BBC na srpskom - Telegraf.rs

Korona virus: Snimci sa dezinformacijama imaju milione pregleda na Jutjubu

Svaki četvrti najgledaniji video snimak na Jutjubu sadrži lažne informacije, pokazuju istraživanja.

  • 0

Više od četvrtine najgledanijih snimaka o korona virusu na Jutjubu sadrži „obmanjujuće ili neprecizne informacije".

Takvi video snimci pregledani su ukupno 62 miliona puta.

Među lažnim tvrdnjama je i teorija da farmaceutske kompanije već imaju vakcinu za korona virus, ali da odbijaju da je prodaju.

Iz kompanije Jutjub saopštili su da su posvećeni smanjenju štetnih pogrešnih informacija.

 

Istraživači podsećaju da „kvalitetne i tačne informacije" na Jutjubu objavljuju zvaničnici i zdravstveni stručnjaci.

Ali te snimke je često teško razumeti, a nedostaju im i zvezde poput polularnih jutjubera i vlogera.

Studija objavljena u naučnom časopisu BMJ Global helt proučavala je video zapise sa najviše pregleda na engleskom do 21. marta.

Kada su isključili one koji se ponavljaju ili su duži od sat vremena ili nemaju relevantne audio i vizuelne sadržaje, ostalo je 69 snimaka za analizu.

Bodovani su isključivo na osnovu činjenica i informacija koje nude o korona virusu, simptomima, prevenciji i mogućem lečenju.

Snimci koji koriste zvanične ili brojke vladinih tela imaju znatno bolje rezultate nego oni koji se pozivaju na druge izvore.


Od 19 snimaka koji sadrže dezinformacije:

 

  • trećina dolazi sa sajtova posvećenih zabavi
  •  

  • četvrtina su vesti sa nacionalnih medija
  •  

  • sa internet portala još četvrtina
  •  

  • 13 odsto su objavili nezavisni autori
  •  

 

Poziv u borbu protiv dezinformacija

 

U izveštaju se predlaže zvaničnicima i stručnjacima da sarađuju sa medijima koji nude zabavne sadržaje, ali i sa influenserima sa društvenih mreža kako bi njihove podatke i činjenice moglo da vidi više ljudi.

„Posvećeni smo pružanju blagovremenih i korisnih informacija u ovom kritičnom vremenu, promovisanjem pouzdanog sadržaja i smanjenjem štetnih dezinformacija, koristeći podatke Svetske zdravstvene organizacije kako bi se izborili sa lošim informisanjem", navodi se u saopštenju.

„Imamo jasne smernice koje zabranjuju video snimke koji promovišu medicinski nepotvrđene metode za sprečavanje korona virusa umesto da traže medicinsku pomoć.

„Brzo uklanjamo video zapise koji krše ove smernice. Tu ubrajamo i sadržaje koji osporavaju postojanje ili prenošenje Kovid-19, kako su opisali iz SZO.

„Granične sadržaje koji bi mogli dezinformisati korisnike i naneti im štetu, manje preporučujemo. Nastavićemo da odmeravamo uticaj snimaka na zajednice širom sveta."


Analiza

 

Marijana Spring, specijalista za lažne vesti i društvene mreže

Poslednjih nedelja povećao se broj snimaka koji promovišu teorije zavere na Jutjubu - i vrlo su popularni.

Ovi nalazi stručnjaka, iako zabrinjavajući, nisu iznenađenje.

Izgleda da je teško da se na Jujtjubu u toj meri dele snimci sa podacima zdravstvenih zvaničnika kojima možemo verovati.

Moguće je da su teorije zavere toliko popularne, jer zabrinutim ljudima pružaju brze odgovore i mogućnost da nekog okrive.

Produkcijski su visokog kvaliteta i obično su u njima intervjui sa navodnim stručnjacima koji ih čine ubedljivijima.

Neretko su tu činjenice prikazane van konteksta i dovode do pogrešnih zaključaka.

Ovakakav sadržaj je za društvene mreže igra mačke i miša. Privuku pažnju, onda budu uklonjeni sa Jujtjuba, ali ih okači neko drugi.

Ovde nije samo reč o alternativnim portalima koji prenose dezinformacije.

Da li zbog pregleda ili klikova, ali studija pokazuje da su i glavni mediji odgovorni za širenje pogrešnih informacija.


Banner

BBC

korona virus

BBC

 

Banner

BBC


Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

Izvor BBC NA SRPSKOM

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA