≫ 

Bez katalizatora, nema tablica: Ko do 5. jula ne ispuni ove uslove može da se pozdravi od svog auta

Tog datuma počinje puna primena propisa koji se odnose na merenje emisije izduvnih gasova, pa vozila koja nemaju delove bitne za njihovo prečišćavanje neće moći da se registruju

  • 49
Tehnički pregled automobila, registracija vozila Foto: Marko Jovanović

Vlasnici automobila koji su neovlašćeno prepravili svoje vozilo skidanjem lambda sonde, katalizatora i DPF filtera, ili oni koji su takav "polovnjak" kupili, imaće problema na tehničkom pregledu i teško će ga proći od 5. jula ove godine.

Tada počinje puna primena propisa koji se odnose na merenje emisije izduvnih gasova, a ovi delovi su bitni za njihovo prečišćavanje od štetnih materija. Sva vozila će morati da ispune i te zahteve da bi mogla da se registruju, pišu Novosti.

Najveći problem će imati oni koji su skinuli lambda sondu. Automobili koji su napravljeni bez katalizatora, ne treba da ga imaju i oni će moći da se registruju dok god se održavaju u ispravnom stanju.

Kada su u pitanju vozila kod kojih su predviđeni uređaji za prečišćavanje izduvnih gasova, vlasnici, koji to još nisu učinili, trebalo bi pre 5. jula da provere da li njihov auto ima katalizator, ili DPF filter i da li su oni ispravni. Ti delovi su često skidani jer prave problem u vožnji, ako se zapuše ili su dotrajali i oštećeni.

"Ljudi ga odseku, stave parče cevi i nastavljaju dalje"

U nekim slučajevima vlasnici to rade i zato što ove uređaje mogu da prodaju za stotinak evra. Problem za one koji budu hteli da vrate ove delove, biće procena koliko im se sada isplati da ih ugrađuju.

Na sajtovima mnogobrojnih servisa može da se vidi da je uklanjanje katalizatora čest zahtev klijenata. Jovan Cvetković, direktor poznatog beogradskog auto-centra, ipak, misli da to sada nije tako masovno, i da su oni uglavnom skidani ranije, sa vozila koja su 10 i više godina stara.

- Kada katalizatoru istekne rok upotrebe dolazi do problema, "gušenja" auta, a stariji automobili, kao što su oni sa Euro 3 motorima, mogu da funkcionišu i bez tog dela - objašnjava Cvetković.

Auspuh katalizator lonac automobil Foto: Pixabay

- Ljudi ga odseku, stave parče cevi i nastavljaju dalje. DPF filteri mogu, kako navodi, potpuno da se uklone ili da se kod novih modela izbaci keramika, a onda se softverski izmene mape u kompjuteru i onemogući se pojavljivanje greške.

Filter onesposobljen, kućište netaknuto

Sa sajta Polovni automobili upozoravaju da problem za kupce dizelaša može da bude upravo taj situacija kada je filter onesposobljen vađenjem saća, a kućište je ostalo netaknuto, tako da prostim pregledom ne može da se otkrije da li je DPF uklonjen. U takvim slučajevima je provera moguća samo preko dijagnostike.

Vlada Marinković iz Nacionalne asocijacije tehničkih pregleda (NATEP) ističe da vozilo treba da ispunjava dva ključna zahteva da bi prošlo proveru ispravnosti.

- Tehnički pregled je utvrđivanje minimalnih voznih i ekoloških karakteristika neophodnih za učestvovanje vozila u saobraćaju - objašnjava Marinković.

Auspuh, dim Printscreen: Flickr/frankieleon

- Da bi bilo koje vozilo prošlo tu proveru treba da ispunjava dva ključna zahteva: da bude održavano i da mu nisu neovlašćeno promenjene tehničke karakteristike, poput uklanjanja lambda sonde, katalizatora, DPF filtera... Vozila koja su napravljena bez katalizatora ne treba da ga imaju, moći će da se registruju ako se održavaju u ispravnom stanju.

Nov deo i do 6.000 evra

Najveći problem će imati benzinci koji su skinuli lambda sondu. To je senzor koji meri sadržaj preostalog kiseonika u izduvnim gasovima. Njih katalizator čini manje štetnim, zahvaljujući lambda sondi.

Oni koji je nemaju, mogu da je ponovo ugrade, a treba da znaju i to da se cena lambda sonde, u zavisnosti od tipa i modela vozila, kreće od 2.400 do 24.500 dinara.

Dizalica, automobil, garaža, mehaničarska radnja, popravka kola Foto: Shutterstock

Najisplativije rešenje za vlasnike vozila koji žele da vrate katalizator je da se opredele za tzv. univerzalni koji košta oko 100 evra, savetuje Jovan Cvetković, direktor poznatog auto-centra.

- Polovni DPF filteri se kreću od 300 do 1.000, a novi od 1.000 do 6.000 evra!

(Telegraf.rs/Novosti.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • SrbskiBek

    26. januar 2021 | 17:38

    Pisaj po sirotinji !!!! Bravo napredna srbijo !!

  • Sale

    26. januar 2021 | 17:05

    Ne plašite narod. Od toga nema ništa. 80% vozila ne zadovoljavaju

  • Dokle

    26. januar 2021 | 16:46

    Prosecni vozni park 18 godina , bravo legende. Sledece bez senzora za kisu i matrix led svetala nema registracije....

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA