≫ 

Da li avio kompanije diskriminišu gojazne putnike?

Kada je putovanje avionom u pitanju, pravila nisu ista za sve putnike

  • 1
avion, sedište, putnik

Foto: Pixabay.com/ Neke kompanije ne podržavaju dodatke za produživanje pojaseva

Početkom ove godine, tri žene sa Novog Zelanda (majka i dve ćerke), dospele su na naslovne strane kada je „Taj Ejrvejs“ odbio da ih smesti na mesta u biznis klasi aviona koje su platile, jer su previše gojazne da bi sele u njih.

Da ironija bude veća, Hahana Iripa i njene ćerke Tere i Renel, kupile su karte u biznis klasi, jer su pretpostavljale da će ta sedišta biti veća i udobnija. Međutim, modeli sedišta biznis klase u avionima kompanije „Taj Ejrvejz“ ne podržavaju dodatke za produživanje pojaseva. Iz tog razloga, tri žene su premeštene u ekonomsku klasu, gde su im stjuardese dale produžetke za pojas.

Avion, putnici

Foto: Shutterstock

Priča porodice Iripas postala je viralna, avio kompanija im je refundirala novac, jer nisu sedele na sedištima koje su platile, nego na jeftinijim.

Sedišta u avionima nastavljaju da se smanjuju, sve više ljudi širom sveta ne može da se uklopi u prostor koji im je dat, pa se suočavaju sa invazivnim komentarima, dodirima i drugim poniženjima od strane putnika, ali i zaposlenih u avio-kompanijama. Dodatni izazov je to što ne postoji univerzalni standard koji mora da se poštuje kada su u pitanju avionska sedišta. Svaka avio-kompanija ima drugačije smernice, što znači da i najinformisaniji putnici imaju problem da zapamte sve vrste sedišta.

Ciljevi se menjaju

 

Anet Ričmond je plus sajz aktivista „Body-positive“ pokreta i osnivačica „Fat Girls Traveling“ zajednice. Njen najbitniji savet za sve gojazne putnike je da pre putovanja dobro istraže sve u vezi sa letom, avio-kompanijom i nijhovim sedištima, što ponekad može da bude veoma naporno. Pravila se često menjaju i morate da se potrudite da bi ih našli, jer se ne objavljuju na vidljivim mestima.

Neke zemlje imaju posebne propise o veličini tela i prava na avionsko putovanje. Na primer, putnici koji putuju domaćim letovima unutar Kanade, a potrebno im je dva sedišta, mogu da refundiraju cenu druge karte, ako imaju lekarsko uverenje.

Stjuardesa, avion

Foto: Pixabay

U Australiji, zakon o potrošačima zabranjuje avio-kompanijama da cenu karte baziraju telesnoj veličini putnika.

U Americi postoji vebsajt "AirHelp" koji pomaže putnicima da pokrenu postupak protiv avio-kompanija kada dođe do diskriminacije. Ljudi iz ove kompanije tvrde da, putnici koji uđu u negativnu interakciju sa avio-kompanijama u vezi sa veličinom tela moraju da se drže propisa, koji se stalno menjaju ili ih je teško objasniti.

- Ne postoji mnogo zakona koji štite ljude, koji se ne uklapaju u sve manja sedišta aviona. U Americi trenutno ne postoji zakon koji štiti putnike koji su ispraćeni sa svojih letova zbog veličine tela – istakao je Kristijan Nilsen, glavni pravnik „AirHelp“sajta.

Nisu u pitanju samo sedišta

 

Jedna stvar je sigurna: razgovori o veličini tela i veličini sedišta u avionu nikada neće prestati. Studija koja je sprovedena u decembru 2019. godine došla je do zaključka da će polovina Amerikanaca do 2030. godine biti gojazna, a svaki četvrti će imati indeks telesne mase preko 35. To što su ljudi sve gojazniji ne znači da su se socijalni stavovi promenili.

- Kada imate maginalizovano telo, odnosno debelo telo, starije ili telo sa invaliditetom, ono koje nije socijalno prihvatljivo, naviknete se na konstantno izbegavanje i zato kroz život koračate sa dodatnim oklopom – istakla je Ričmond.

stjuardesa, hrana, pice , avion, serviranje, ruca u avionu

Foto: Shutterstock

Za ljude koji spadaju u „plus sajz“ problem nije samo u sedištu, u jednom avionu. Oni se suočavaju sa konstantnim pitanjima i komentarima od strane članova avionske posade, putnika u avionu, pa i od totalnih stranaca - prenosi CNN.

Postoji statistika koja tvrdi da 80 odsto ljudi u Americi mrzi gojazne osobe. Oni smatraju da su gojazne osobe same krive što tako izgledaju. Tenzije koje na zemlji mogu da se reše bez problema, postaju gorući problemi u vazduhu. Pogotovo zato što ljudi ne mogu da se sklone jedni od drugih, već moraju da dele isti prostor. Problemi poput „da li putnik sme ili ne sme da spusti sedište“ rezultirali su tučama ili glasnim svađama u avionu. Kada se nalazite u vazduhu, u zatvorenoj letećoj cevi, neugodne situacije mogu vrlo brzo da prerasti u krizu i opštu paniku.

Putovanje avionom tokom vremena postaje sve gore, znači da ljudi postaju sve nezadovoljniji. Ulazite u avion nezadovoljni, ne postoji izlaz, ukrcavanje je užasno iskustvo, nije ni čudo što ste uznemireni. Mnogo je lakše vas iznervira kolega putnik, umesto da sednete i razmislite o tome, kako je sve to greška u strukturi avio-industrije, koja na kraju krajeva utiče na sve putnike.

Koji je sledeći korak?

 

S obzirom na to da avio-kompanije ne planiraju nikakve velike transformacije, dimenzije sedišta i njihova konfiguracija, sigurno se neće promeniti u skorije vreme.

Za izradu aviona potrebno mnogo novca i vremena, pa se promene dešavaju postepeno, tokom godina. I kada se priča o promenama i inovacijama0, udobnost putnika nije prioritet.

K.B.

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Nika

    29. februar 2020 | 14:36

    A kako diskriminiraju, ako si 120 kila i trebaju ti dve stolice onda i plati za dve.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA