviser istih,a ne kao laik.

  • Deks

    12. jul 2020 | 20:42

    Automobil moje mladosti,i sada kada ga vidim nesto osetim u stomaku sto mi se ne desava ni za jedan noviji automobil,bmw 320 kockica

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA