≫

"Otkažite Diznijeve crtaće, gledajte ugašen TV": Sarkastična kritika na račun kulture otkazivanja

Pisac i bloger je komentarisao "probleme" u brojnim Diznijevim crtaćima

• 12
Diznijevi likovi Diznijevi crtaći / Foto: Disney, Pixabay

Nova-stara vožnja u Diznilendu, "Snežanina začarana želja", našla se u središtu polemike i na meti "kulture otkazivanja" zbog scene "poljupca prave ljubavi". Tj. poljupca tokom kog je Snežana spavala, a princ ju je poljubio i oživeo bez njenog pristanka.

Portal San Francisco Gate prvi je pokrenuo ovu temu.

- Nova važnja obuhvata širu priču - ali tu je takođe i jedan problem. Veliko finale "Snežanine začarane želje" je momenat kada princ ljubi Snežanu, uspavanu pod kletvnom Zle kraljice i daje joj "poljubac prave ljubavi", kako bi je oslobodio čini. On je ljubi bez njenog pristanka, dok je ona usnula. To definitvno ne može biti prava ljubav, ako samo jedna osoba zna šta se dešava - piše portal.

Snezana i sedam patuljaka "Snežanina začarana želja" / Printskrin: Youtube/Disney Parks

Oni se potom pitaju nismo li dosada naučili da je pristanak veliki problem u ranim Diznijevim filmovima?

- Nismo li već utvrdili da učiti decu da ljubljenje, ako nije ugovoreno između obe strane, nije OK? Teško je razumeti zašto je Diznilend 2021. godine odabrao da doda scenu koja promoviše zastarelu ideju o tome šta je muškarcu dozvoljeno da radi ženi. Naročito u ovom trenutku kada kompanija uklanja problematične scene iz vožnji kao što su "Jungle Cruise" i "Splash Mountain". Zašto nisu izmislili novi kraj koji bi i dalje bio u duhu filma i Snežane, ali izbegli ovaj problem? - navodi se u saopštenju.

Otkažite ih sve!

Mnogi su reagovali na ovaj članak, a među njima i popularni bloger, pisac i komentator Met Volš. U svojoj emisiji on je na veoma sarkastičan način izneo svoje stavove.

- Da, to je veliki problem. Mnoge zatucane osobe ismevale su ovaj članak, ali ne vidim šta je tako smešno. Poenta ovog članka je dobra - rekao je Volš i nastavio dalje:

- Snežana nije samo spavala, već se verovalo da je mrtva. Patuljci su je stavili u sanduk dok se princ nije pojavio i počeo da seksualno zlostavlja ženu za koju misli da je mrtva. Ovo je normalizacija nekrofilije, kao i kulture silovanja.

- I šta je sa tim patuljcima? Hoćemo li zanemariti to da oni nisu pokušali da je ožive na bilo koji način? Nema Hitne pomoći? Samo su odlučili da je stave u kovčeg i ostave mrtvu. Ako je samo spavala, znači da je disala. Nisu čak ni pokušali da je poliju hladnom vodom? I uz to, otkud im taj kovčeg koji je savršene dužine za Snežanu? Jesu li imali taj kovčeg negde u šteku?

- Pozvali su ženu u svoju kuću, a poseduju kovčeg po njenim merama? Ova uznemirujuća pitanja ostaju bez odgovora. Da ne spominjem što u crtanom filmu nijednom od tih patuljaka glas nije davala prava mala osoba, niti je magičnom ogledalu glas davalo pravo magično ogledalo ili makar regularno ogledalo. Vrlo je važno ko koga predstavlja!

To, ističe Volš, još uvek ništa ne govori o samoj Snežani.

- Ne bih da krivim žrtvu, ali ona jednog dana stoji u svojoj kuhinji i onda se neka jeziva stara veštica pojavi na njenom prozoru, ludački se kikoće, gura joj voće u facu i tera je da zagrize. I Snežana to i učini! Zamislite da vam se neko nepoznat pojavi na vratima i kaže"hej, imam jabuku za tebe, što ne zagrizeš?", a vi ste u fazonu "baš sam nešto gladan, njam". Kakvu to poruku o bezbednoti šaljemo našoj deci?

Dole Aladin i Simba! Živeli Skar i hijene!

To je, kaže Volš, prikrivajući sarkazam, sasvim dovoljno da "otkažemo" "Snežanu i sedam patuljaka". Ali zašto stati, što se ne otarasimo svega odjednom?

- Cela premisao "Aladina" je normalizacija prinudnog rada. Duh je rob u okovima, zatvoren u minijaturnoj ćeliji, koji mora da peva i igra kako bi se izborio za svoju slobodu. Ne čudi što u Americi ima toliko belih supremacista kada su odrasli na filmovima koji promovišu zarobljavanje ljudi druge boje kože, konkretno plave boje kože.

Tu je i "Kralj lavova".

- Ovaj crtać slavi autokratiju kroz lik problematičnog, a blagonaklonog diktatora Mufase. U međuvremenu marginalizovane hijene su prognane u Mračnu zemlju, a kada ih Skar, marksistički revolucionar, povede u ustanak i potragu za socijalnom pravdom, u filmu je to prikazano kao nešto loše i košmarno. Publika je ohrabrena da navija kada se privilegovani bogati sin Simba vrati sa putvanja i traži svoj tron nazad. Simba ubija ustanike, baca ih u vatru. Cela stvar je vrlo problematična.

I šta je sa "Pinokiom"?

- Film nemilosrdno propagira postojanje samo dva roda time što Pinokio sve vreme insistira na tome da bude "pravi dečak". Jednostavna promena mogla je ga crtać izvede iz zatucanog festivala mržnje u film o detetu koje je zaista umetničko delo po sebi. Zašto Pinokio nije zatražio da bude devojčica, ili triseksualni poligamista ili nešto iz domena panseskualno, kvir, nebinarno...? Nema sada spasa, "Pinokio" treba da bude otkazan.

Čak i "Lepotica i zver".

- Jedina dobra stvar vezana za ovaj film je vrlo progresivan stav o seksu. Bel ulazi u romantičnu i sporazumni vezu sa Zveri, mada je u jednom trenu i bila njegova zarobljenica, tako da... Ali ostatak je veoma problematičan. Na primer gospođa Pots - žena je bukvalno pretvorena u predmet. To je najjasniji primer objektivizacije žena ikada. I to nije ništa u poređenju sa drugim likom - Praškom. Ne samo što je žena pretvorena u predmet, već taj predmet služi za čišenje. Svaki zastareli mizoginista reći će da je čišćenje ženski posao, ali potrebna je mizoginija na steroidima da se žene prikažu kao bukvalna sredstva za čišćenje. Moj Bože.

Otkažite "Lepoticu i zver", otkažite ih sve.

- Treba da prevaziđemo filmove kao društvo. Ako želite da se zabavite, zurite u ugašen televizor. Stvarajte filmove u svojoj glavi. To ja radim. Sinoć sam, na primer, tri sata sedeo, gledao u ugašen ekran i zamišljao da se ispred mene vrti akcioni film o tamnoputoj gej trans ženi sa hendikepom koja uništava direktore naftnih kompanija i lobiste Nacionalnog udruženja za oružje (NRA). Holivud misli da je progresivan, ali toliko još nije progresivan. Možda nikada neće biti. Tako da je zasada Dizni otkazan. Svi Dizni filmovi su otkazani. Svi drugi filmovi su otkazani. Sve je otkazano - rekao je Met Volš.

Ko prati njegove emisije, svestan je da je sve ovo rečeno u vrlo sarkastičnom tonu.