E-doping ili da li antidoping postoji i u e-sportu?
Nova kolumna prof. dr Nenada Dikića
Iako se elektronski sport u svim zemljama zove esport, što znači da smo dobili jednu novu reč, kod nas se odomaćio i termin gejmeri ili igrači elektronskog sporta. I dok se kod nas razmišlja kako se to pravilno piše, svi fenomeni savremenog sporta se pojavljuju i u esportu, uključujući i doping.
Internacionalna esport federacija je prihvatila Svetski antidoping kodeks, Listu zabranjenih supstanci i ostale standarde. Organizatori turnira nastoje da kontrolišu upotrebu zabranjenih supstanci na osnovu Svetskog antidoping kodeksa i nacionalnih zakona protiv upotrebe droge, ali još uvek to sve ne funkcioniše kao u drugim sportovima.
Novčane nagrade koja se nude u esportu, sponzorski ugovori i prisutnost na društvenim mrežama doveli su u iskušenje igrače i sve zainteresovane strane da pokušaju da steknu prednost dopingovanjem, kao i u ostalim sportovima. Situacija se dodatno pogoršala zbog Covida 19 i vremena koje su ljudi provodili u kućama, jer nije bilo lako sprovesti antidoping pravila. Iako je uvedeno i terapeutsko izuzeće za lekove koje gejmeri moraju da koriste zbog bolesti, primećena je zloupotreba posebno kod ADHD odnosno poremećaj pažnje i hiperaktivnosti. Igrača su priznali da koriste lekove kao što su Aderal, Ritalin iz grupe stimulanasa sa ciljem da lakše nadvladaju stres, kontrolišu reflekse, ali i brzo reaguju na promene na ekranu. Smatra se da ostale supstance zloupotrebe kao što su kokain i amfetamin, ali i marihuana nisu retki u gejmingu.
Međutim u esportu postoji i mehanički i softverski doping koji ne postoji u ostalim sportovima, pa novi termin edoping podrazumeva klasični plus elektronski doping. On uključuje zloupotrebe kao što su kodovi i aplikacije za varanje, napadi na servere, i softver ili alati treće strane sa kojima igrači žele da steknu nezasluženu prednost. Hakeri koriste različite načine da menjaju i podešavaju softver da bi obezbedili automatsko i bolje ciljanje, da vide kroz prepreke kao što su zidovi i pristupe dodatnim moćima kao što su snaga i dodatni životi itd. Tehnološki napredak dozvoljava e-doping putem hardverskih modifikacija kao što su nova tastatura i pokazivački uređaji, odnosno njihovo podešavanje sa ciljem pobede na neregularan način.
Organizatori turnira i emiteri prenosa takmičenja su usvojili mere kao što su kašnjenje od nekoliko sekundi u strimingu uživo, jer su se potezi protivnika analizirali uživo, da bi se pomogao svoj igrač. Edoping je postao beskrajna bitka između organizatora i onih koji varaju pa je budnost i posvećenost potrebna u svakom trenutku.
Na kraju možemo treba sumnjati da će edoping naći svoje mesto i u klasičnim sportovima, jer su mnogi postali tesno povezani digitalinim procesima i ne mogu se bez elektronskog pristupa i kontrole lako organizovati. Tako da kao u nekom naučno fantastičnom filmu možemo očekivati sve od montaže slike i rezultata, do hakerisanja kompjuterskih sistema koji su neophodni za odvijanje takmičenja. Dovoljan primer je rusko menjanje baze podataka u laboratoriji i brisanje i menjanja doping pozitivnih rezultata.
Osnivanje Komisije za integritet esporta (ESIC) i usvajanje etičkih standarda i praksi od strane brojnih organizatora turnira, potpomognuti su napori za uspostavljanja mera za suzbijanje edopinga. Međutim, kao u ostalim sportovima postoje različiti pokušaji da se pravila zaobiđu. Zbog toga se radi na uvođenju strogih mera protiv varanja pogotovo u trenutku kada esport postaje sastavni deo Azijskih igara 2022. i Igara Komonvelta. Tako da ćemo pored esporta i edopinga, verovatno dobiti i ezakon da bi mogli da sprečimo evaralice da pokvare doživljaj egledalaca.
(Prof.dr Nenad Dikić, Univerzitet Singodunum)
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Betmen
Pa i kod nas uzimaju Modafinil, ali nema kontrole.
Podelite komentar