≫ 

"Ne može brže, jurimo (sto) trideset!"

Pitanje smanjenja ograničenja brzine na nemačkim saobraćajnicama postaje predmet sve žešćih rasprava, u zemlji u kojoj još uvek ne postoji nikakvo ograničenje na najvećem broju auto-puteva...

  • 0
Brzina auto kola jurnjava pešački prelaz saobraćaj Foto: Shutterstock

Nemačka je jedina zemlja EU bez opšteg ograničenja brzine na drumu - a to mnogi vozači obožavaju! Sve se glasnije, međutim, zagovara ograničenje od 130 na sat na autoputu, i 30 na sat u gradovima

To pitanje je Nemcima važno, i osetljivo, a sve stranke u izbornim programima zauzimaju stav, i tu nema iznenađenja. Demohrišćani, Alternativa za Nemačku i Liberali su protiv opšteg ograničenja brzine na autoputu, dok su Socijaldemokrate, Zeleni i Levica za ograničenja - doduše, uz različitu granicu.

Malo zaštite klime

Jedan od argumenata je zaštita klime, jer se tokom sporije vožnje ne troši samo manje goriva, već se proizvodi i manje CO2. Međutim, kako naglašavaju protivnici ograničenja brzine, ne radi se o velikim uštedama, piše Deutsche Welle.

auspuh, dim, izduvni gasovi Foto: Unsplash

Prema proračunima Savezne agencije za životnu sredinu, ograničenjem brzine na najviše 130 kilometara na sat bi se uštedelo 1,9 miliona tona CO2 - tek delić kada se zna da je prošle godine transport proizveo 146 miliona tona ugljen-dioksida.

Čak i ako ove količine nisu dovoljne za rešavanje klimatske krize, Miriam Dros iz Savezne agencije za životnu sredinu zagovara ograničenje brzine. „Nakon odluke Saveznog ustavnog suda o zaštiti klime, emisije se sada moraju smanjiti čak i brže nego što se na početku mislilo“, kaže ona. „Ograničenje brzine bi u dobroj meri moglo da doprinese, jer bi delovalo odmah.“

Čist vazduh i manje buke

Još nije jasno koliko bi smanjenje brzine sa 50 na 30 kilometara na sat u gradskim područjima moglo uticati na klimu. Mnogo zavisi od činjenice koliko često automobili moraju kočiti i startovati, kaže Dros.

Međutim, postoje jasni pokazatelji što se tiče čistijeg vazduha. Dros, pozivajući se na studije Savezne agencije, ističe da je prema seriji trogodišnjih merenja u Berlinu koncentracija fine prašine pala za jednu petinu, a koncentracija azotnog oksida za trećinu.

Ograničenje brzine 30 Foto: Shutterstock

Osim toga, kako kaže, u gradovima bi bilo manje buke. Brzina od 30 na sat dovodi do smanjenja nivoa zvuka za tri decibela, kaže Dros. „To odgovara percepciji kao kada bi se samo polovina automobila vozila drumom.“ Opet bi se normalnom jačinom glasa mogli voditi svakodnevni razgovori. Takođe, kaže naša sagovornica, to bi imalo socijalni efekat: osobe sa niskim primanjima često žive na prometnim ulicama i pate zbog buke.

Kandidat demohrišćana za poziciju kancelara Armin Lašet smatra da sa povećanjem broja električnih automobila na putevima rasprava o smanjenju buke i emisije CO2 više neće biti potrebna. On smatra da je trenutna debata „besmislena“.

Manje teških saobraćajnih nesreća?

Drugi argument je bezbednost. To je i jedan od razloga zašto se kandidatkinja Zelenih za kancelarsku funkciju Analena Berbok zalaže za ograničenje brzine.

Nemačko udruženje automobilske industrije ne veruje da bi to značilo manje nesreća. U jednoj aktuelnoj studiji se ističe: „Autoputevi u Nemačkoj nisu samo najbezbedniji putevi u zemlji. Oni čak iz godine u godinu postaju sve sigurniji. Od 2000. do 2020. godine, broj saobraćajnih nesreća sa smrtnim ishodom na autoputevima opao je za gotovo dve trećine.“ Ovo udruženje to pripisuje poboljšanim sistemima asistencije za vozače. Ograničenje brzine, kažu, dovelo bi do većeg stresa i frustracije.

Zagovornici smanjenja brzine smatraju da bi, ukoliko bi svi vozili maksimalno 130 na sat, intenzitet saobraćaja mogao biti skladniji, a rizik od nesreća manji. Nemačko veće za bezbednost drumskog saobraćaja se ubraja među njih.

vožnja, strah, žena vozač Foto: Freepik/valuavitaly

Član tog veća je i Kristofer Špering, hirurg-traumatolog na Univerzitetsko-medicinskom centru Getingena: „Šansa za preživljavanje znatno je veća pri manjoj brzini tokom sudara nego pri vrlo velikoj brzini.“

Magazin Špigel je izračunao da bi ograničenje brzine moglo da spreči oko 140 smrtnih slučajeva godišnje. Kako je broj smrtnih slučajeva u 2017. godini iznosio 409, to je više od trećine. Ali, koliko bi konkretno bilo manje nesreća, teško je reći.

Većina Nemaca za ograničenje brzine

Nemačka je jedina država u EU koja ima deonice autoputa bez ograničenja brzine. Na 70 odsto saobraćajnih trasa u zemlji nije trajno ograničena brzina vožnje. Neki se ne žele odreći slobode koja im omogućava brzu vožnju.

No, stvari su se polako menjale i danas većina Nemaca na to gleda drugačije, kao što je prošle godine pokazalo istraživanje: 59 odsto ispitanika bilo je za ograničenje brzine na 130 na sat.

Brza vožnja, bahata vožnja, brzina, brzinomer Foto: Pixabay

Prošle godine nije uspeo pokušaj Zelenih da uvede ograničenje - Socijaldemokrate su glasale protiv kako bi zadržale mir u vladajućoj koaliciji sa Demohrišćanima. Danas su i oni za 130 na sat.

Doduše, kandidat SPD Olaf Šolc striktno odbija da se u gradovima vozi samo 30 na sat, što traže Zeleni i Levica. Vozači u Nemačkoj će verovatno svedočiti burnim raspravama o ovoj temi nakon izbora.

(Telegraf.rs/DW.com)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA