≫ 

Svaki drugi automobil u Srbiji je ozbiljan zagađivač, traže se veće dažbine za starije motore

U zemljama EU, pa i u zemljama regiona, zabranjen je uvoz čak i EURO 4 motora i tu praksu, uz podsticaje za kupovinu vozila koja ispunjavaju novije standarde, neophodno je uvesti i kod nas...

  • 19
Dizelaši, automobil Foto: Shutterstock

U Srbiji, prema podacima MUP-a, ima 2,1 milion registrovanih automobila od čega gotovo 1,2 miliona ima motore EURO 3 i nižih standarda, koji emituju nepropisnu količinu izduvnih gasova.

- Trenutno je porez niži za starije automobile, a kako bismo motivisali vlasnike da zamene svoje katalizatore i filtere, predlažemo izmenu obračuna poreza na motorna vozila, tako da porez raste srazmerno kubikaži vozila, ali i da se uvećava što je stariji EURO standard po kojem je motor proizveden - izjavila je Jelena Kiš, predsednica Saveza za zaštitu životne sredine Nacionalne alijanse za lokalni ekonomski razvoj (NALED).

U svim zemljama Evropske unije, pa i u zemljama regiona zabranjen je uvoz čak i EURO 4 motora i tu praksu, uz podsticaje za kupovinu vozila koja ispunjavaju novije standarde, neophodno je uvesti i kod nas, kako bismo stali na put zagađujućim česticama koje dolaze iz saobraćaja, smatra ona.

Golf, Zagađenje, automobil, izduvni gasovi Foto ilustracija: Telegraf/Shutterstock/Rudiecast

I u ovom segmentu potrebno je da dođe do integracije nameta - utapanje lokalne takse za držanje motornih vozila u porez na upotrebu motornih vozila - i promene raspodele prihoda između države i lokalnih samouprava.

NALED predlaže promenu sistema plaćanja naknada za zaštitu životne sredine i ekoloških taksi, kako bi se obezbedilo poštovanje principa "zagađivač plaća" i podstaklo ulaganje u čistije tehnologije.

U NALED-u smatraju da, osim automobila na koje otpada manji procenat ukupnog zagađenja, preduzeća u Srbiji plaćaju naknadu za zaštitu i unapređenje životne sredine u fiksnim iznosima, a ne od količine ispuštenih štetnih materija, pa visoku troškove mogu da imaju i oni koji ne prave štetu. Zbog toga predlažu drugačiju politiku naplate.

Tehnički pregled automobila, registracija vozila, izduvni gasovi Foto: Marko Jovanović

Osim privrednih i industrijskih zagađivača, autori analize navode da je, u skladu sa direktivom EU o oporezivanju energenata, potrebno uvesti akcizu na ugalj, a subvencijama podstaći 80 odsto domaćinstava da pređu na obnovljive izvore.

(Telegraf.rs/Tanjug)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Roler Koster

    6. maj 2021 | 11:02

    Kako vas nije sramotra? Nije ovo Nemačka da neko iz nemara vozi stara kola koja može da kupi za kusur. Kod nas su kola pre svega skupa, ja sa svojih 50 - ak hiljada mesečno ne mogu da kupim ni očuvan Euro 3 automobil, ne samo zbog male plate, nego i zbog visoke cene takvih automobila, za tako nešto mi treba bar 2500 evra. Koliko danas ima ljudi u Srbiji koji iz cuga mogu iskeširati te pare? A da pričamo o kolima Euro 5 standarda, u tom slučaju 50 do 70% vozača ne bi imalo auto uopšte...

  • Boža zemunac

    6. maj 2021 | 10:31

    Tooooooooooooo.Udri po džepu naroda i sirotinji.

  • Daca

    6. maj 2021 | 11:24

    Znaci dažbine smanjuju zagađenje?!

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA