Od januara u Beogradu semafori umreženi, biće više "zelenih talasa"

Ideja je da sistem prati navike vozača i da predvidi stanje na ulicama, odnosno po zonama

  • 4

Gradonačelnik Beograda prof. dr Zoran Radojičić najavio je da će se od januara, u okviru pretvaranja Beograda u pametan grad, krenuti sa sistemom upravljanja saobraćajem po zonama. Reč je o postavljanju i uvezivanju pametnih senzora i kamera i umrežavanju semafora u određenom delu prestonice, čime će se omogućiti više „zelenih talasa, ističe Radojičić. Ideja je da sistem prati navike vozača i da predvidi stanje na ulicama, odnosno po zonama.

– To znači da ćemo ukoliko ocenimo da je gužva na Novom Beogradu moći da ubrzamo saobraćaj na Brankovom mostu i time rasteretimo Novi Beograd. To je veliki korak u odnosu na trenutnu situaciju, jer sada i semafori i ostatak sistema većinom funkcionišu nezavisno od stanja na ulicama. Ovo je veliki posao, ali kako gde postavimo i umrežimo ove uređaje, tako će građani moći odmah da osete benefite novog sistema. Potrebu za uvođenjem novog sistema potvrdili su nam i pilot-projekti koje smo sproveli. Trenutno na 15 lokacija merimo obim saobraćaja, na 280 od 650 raskrsnica imamo neku vrstu senzora, a na 67 putnih pravaca moguće je uspostaviti „zeleni talas” – ukazuje Radojičić u današnjem intervjuu za list „Politika”.

Gradonačelnik Beograda dr Zoran Radojičić Foto: Marko Jovanović

On je dodao da za problem saobraćajnih gužvi, sa kojima se ne suočava samo naša prestonica već i najveći svetski gradovi, nema brzog rešenja.

– Trudimo se da ovom problemu pristupamo humano i ekološki. Želimo da skratimo vreme putovanja, da bolje iskoristimo postojeće resurse i podstičemo građane da koriste GSP umesto sopstvenog vozila. Podsetiću da je kod nas u najvećem broju vozila samo jedan čovek. Кako bi bilo manje vozila na ulicama, važno je da se više ljudi opredeljuje za gradski prevoz, vožnju bicikala i pešačenje, a da bismo ih podržali u tome, širimo pešačke zone i biciklističke staze – ukazuje Radojičić.

U okviru pretvaranja Beograda u pametni grad od januara će početi i formiranje takozvanih ličnih karti svih gradilišta na teritoriji prestonice.

Ideja je da se rastereti saobraćaj u gradu Foto: Tanjug/Tanja Valič

Objedinićemo podatke o svim građevinskim radovima u gradu, tako da preko svojih računara svi direktori gradskih preduzeća mogu da dobiju informacije o tome gde se odvijaju i u kojoj su fazi. Ovo će omogućiti bolju usklađenost radova javnih preduzeća, brže završavanje radova i velike uštede – kaže prvi čovek prestonice.

Trenutno se u gradu razvija i Situacioni centar u kojem će na jednom mestu biti sve ključne informacije važne za komunalno funkcionisanje prestonice – od potrošnje vode i energije, preko gradskog osvetljenja, pametnog upravljanja saobraćajem, video-nadzora, parking mesta i javnih garaža.

Svi komunalni problemi na jednom mestu Foto: bg-info.org

– To znači da će svi komunalni problemi biti uočeni istog trenutka kada se pojave, kao i da će biti moguće rešiti ih veoma brzo. Situacioni centar će biti gotov 2020. godine, a razvijamo ga uz podršku Programa Ujedinjenih nacija za razvoj – napominje Radojičić.

Neka od rešenja koja podrazumeva pametni grad već se primenjuju u prestonici. Pre oko mesec dana unapređen je dispečerski centar u okviru kojeg se koordiniše celim sistemom „Beogradskih elektrana”, tako da u toku hladnih dana Beograđanima stanovi budu topli, a da se pritom vodi računa da se ne troši više električne energije nego što je potrebno.

Pre oko mesec dana unapređen je dispečerski centar u okviru kojeg se koordiniše celim sistemom „Beogradskih elektrana” Foto: A. Nalbantjan

– Na osnovu pregleda vremenskih prognoza, koje se ažuriraju na svakih 15 minuta, sada može da se predvidi koliko će se energenata potrošiti u naredna 72 sata. Zahvaljujući tome, procena je da ćemo godišnje uštedeti više od 500 miliona dinara, a potrošnja gasa će se smanjiti za oko tri procenta. Celokupan projekat rađen je na osnovu iskustva Japana – dodaje Radojičić.

Započet je i projekat pametnog parkiranja kako bi se vozačima pružile brze informacije o najbližim slobodnim parking mestima. Postavljene su info-table koje pokazuju broj slobodnih mesta u garažama u blizini što, kako navodi Radojičić, vozačima smanjuje za oko 20 odsto vreme koje bi trošili na traženje parking mesta.

Započet je i projekat pametnog parkiranja Foto: Milena Đorđević

– Time za oko 30 odsto smanjujemo i emisiju ugljen-dioksida. Do sada je postavljeno 1.500 bežičnih senzora na lokacijama širom grada, a podaci se prikupljaju 24 sata sedam dana nedeljno. To je odličan primer kako na jednostavan način, malim projektima, savremene tehnologije pomažu kvalitetu života građana. Ovu oblast želimo dalje da unapređujemo – kaže Radojičić.

Prema prognozama, u narednih 15 godina Beograđana će biti za oko 250.000 više nego danas, pa je potrebno da na vreme pripremimo i organizujemo naš grad kako bi mogao da odgovori na izazove gradova koji rastu, zaključuje gradonačelnik.

(Telegraf.rs/Politika)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Zeka Peka

    16. decembar 2018 | 12:32

    Nadjite rešenje za Trošarinu u BGD, tu je stalni haos.

  • Ivan

    16. decembar 2018 | 12:40

    U Smederevu se nezna više ni kako rade, svaki dan se menjaju kao na daljinski!

  • Лицемер

    16. decembar 2018 | 11:33

    Кад пре!?

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA