Stjepko Gut o budućnosti džeza: U krajevima gde nije mnogo tehnologija došla i dalje je muzika izuzetno važna

Gut je rekao da će na koncertu malo svirati a više dirigovati i da se radi o programu koji predstavlja za muzičare

  • 0
Stjepko Gut

Foto: Tanjug/Jadranka Ilić

Gost nove epizode video serijala Tanjug Reflektor bio je džez muzičar Stjepko Gut koji će večeras sa Big bendom Radio-televizije Srbije održati u Kolarčevoj zadužbini pod nazivom "Thad Jones Music".

Gut je rekao da će na koncertu malo svirati a više dirigovati i da se radi o programu koji predstavlja za muzičare "izuzetno veliki izazov, možda dva orkestra bi mogla da ga sviraju".

Kamen temeljac vrhunca big bend muzike 20. veka su Kaunt Bejzi i Ðuk Elington, a Tad Džons je iz njih izrastao, istakao je srpski džez trubač, kompozitor i aranžer.

"Njegova koncepcija fraziraja u orkestru je bila više kao kod Bejzija, a pristup kao Elingtona - predstaviti što više ljudi i to lepim solima", naglasio je Gut.

Prema njegovim rečima, Džons je svojevremeno bio okupio oko sebe muzičare koji su mogli da sviraju tehnički izuzetno, što ne može baš svako da izvede, jer treba izdržati fizički i tehnički napor.

"Ova muzika potiče iz crnačke crkve. Ima bluz u sebi, to je osnovno osećanje. Bio je (Džons) izuzetno duhovit čovek. Ima lepote i humora u toj muzici", naveo je Gut.

Big bend RTS-a je u odličnom stanju, kao spoj mlađih muzičara i starijih, od kojih Gut posebno pominje trubača Vladimira Krnetića koji je bio jedan od njegovih prvi studenata do je pre više decenija predavao u Gracu.

"Mlađi muzičari su uglavnom obrazovani po akademijama, potkovani su. Automatski je određene tehničke stvari lakše izvesti. Njima treba malo znanja i rutina, ali orkestra je u vrlo dobrom stanju", iatakao je srpski muzičar.

Upitan o budućnosti džez muzike u doba napretka tehnike, Gut je istakao da su ljudi "ipak duhovna bića i čovečjoj duši muzika znači mnogo".

"U krajevima gde nije mnogo tehnologija došla i dalje je muzika izuzetno važna. Ne kao nešto što se vrti u samouslozi, nego se oko muzike sve vrti. Afrika, Azija... To su vrste muzike koje takvu jačinu imaju da te ne interesuje da li si došao odavde ili odande. Ti osećaš to", rekao je Gut.

Srpski muzičar se prisetio kao je pre četrdesetak godina napisao aranžman za stari srpski motiv sa Kosova "Cveće cafnalo" koji je jednom prilikom izvodio sa orkestrom iz Graca. Posle koncerta prišao mu je Luis Smit, jedan od najboljiih trubača 20. veka i pitao: "Šta je bilo ovo?"

"Kaže: ''Uspeo si da ovo zvuči da je džez, ali tu ima druga neka energija''. Osetio čovek sa drugog kontinenta! Jednog dana ćemo se vraćati tom zvuku, akustičnoj muzici", rekao je Gut.

(Telegraf.rs/Tanjug)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA