Yugo je u Britaniji imao "ozbiljnu" dodatnu opremu, kakvu smo ovde mogli samo da sanjamo

Kupac "jugića" na Ostrvu je osamdesetih mogao da izabere dodatke kakve je u Jugoslaviji mogao da ima samo onaj ko ih sam nabavi i ugradi...

  • 9
Yugo, dodatna oprema, katalog, Velika Britanija Foto: Yugo Cars, Zastava GB Limited / Facebook/Zastava-Yugo-Nederland

U poznatoj priči o "Poslu veka", izvozu automobila kragujevačke Zastave u Ameriku 80-ih godina, često se izostavlja, ili se tek usputno pominje, da su modeli najvećeg jugoslovenskog proizvođača izvoženi i na većinu tržišta evropskih zemalja, ali u nekoliko zemalja Južne Amerike i na daleki Novi Zeland.

Za potrebe izvoza u Veliku Britaniju, gde se još pre dolaska Yuga prodavao i "Stojadin" (pod oznakama Zastava 311/313 - model sa troje, i 511/513 - model sa petoro vrata), Zastava je razvila svoje modele sa volanom na desnoj strani.

Za uvoz je bila zadužena firma Zastava Cars Limited (GB), osnovana 1981. godine sa sedištem u Redingu, 65 zapadno od Londona. Osim prodaje, firma je imala svoju radionicu, u kojoj je vršila prepravke i ugradnju delova specijalno namenjenih samo za britansko tržište.

Tri kasetofona i kožni volan

Zastava Cars Limited je imala katalog dodatne opreme (galerija iznad), pa je britanski kupac za Yuga mogao da izabere dodatke kakve je posečan Jugosloven osamdesetih mogao da ima samo ako ih sam ugradi.

Budući vlasanici su tako mogli da izaberu između tri različita radio-kasetofona, za čiju ugradnju je postojala dodatna konzola, kao namenska kutija za kasete. Za opremanje unutrašnjosti vozila posebno su se mogli naručiti i dodatni džepovi za vrata, digitalni časovnik, pojasevi za zadnja sedišta, sedišta za decu, posebne presvlake i patosnice, kao i kožni volan.

Spisak dodataka, opreme i drugih ukrasa za spoljašnju, kako se to danas popularno kaže, "personalizaciju" Zastavinih automobila još je duži, a većina opreme je mogla da se ugradi kao na "jugića", tako i na "Stojadina".

Agresivan sportski izgled

Različiti retrovizori, sportski branici i bočne lajsne, prednje maglenke i "rikverc" svetlo, stakleni "sunčani" krov, zadnji spojler, aluminijumske felne ili sportske ratkapne... davale su Yugu sportski izgled. Agresivnijoj pojavi automobila doprinosili su i posebni metalni "bull bar" štitnici, montirani iznad fabričkih branika.

Većina ovih dodataka imala je praktičnu i estedsku funkciju, ali je bilo one dodatne opreme koja je uticala na poboljšanje performansi automobila.

Britanski kupci su tako svog Yuga mogli da kupe sa, naknadno ugrađnim, elektronskim paljenjem, kao i posebno ojačnim vešanjem, a od praktičnih dodataka na raspolaganju su bili kuka za vuču, sigurnosni šrafovi za točkove, kao i zaštitna "ograda" za prevoz kućih ljubimaca u prtljažniku.

Made in YU

Naravno, u poređenju sa savremenim automobilima i današnjim ponudom standardne i dodatne opreme, ovo deluje prilično naivno.

Zastava Skala 311 Zastava Skala 311 u Velikoj Britaniji 1989. godine / Foto: Wikimedia/Asterion

Ipak, svakako je zanimljvo, tri - četiri decenije kasnije, videti na koji način se, u nastupu naših automobila na stranim tržištima, razmišljalo o tome kako za njih dodatno zainteresovati potencijalne kupce.

Zašto domaći kupci nisu imali mogućnost izbora makar nekih dodataka iz nekog ovakvog kataloga, verovatno, nikada nećemo saznati...

Video: Yugo, yugo moja tugo: Domaći auto kojeg smo voleli, mrzeli, a pre svega vozili

(Telegraf.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Rollingman

    4. maj 2021 | 10:44

    I onda i sad mi smo bili kupci druge klase!

  • Sd

    4. maj 2021 | 14:02

    Ne razumem toliko negativnih komentara za yugo, možda je sve u njemu bilo malo skromnije kvaliteta u odnosu na strana vozila ali ja sam 91, kupio novog, 73 000 prešao a nikad nije stao, redovno menjao ulje, jedan put menjana lamela, razvodna kapa i par puta svećice i to su sve popravke, crevo iberlaufa nije izbacivano tako da mislim da je više do vlasnika nego do auta ali iskustva su različita, svako vreme nosi svoje, 7 puta je video Grčku a naše planine i banje ne brojim, prodao sam ga u besprekornom stanju.

  • Doossan

    4. maj 2021 | 21:19

    Zasto juga i keca posmatrate sa ove vremenske distance, posmatrajte ga od pre 40 godina. Za to vreme su bili korektni. Znate li da je kec bio auto godine u Evropi. Kec je prvi lansirao hedzbek varijantu koju su kasnije svi prihvatili a i danas je najrasprostranjenija. Sto se opreme tice, to je u to vreme tako bilo. Zasto Zastava nije napredovala to je druga tema.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA