≫ 

Prodavcu možete vratiti stvar kojom niste zadovoljni i da uzmete svoje pare: Dovoljno je da kažete jednu reč!

U želji da zaštite svoje ekonomske interese trgovci na sve moguće načine izbegavaju svoje zakonske obaveze

  • 32

Prava potrošača često se dovode u pitanje, jer nesporazumi između kupca i trgovca su najpristuniji problem sa kojim se potrošači susreću. Iako je svaka situacija precizno definisana propisima i jasno je da nema dileme da trgovac mora da vrati naplaćenu sumu, mnogi od njih i dalje se oglušuju o taj zakon.

U želji da zaštite svoje ekonomske interese trgovci na sve moguće načine izbegavaju svoje zakonske obaveze i kada je reč o vraćanju novca često tumače Zakon na način koji njima odgovora.

Upravo zbog ovog problema, našoj redakciji javila se Marija L. (29) koja danima mogla da dobije novac za cipele koje joj nisu odgovarale. Obuća koju je odabrala, nije se raširila, iako je prodavac tvrdio da su od takvog materijala koji će se "opustiti".

Kupci najčešće ne znaju svoja prava; Foto: pixabay.com

- Kupila sam cipele i malo su me stezale, obula sam ih dva puta samo i shvatila da se neće raširiti. Otišla sam u radnju, ali prvo su mi rekli da nemaju dovoljno novca u kasi, pa ne mogu da mi vrate - ispričala nam je kako je sve počelo.

Nije joj bilo teško da ode i sutradan, iako je morala da trči sa posla ne bi li stigla pre zatvaranja. Ušla je na vrata, a žena na kasi joj je kao iz topa rekla "menadžer nije tu, nema ko da potpiše reklamaciju". Shvatila je da će misija zamene cipela biti skoro pa nemoguća.

Takođe, problem koji kupac nakon kupovine može imati, jeste situaciju kada se nove patike posle samo tri dana rašiju.

Tada mogu tražiti nove, a u slučaju kada roba ne odgovara, imate pravo da zatražite zamenu za veći broj.

Naša čitateljka nije bila zadovoljna cipelama; Foto-ilustracija: Profimedia/Wavebreak / Trik od samo 2 sekunde može da otkrije hoće li vam štikle biti udobne

Kako bismo videli koja prava ima potrošač, kao i na koji način može da izbegne ovakve situacije, zvali smo predsednika Nacionalne organizacije potrošača Srbije, Gorana Papovića.

- Građani imaju pravo da dobiju novac nazad kada je prisutna nesaobraznost robe, što se u praksi i najčešće dešava. To su situacije kada se dogodi da roba koju je kupac platio, izabrao ili mu je trgovac pokazao nije saobrazna ugovoru ni opisu, kao ni po svojstvima koja ima. Ukoliko se to dogodi u prvih šest meseci od kupovine, potrošač bira da li će menjati robu, tražiti umanjenje cene ili vraćanje novca - rekao je Papović.

Inače, u roku od dve godine od dana kupovine potrošač ima pravo da zahteva povraćaj novca u slučaju da popravka ili zamena nisu moguće u primerenom roku ili uopšte.

ŠTA JE NESAOBRAZNOST ROBE

Prema rečima našeg sagovornika, Gorana Papovića, nesaobraznost robe odnosi se na vaše pravo da priložite prigovor. Upravo ta reč "prigovor" nudi vam mogućnost da zamenite robu koju ste platili, a njome niste zadovoljni. Možete imati prigovor na kvalitet, na izgled robe, na odstupanje od onog što je pri kupovini obećano.

Trgovci su dužni da poštuju zakon; Foto: Profimedia/Alamy

KADA VAŽI PRAVILO "14 DANA"

U roku od 14 dana kada odustane od ugovora zaključenog na daljinu, odnosno van poslovnih prostorija (kupovina putem interneta), i to bez navođenja razloga i dodatnih troškova, kupac ima pravo da traži povraćaj novca.

- Trgovac može da odloži vraćanje novca dok ne dobije robu koja se vraća ili dokaz od potrošača da je robu poslao trgovcu. Važno je znati i to da je trgovac u obavezi da prilikom povraćaja novca koristi ista sredstva plaćanja koja je potrošač koristio u transakciji - izjavio je Goran Papović.

Kada pomislite da nemate pravo da vratite robu, a za nju dobijete:

- zamenu

- popravku

- novac

Zbog nabrojanih situacija u kojima se mogu naći potrošači, udruženja koja se bore za njihova prava se zalažu da se omogući vraćanje stvari nakon svake kupovine.

Setite se da je vaše potrošačko pravo propisano Zakonom o zaštiti potrošača i držite se svog prava, bez odstupanja.

VIDEO Najveće prevare dešavaju se pri internet kupovini, a ovi ljudi su to osetili na svojoj koži 

(S. Čenad - s.cenad@telegraf.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Kalimero

    12. februar 2019 | 11:06

    Dobro napisano u pravilniku, al to možete okačiti mačku o rep, to nevaži u ovoj državi, ovde važi trgovački zakon

  • Kurosava junior

    12. februar 2019 | 13:16

    Ljudi su toliko bahati i bezobrazni da nema dalje. Radim u trgovini pa znam. Gospođa kupuje peglu za snaju pritom kaže da joj je kupila peglu od 12.000 hiljada i da joj se ne sviđa i da će da je vrati. Sada ponovo sama bira peglu za snaju i odmah pita da li može da je vrati ako se snaju ne dopada. To za mene nije normalno. Čekaj ženo pusti snaju da odabere šta joj odgovara. Zbog takvih što kupuju pa vraćaju stvaraju se redovi i ljudi koji žele da kupe i znaju šta im treba čekaju bez potrebno. A i nama prave ne potrebne probleme jer složićete se dok se ta procedura oko reklamacije završi treba dosta vremena Drugi slučaj čovek kupuje za oca telefon. Sam bira i plaća. Kupuje na kreditnu karticu Na 24 rata.Sutradan dolazi sa pričom da ocu telefon ne odgovara i traži povraćaj novca. Mi nemamo mogućnost da stopiramo kreditnu karticu i gospodin dobija novac u kešu a telefon mu se odbija na 24 rata.Pritom ambalaža iscepana i sledeći kupac koji bude želeo da kupi taj telefon ima prava da bude skeptičan i sumljičav zašto telefon koji kupuje je otvoren. I ja sada pitam Vas ko je ovde lud.Ako nešto nije ispravno to je za mene opravdana reklamacija a ovakvih slučajeva koje sam naveo svaki dan ima i to više njih dnevno. Zamoli bih da mi se komentar objavi a ne da ga obrišete jer onda sve ovo nema smisla i više neću komentari sati ništa.Hvala znapred

  • Nikola

    12. februar 2019 | 14:39

    Ja ne razumem zakonski rok od 45 dana za popravku za uređaje? Kupio sam uredjaj i hoću da ga imam sve vreme. Neka mi proizvođač da drugi. Što bih bio 45 dana bez motorne testere zamrzivača i sl. Platio sam i hoću proizvod za koji imam garanciju ili novac nazad.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA