≫ 

Poslednji voz odjezdio s Topčidera: Zatvorena kultna beogradska železnička stanica. Jedan dečak je zaplakao

Topčider ima bogatu istoriju, a ljudi i događaji koje pamti ova mala, ali romantična zgrada udahnuli su joj dušu

  • 21

Stari časovnik iz 1888. godine na stanici Topčider otkucao je 21.10. Otpravnik je podigao palicu, zasvirao pištaljkom i poslednji voz pošao je sa stanice Topčider ka Baru tačno na vreme. Već od sutra, polazna stanica biće mu Beograd centar (Prokop), a stara pruga u čuvenom beogradskom parku zatvara se i pretvara u bulevar.

Dugačka kompozicija lagano se pomicala, a mašinovođa iz bučne lokomotive mahnuo je otpravniku. Ljubitelji železnice ostali su na stanici i gledali kako se poslednji vagon gubi u pravcu Rakovice.

Čemu nostalgija, kada će od sutra baš svi vozovi polaziti sa jednog mesta, nove i moderne stanice Beograd centar? Topčider ima bogatu istoriju, a ljudi i događaji koje pamti ova mala, ali romantična zgrada udahnuli su joj dušu. Skrivena u šumovitom prilazu grada, ova stanica je služila kraljevima i predsednicima, diplomatama i stranim delegacijma...

Među putnicima večeras smo zatekli i Irenu Bičanin koja živi u Norveškoj, ali iz Beograda putuje za Podgoricu i smatra da je ovo idealan način putovanja. Ujutru kaže stigne na cilj ispavana i odmorna, a može i da protegne noge kad god poželi.

Ona je put Podgorice krenula s dvoje dece i kako nam je ispričala, uvek putuje vozom, mada se to češće dešavalo pre korone.

- Ja to volim i to mi je ok i uvek su u pitanju noćna putovanja - kaže ona i dodaje da je čula za zatvaranje stanice. - Pa dobro, modernizacija, to je dobro.

Karte za uspomenu

Za razliku od Irene, Milica Đorđević je na kratko putovanje krenula sa ćerkom. Kupile su karte samo do Rakovice, jer žele da ih sačuvaju za uspomenu.

- Kada se zatvarala glavna železnička stanica, kupile smo kartu, ali se nismo provozale. Mi smo železnička porodica, vozovi su nam u krvi i bilo je jedino ispravno da ovako postupimo - rekla je gospođa Đorđević.

Mnogi su se večeras poput Milice, provozali samo do Rakovice, za 135 dinara, da bi mogli da kažu da su bili deo istorije.

Dok su poslednji zvuci voza nestajali u kišnoj noći, na stanici je u suzama ostao jedan dečak, koji je ispratio zadnju kompoziciju sa železničkom šapkom na glavi.

Kako nam je rekao šef stanice Slaviša Jovanović, dečak mnogo voli vozove i njegova tuga je zbog zatvaranja stanice. Objasnio nam je da se stanica zatvara samo za putnike.

Čast za koju mnogi putnici nisu znali

Putnici koji su, igrom slučaja, proteklih nekoliko godina sa Topčidera kretali za Niš i Bar, jer su vozovi iz tehničkih razloga koristili baš ovu stanicu, nisu ni svesni da su, zapravo, imali čast koja je u prošlosti bila pridavana VIP gostima.

Stara pruga za stanicu Beograd prolazila je kroz Topčider, ali da biste se u ona stara dobra vremena ukrcali na voz baš na ovom mestu, morali biste da budete, recimo Titova pratnja. Topčider je bio polazna stanica plavog voza, sa svojom luksuznom, krlajevskom čekaonicom mogla bi da se uporedi sa onim što danas zovemo VIP terminalom na aerodromu. Najvažniji gosti su, na proputovanje vozom kroz Jugoslaviju, kretali odatle.

A istorija stanice zapisana je još od vremena kada se od Beograda do Niša putovalo samo konjima. Kralj Milan Obrenović baš na tom mestu je 1881. godine označio početak izgradnje pruge Beograd - Niš.

Stanica je, međutim, bila sporedna. Tek jedna tačka na ulazu u grad, dok je ona glavna bila na Savskom trgu. Međutim, zlo doba Prvog svetskog rata dovelo je do toga da ova stanica bude proglašena glavnom, a nakon toga usledila je njena velika rekonstrukcija. Beograd je bio prestonica nove države, kojom je vladala dinastija Karađorđević. Za njih je na Dedinju sagrađena rezidencija - Beli dvor, a u vreme kada je naša zemlja bila već premrežena prugama potrebno je bilo izgraditi i stanicu za kralja.

Tako je podignuta čuvena dvorska čekaonica, ono što ovu stanicu razlikuje od bilo koje druge u Srbiji.

Ponovo je buknuo rat, Drugi svetski, nakon kojeg stanica doživljava novu promenu - dvorska čekaonica postaje stanična zgrada, uz određene izmene, ali tada umesto kralja ovu VIP stanicu koristi Tito.

Voz za Bar počeo je da saobraća sa ove stanice u trenutku kada je zatvorena stanica Beograd, zato što je tu bilo tehnički moguće ukrcavanje kola. Kako se Beograd centar još dograđuje i neki drugi vozovi preusmeravani su na Topčider, a do danas je sa nje saobraćao i jedan voz za Niš.

Video: Konačno poznato kako će izgledati Linijski park

(Telegraf.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Prestonica bez stanice

    30. septembar 2021 | 23:07

    Plače cela Srbija. Još od 2012.

  • Zašto????

    30. septembar 2021 | 23:11

    Se oduzima istorija????????????????Svi se trude da OSTAVE STARE ZGRADE U FUNKCIJI....PARIZ,Prag....oni koji znaju,koliko je to važno i lepo.

  • Kalemegdan

    30. septembar 2021 | 23:04

    Sto da polaze sa starih stanica kad će SNS napraviti jos starije, a ove kad propadnu srušiće se i izgraditi BG na vodi, na mleku, na hlebu, na travi. Iskreno saučešće sugradjani.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA