≫ 

Novi problem sa električnim automobilima: Kako bezbedno ugasiti požar kada se zapale?

Proizvođači automobila predstavljaju sve više novih modela e-vozila, pa bi vatrogasne i šlep-službe trebalo da znaju kakvi su rizici kada ih zahvati požar i kako se nositi sa električnom i hemijskom energijom baterija posle sudara...

  • 21
električni automobil, punjenje baterija Foto: Shutterstock

Požari u električnim vozilima opasnost su za spasioce koji pritiču u pomoć posle saobraćajne nesreće, a smernice proizvođača o načinu postupanja sa tim vozilima u takvim prilikama su neadekvatne, upozorili su američki istražitelji.

Takođe, postoje praznine u industrijskim bezbednosnim standardima i istraživanju požara visokonaponskih litijum-jonskih baterija, posebno u velikim, teškim sudarima, saopštio je Nacionalni odbor SAD za bezbednost transporta (NTSB).

Ta agencija koja samo može davati preporuke, pozvala je proizvođače da napišu posebne smernice za svaki model vozila o gašenju požara na baterijama i ograničavanju opasnosti od hemikalija u njima, jer, mada prividno ugašene, mogu da nastave da se same pregrevaju i izazovu ponovno izbijanje požara u vozilu. Smernice takođe treba da sadrže informacije o tome kako bezbedno skladištiti vozila sa oštećenim litijum-jonskim baterijama.

Proizvođači automobila predstavljaju sve više novih modela e-vozila, što mnogi u toj industriji smatraju potpunim preokretom zbog prelaska sa motora sa unutrašjim sagorevanjem na električne koji su čistiji pri korišćenju.

Agencija je u svom izveštaju zatražila od vatrogasnih i šlep-službi da svoje osoblje informišu o riziku od požara i kako se nositi sa električnom i hemijskom energijom baterija posle sudara, i o tome kako bezbedno uskladištiti vozilo sa oštećenom baterijom.

Takođe se traži od Nacionalne uprave SAD za bezbednost saobraćaja na putevima (National Highway Traffic Safety Administration - NHTSA) da kada ocenjuje bezbednost vozila, u to uvrsti i mogućnost pomoći u hitnim slučajevima.

NHTSA bi takođe trebalo da formira koaliciju za istraživanje načina uklanjanja električne energije iz baterija i smanjenja opasnosti od njihovog pregrevanja - "termičkog bekstva", hemijske reakcije koja uzrokuje nekontrolisano povećanje temperature i pritiska u bateriji.

NTSB je počeo da istražuje požare na baterijama posle sudara i požara u Lejk Forestu i Mauntin Vjuu u Kaliforniji i u Fort Loderdejlu, na Floridi, 2017. i 2018. Takođe je ispitivao požar koji nije nastao usled sudara u zapadnom Holivudu u Kaliforniji. Baterije u ta tri slučaja same su se ponovo zapalile nakon gašenja požara u vozilima. Sva ta vozila proizveo je Tesla, najprodavaniji proizvođač električnih vozila u SAD.

Tesla kola kompanija logo Foto: Tanjug/AP

- Rizik od električnog udara i ponovnog paljenja i požara baterije proizlazi iz "zatočene" energije koja je u bateriji iako je oštećena - rekla je agencija.

Avgusta 2017. godine u Lejk Forestu, zapalila se baterija automobila Tesla Model X pošto je vozilo skrenulo s puta i velikom brzinom udarilo u zgradu. Tomas Bart, inženjer NTSB-a i istražitelj, rekao je da su vatrogasci izlili hiljade litara vode na krov vozila.

- Nisu shvatili da moraju usmeriti vodu u odeljak za baterije ispod automobila kako bi ga ohladili i zaustavili reakciju koja izaziva požar - rekao je on.

U izveštaju na 80 stranica NTSB je napisao da je pregled smernica 36 proizvođača za reagovanje spasilaca u vanrednim situacijama sa e-vozilima otkrio da svi imaju načine da ublaže rizik od visokonaponskih udara, uključujući metode za iskopčavanje baterije. Ali nijedan od vodiča nije govorio o ograničavanju rizika od energije uskladištene u baterijama, kao što bi bili postupci za smanjenje opasnosti ponovnog paljenja ili uputstva o tome gde i kako prskati vodu kako bi se baterije ohladile, rekla je agencija.

Električni automobil, punjenje baterije Foto: Pixabay

Jedan od načina za rešavanje problema s oštećenim baterijama je njihovo vađenje iz vozila i natapanje slanom vodom kako bi se ispraznila energija, napisao je NTSB.

Očekuju se odgovori Tesle, Nacionalnog udruženja za zaštitu od požara i Saveza za automobilske inovacije – velike trgovinske grupe proizvođača automobila.

(Telegraf.rs/Beta)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Otto

    14. januar 2021 | 17:59

    Sad ce el vozac da nam napise kako je i ovo sve izmisljotina i kako se fosilci puno lakse zapale i kao i inace samo negiranje cinjenica i blacenje klasicnih vozila! Kao i sve tako i el vozila imaju svoje lose strane koje nisu ni malo bezazlene, opasnost je stvarna i zabiljezeno je mnogo slucajeva gde su baterije gorile... Neki su cak planuli u garazi na punjacu pa ko voli nek izvoli. Ne nasedajte na suplje price el coveka i na njegovo ulepsavanje stvarnosti kako njemu pase!!!

  • Otto

    15. januar 2021 | 22:43

    Naravno da sam pogodio nova gomila lazi, a sta drugo i ocekivat od tebe. Sigurno te neko placa da pises sve te bezsmislice a ako te ne placa onda si jednostavno zaluden ili opsjednut! Naravno da je postotak na strani fosilaca zato sto ih ima beskonačano vise al je zanimljivo kako ta tvoja genijalna nova tehnologija lako plane i ode u dim kao i sve tvoje suplje price!!! Samo zanemarujes da el kad se zapili gotovo ga je nemoguće ugasit dok se sam ne ugasi a i mogucnost ekspolozije je znatno veca. Okretanje price kako ti pase nece promjenit istinu koja svakim danom izlazi na povrsinu.

  • Lobista

    15. januar 2021 | 04:41

    Tolika količina energije u bateriji je velika potencijalna opasnost. Naravano postoje bezbednosni sistemi, nazovi ih osigurači, ali imaju i drugi automobili osigurače pa se zapale zbog instalacije, a ovo je baš opasno jer ogroman je kapacitet baterije.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA