Nove gume od 1. maja dobijaju nove oznake

EU je, još krajem 2012. godine, propisala da svaka guma mora da ima oznake kojima su označene njihove karakteristike prema glavnim odlikama

  • 0
Točak, felna, guma, BMW Foto: Pixabay

Gume, odnosno pneumatici, jedan su od najvažnijih delova automobila, jer samo gumama, površinom veličine četiri ljudska dlana, automobil dodiruje podlogu. To omogućava vožnju po željenoj putanji i obezbeđuje upravljivost, stabilnost i zaustavljanje automobila.

Gume u vožnji stvaraju otpor podloge prilikom okretanja, koji direktno utiče na vozne karakteristike automobila, potrošnju goriva i buku, a istovremeno se i same troše. To je svojevrsno nužno zlo, jer stvara negativan rad (mehaničke gubitke), kojima se pogoršavaju performanse automobila i povećava potrošnja goriva. Otpor kotrljanja gume ne može se ukinuti, ali se može umanjiti.

Taj otpor čini između 10 i 30 odsto otpora u vožnji, a u zavisnosti od brzine i nagiba kolovoza, angažuje toliko efektivne energije motora automobilskog i direktno utiče na potrošnju goriva, podseća Autoportal.

Gume, Zamena guma Foto: Pixabay

Što je guma više glatka i tvrđa, to se stvara manji otpor podloge, ali je tada i prijanjanje lošije. Posebno na mokrom i klizavom kolovozu. Prijanjanje na kiši, koje stvara otpornost na proklizavanje i skraćuje zaustavni put, od izuzetne je važnosti za upravljanje i bezbednost vožnje.

Treća odlika automobilske gume je buka u vožnji, jer se pri okretenju gume vibracije i zvučni talasi, sa podloge i gume, prenose u kabinu i utiču na komfor vožnje. Buka gume štetno deluje na životnu sredinu, pogotovo oko autoputeva. Ona ne utiče na vozne karakteristike i bezbednost.

U novembru 2012. godine, zakonodavstvo EU je propisalo da svaka guma mora da ima oznake koje pokazuju kakve karakteristike imaju automobilske gume prema tim odlikama (otpor podloge, prijanjanje na mokroj podlozi i buka), prenosi N1.

Otpor se do sada klasifikovao u sedam kategorija (A, B, C, D, E, F, G), s tim da je to bilo razdvojeno u dva područja, svako po tri gradacije - dobro (A, B, C) i loše (E, F, G). D je bilo prazno područje, svojevrsna tampon - zona. Buka se slikovito opisivala zvučnim talasima - jednim, dva i tri, uz kvantifikovanje maksimalnog intenziteta buke, brojem decibela (dB).

Auto, Automobil, Felna, Točak, Guma Foto: Pixabay

Nova EU-oznaka, obvezujuća nalepnica na svakoj automobilskoj gumi, odnosno klasifikacija, koja stupa na snagu 1. maja 2021, logičnija je i preglednija.

Ocene otpora i prijanjanja na mokrom kolovozu su podeljene u pet kategorija, s tim da je A najbolja. Kategorije A, C i E označene su bojama kao na semaforu - zeleno, žuto, crveno, a B i D su međuboje - svetlo zelena i narandžasta.

Po novome, nivo buke označava se sa A, B i C, od najmanje do najveće. Nova EU-oznaka uvodi i razdvojenu klasifikaciju za gume za sneg (simbol Triglava sa pahuljicom) i led (šiljak leda). Dodatne informacija na nalepnici gume je oznaka tipa, sa brojem artikla, prilagođena standardnoj prodajnoj mreži.

(Telegraf.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA