• 11

Yugo slavi 40. rođendan: Šta su Amerikanci zaista mislili o njemu i kako ga je to učinilo boljim?

"Automobil se vozi lagano. Dobro drži put, solidno ubrzava i odlično koči. Kada izađete iz njega, ne možete se osloboditi utiska da konačno i mi konja za trku imamo, čak i na američkom tržištu!"

  • 11

Na današnji dan, 28. Novembra 1980. godine u fabričkim pogonima Crvene Zastave u Kragujevcu počela je proizvodnja najpoznatijeg domaćeg automobila.

Jugo, pa zatim Yugo, sa oznakama 45, 55, 60 i 65, i različitim slovima iza tih brojeva, kao i njegova kabriolet verzija, proizvodili su se sve do 11. novembra 2008, kada je sa proizvodnih traka kragujevačke fabrike Zastava Automobili sišao poslednji 794.428. "jugić".

U njegovom 28 godina dugom proizvodnom veku najznačajniji je bio period od 1985. do 1992. godine, kada je Yugo izvožen u Sjedinjene Američke Države, gde je prodato ukupno 141.651.

Prozvan "poslom veka", ovaj veliki izvozni poduhvat jugoslovenske privrede bio, od samog početka i velika tema u tadašnjim medijima. Hrvatski portal Index nedavno je, u saradnji sa sajtom Yugopapir, preneo tekst novinara Milorada Ljubisavljevića iz 1986. godine, originalno objavljen u magazinu Auto Svet, koji je za temu imao prijem na koji je naš Yugo naišao "preko bare". Ovde donosimo njegove najzanimljivije delove.

Šta su Amerikanci zamerali Yugu?

Mart 1986: Kada se završi probna vožnja Yuga GV, ostaje utisak da konačno i mi konja za trku imamo, čak i na američkom tržištu. Međutim, u američkom Potrošačkom informatoru ne misle tako. Šta zameraju našem automobilu...

O tome kako Yugo osvaja Ameriku napisani su članci i članci. Čak su više pisali stranci nego mi - i uvek pohvalno. Da je naš automobil privukao određene kupce, potvrđuju i podaci da se tamo za njega plaća unapred.

Šta vama danas znači Yugo?

Glasajte

I nakon svega, u februarskom broju (1986.) uglednog američkog Potrošačkog informatora - hladan tuš! Istina je da su nas pohvale pomalo razmazile, ali ova kritika izgleda kao nizak udarac.

Odmah da kažemo da se kolegama u Potrošačkom informatoru ama baš ništa nije svidelo na Yugu. Kao da su zaboravili da je to ne samo najmanji automobil koji se prodaje u SAD već i najjeftiniji.

Tako mu zameraju da vozač dok koči ima neki osjećaj između tvrdog i mekog - upotrebili su izraz "sunđerast", iako su morali da priznaju da su kočnice izvrsne. Potom su rekli da je spoljni retrovizor namešten dosta unazad pa ga vozači nižeg rasta ne mogu koristiti, što takođe nije tačno.

Zameraju i kako su namešteni sigurnosni pojasevi, jer smetaju vozačima visokog rasta, a kažu da se pojasevi na zadnjim sedištima teško vezuju. Zatim, da je volan pretežak i da zamara ruke.

Naše gore list

Robert Pavlović, koga svi jednostavno zovu Bob, jedan je od potpredsednika Yugo Amerike. Prezime otkriva njegovo poreklo. Pradeda mu je davnih dana otišao u SAD tragajući za boljim životom. Dugo je u biznisu sa automobilima.

Pre nego što ga je angažovala Yugo Amerika, radio je za Ford, potom za Chrysler, a posle toga za Ministarstvo saobraćaja gde je imao dosta posla baš na opozivu vozila koja nisu odgovarala strogim američkim normama.

Prvi put je došao u Zastavu u aprilu 1985. Stigao je kako bi proverio fabriku i da ljudi iz fabrike prouče njega. Osnovni zadatak mu je kontrola proizvodnje. Zato je zajedno sa ljudima iz Zastave razradio sistem kontrole koji se i danas primenjuje.

Kada smo ga pitali šta misli o pisanju Potrošačkog informatora, nije bio iznenađen. Očigledno je članak već dobro proučio.

- Moje lično iskustvo sa Potrošačkim informatorom je loše - kaže Pavlović. - Tim novinama sam prestao da verujem još dok sam radio u Ministarstvu saobraćaja. Događalo se da oni pišu o određenim vozilima loše, a mi smo ih kao vladina služba ispitivali. Naši se nalazi nisu slagali sa njihovima. Još tada smo ja i moje kolege prestali da im verujemo.

- Ja ne bih prihvatio taj članak kao tačan. Neuobičajeno je da se daje komentar na osnovu ispitivanja samo jednog vozila. Mi u Yugo Americi smo posle opširnog ispitivanja 1.600 naših kupaca napisali izveštaj iz koga se vidi da je više od 90 odsto njih veoma zadovoljno svojim automobilom. Sklon sam da više verujem izveštaju koji obuhvata 1.600 automobila nego onom koji se zasniva na ispitivanju samo jednog.

Prodaja ne jenjava

Na pitanje može li članak Potrošačkog savetnika uzdrmati pozicije Yuga u Americi, Robert Pavlović nas uverava da to ne dolazi u obzir. Kao dokaz nudi podatak da prodaja nije smanjena.

Ipak, podsećamo gospodina Pavlovića da su Zastava i Yugo Amerika doneli odluku da na svim vozilima prekontrolišu sigurnosne pojaseve.

- Uobičajena je praksa da proizvođač objavi opoziv svojih vozila zbog sigurnosnih pojaseva - kaže Robert Pavlović - Većina kupaca smatra da je normalno da kompanija koja im je prodala auto vodi računa o njihovoj bezbednosti. Kupac je zbog toga zadovoljan, jer misli da je kompanija izuzetno zainteresovana za njegovu bezbednost. To čak može biti i reklama!

- Samo u januaru (1986.) je u SAD prodato 2.834 primerka. Poređenja radi, recimo da je Alfa Romeo prodao 404, Audi 5.113, Peugeot 1.036, Renault 350, Mercedes 7.608, Toyota 45.000, a Subaru 16.700 automobila. Prošle godine je u SAD uvezeno 2.838.000 automobila, od toga 75 posto iz Japana. Ove godine je planirano da Zastava izveze u SAD 60.000 Yuga.

Nekom čudnom koincidencijom, posle pisanja Potrošačkog informatora, u Kragujevcu je održana promocija najnovijih modela Yugo A. Novinari su mogli da isprobaju Yugo 45A, Yugo 55A i pravog "Amerikanca" - Yugo GV.

Jesmo li stvarno proizveli automobil koji osvaja Amerikance?

Oprema koja je ugrađena u sva tri modela, uključujući tu i onaj koji se izvozi u SAD, manje - više je ista. Razlikuju se jedino u onome što se ugrađuje u GV, jer to iziskuju tamošnji propisi.

Yugo 45A je dobio šire gume (145 SR 13) umesto dosadašnjih 135 SR 13. Novina je i to što se koriste pneumatici tipa "tubeless" koji nemaju unutrašnju gumu. Ovo je, inače, specifičnost američkog tržišta.

Mnogo važnija novost je što se karoserija, za sva tri modela, izrađuje od prethodno zaštićenog lima. To znači da će karoserija duže trajati i bolje odolevati koroziji.

Nije nevažan podatak da uz Yugo američki kupci dobijaju i petogodišnju garanciju da automobil neće korodirati. Raspitivali smo se i svi u Zastavi tvrde da su karoserije, one koje se izvoze i one koje će se prodavati domaćim kupcima, identične.

Što se tiče modela Yugo 45A, ostale novine su uglavnom tu da bi se poboljšala udobnost, a i da bi se ulepšao. Tako je ručica menjača "obučena" u plastičnu navlaku. Zaštitna obloga oko nje više nije od gume, već od veštačke kože. Štitnici od sunca su novog oblika i mogu se okrenuti tako da vas štite od sunca i sa strane.

Primećuje se još jedan napredak, nijanse koje su upotrebljene u automobilima više odgovaraju boji eksterijera. Uz to, u Zastavi najavljuju da će izbor boja biti bogatiji, naravno zahvaljujući uticaju Amerikanaca.

Što se voznih osobina tiče, Yugo 45 A je vrlo sličan običnom Yugu 45. Ispod haube mu je motor od 903 kubika i 45KS koji nije izuzetno živahan, ali je pouzdan i ne troši mnogo goriva.

Yugo 55A je pretrpeo daleko veće izmene. To je i normalno kada se zna da se u SAD izvoze ista takva vozila, samo prilagođena tamošnjem tržištu.

Novina, koja je proistekla iz našeg "posla veka", kako tepamo izvozu Yuga u SAD, je novi sistem paljenja na motoru. Umesto klasičnog, sa platinama, ugrađeno je novo, elektronsko. Zahvaljujući toj napravi, motor automobila lakše startuje u hladna zimska jutra, a što takođe nije zanemarljivo, ne traži nikakvo održavanje.

Tu je i modifikovani karburator, novi razvodnik paljenja i kada se sve to sabere, dobija se rezultat: čištiji izduvni gasovi i, u fabrici tvrde, nešto manja potrošnja goriva.

U svakom slučaju, fabrika garantuje da Yugo 55A, pri brzini od 90 km/h, troši 5,9 l/100 km. Ovo nismo mogli da proverimo, ali tokom kratke vožnje moglo se zapaziti da motor mirno radi, da je živahan i da se auto dobro drži na putu, da je jednostavan i lak za vožnju.

Ugrađen je i jači alternator, servo-uređaj za kočenje, a promenjen je, u svim modelima, položaj akumulatora radi bolje zaštite ako dođe do čeonog sudara.

Yugo 55A u serijskoj opremi ima i dva svetla za vožnju unazad, komandu kojim se može podešavati jačina kojom su osvetljeni instrumenti, upaljač za cigarete... Treba napomenuti da su sedišta savremeno oblikovana i da na zadnjoj strani imaju džepove za sitnice. U njima se udobnije sedi, ali utisak je da su i dalje previsoka. Ugrađen je i veći retrovizor, u kabini i na vratima.

Sve u svemu, Yugo 55A po svojim voznim osobinama i opremi može se usporediti sa drugim sličnim malim modelima u Evropi. Ali, ambicije Zastave su mnogo veće kada je u pitanju ovaj automobil.

Bili smo u mogućnosti i da probamo Yugo GV. I za njega važi ono što i za 55A, mada smo stekli utisak da je nešto tiši. Brojevi na instrumentima označavaju milje, a kada uđete u auto i ostavite otvorena vrata, čuje se zujanje koje opominje da treba da ih zatvorite. Isti zvuk podseća da treba da vežete sigurnosne pojaseve.

Američki Yugo ima katalizator i još neke sitnice pod haubom. Tu se našao i uređaj za skupljanje benzinskih isparenja, potom je tu i uređaj koji osigurava uvek isti pritisak u karburatoru.

Sve u svemu, automobil se vozi lagano. Dobro drži put, solidno ubrzava i odlično koči. Kada izađete iz njega, ne možete se osloboditi utiska da konačno i mi konja za trku imamo, čak i na američkom tržištu.

(Telegraf.rs)

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Pavle Filipović

    Vozim beli Yugo GV, 1989. koji nije otišao u Ameriku, i dan danas. Čuvam ga i održavam u besprekornom stanju. Nepravedno ocrnjen auto danas. Yugo me nigde nije ostavio, mehanika je jednostavna i lako i jeftino popravljiva ako do kvara dođe. Ali kvarova nema. Uradio sam mu generalni remont motora s originalnim delovima. Neverovartno malo troši, oko 5,6 litara na otvorenom putu kad se vozi u rasponu 70 do 90 km/h, dok je potrošnja u gradu veća, ali ne može da pređe 8,5 litara. Jedino što nije dobro na ovom automobilu je BEZBEDNOST, u današnje vreme s njim treba biti vrlo oprezan. Ipak je to auto iz 80ih godina prošlog veka. Ali sve ostalo je vrlo dobro i auto je zanimljiv za vožnju i putovanja. Svako ko ga ima, treba da ga čuva i održava najbolje što može, jer to je naš nacionalni simbol u smislu automobilizma i industrije koju smo nekad imali. Dokaz da i mi možemo. POZDRAV!

  • Bane

    Yigo je super domaci brend Srbije, ja bih ga kupio novog. Da bude isti samo neke manje prepravke zbog Eu zahteva super auto, imao sa 3 auta yugo 45.i 55.pocnite da ga tadite bit ce prodaje,stim da bude cena najskuplji od 4.000 do 5.000 eu najskuplji..

  • Jugoista

    Vozio sam i jugo i 101 keca,nikadame nije mogao ostaviti na putu,osnovno je bilo da imaš par ključeva,dobro i sigurno gorivo gorivo,mogao sam popraviti na njemu na sred puta bilo šta,a nisam automehaničar,pumpu za gorivo ako se pregreje,a retko se dešavalo,hladio sam vodom,izvinite na ovo što vam kažem- pomokrim se na pumpu kod keca,sačekam malo i ona opet radi,a danas ajd da vidim da neko to uradi,i neznate gde se koji deo nalazi.

Preporuka sa Weba

by Content Exchange

Google preporuke

Najnovije vesti

Dozvoljavam da mi Telegraf.rs šalje obaveštenja o najnovijim vestima