≫ 

Psihologija malih brojeva uzima nam pare iz novčanika: Zašto se gomila ljudi sjati kod krastavca od 15 dinara, iako kilogram košta isto?

Naš mozak kalkuliše, i kada vidi mali broj više ga privuče nego veći, a takođe i veća količina odbija potrošača

  • 1

Trgovci marljivo rade na načinima manipulacije cenama, promocijama i rasporedom artikala kako bi kupci potrošili što više novca. Naročito je među trgovcima popularan trik manipulacije malim brojevima kojima ljude veoma lako zavaraju.

Uporedili smo cene piletine u srpskim prodavnicama: Pronašli smo najjeftiniju i rešili misteriju da li se za onu u Lidlu treba boriti

Većina građana Srbije pokušava kupovinom u supermarketima da uštedi što je više moguće, ali im razni trikovi trgovaca u tome nimalo ne pomažu, pa skoro svi po izlasku iz prodavnice shvate da su potrošili više od planiranog. Pre nekoliko dana otišla sam u kupovinu. Gomila ljudi sjatila se oko krastavca od 15 dinara, iako pored mogu da kupe celo kilo za malo više novca.

Niska cena privukla je ljude, a ni svesni nisu da će ovaj proizvod da plate mnogo skuplje. Iako sam i ja umalo bila žrtva ove manipulacije, dugo čekanje u redu me je osvestilo, te sam svratila do tezge pored i kupila ceo kilogram - bez čekanja.

Krastavac od 14,99 dinara Foto: Telegraf

- To je psihologija malih brojeva. Naš mozak kalkuliše, i kada vidi mali broj više ga privuče nego veći, a takođe i veća količina odbija potrošača. Zato često budu nasamareni pa jednu stvar plate više nego mnogo veću - ističe psiholog Aleksandar Šibul.

Aleksandar Šibul Printskrin: Studio B

U trenutku kada kupljene stvari građani plaćaju na kasi supermarketa ili butika, uvereni su da im je potreban svaki artikal koji se nalazi u kolicima, ali to često nije slučaj. Iako su kupci često svesni da su žrtve vešto smišljenih trgovačkih obmana i zavođenja, u toku kupovine ipak je teško odoleti akcijama i popustima kojima nas mame na svakom koraku.

Paprike u malom pakovanju Foto: Tanjug/AP

Zato je Šibul objasnio još jedan trik i  ono čuveno "99" koje kupci često povezuju sa popustima. Budući da brojeve čitamo sa leva na desno nama iznos od 999,99 bude 999 dinara a ne 1000.

-Pozicioniranje brojeva je trgovcima takođe način da prevare kupce. Naš mozak vidi prve brojeve i to 99 na kraju i ne čitmo. Zato kupci tek kada izađu iz prodavnice shvate da su potrošili više novca nego što su hteli - dodaje psiholog.

Goran Papović Foto: Medija centar Beograd

Goran Papović, predsednik Nacionalne organizacije za zaštitu potrošača, rekao je za "Telegraf.rs"  da je ovakav način prodaje zloupotreba trgovaca.

- U ovakvim slučajevima, gde komad košta više nego kilogram, nedostaje tržišni nadzor i ozbiljnije kažnjavanje. Nažalost to je kod nas veoma veliki problem jer je nadzor slab. Ipak i kada dođe do toga da trgovce uhvate u zloupotrebi, prijava se šalje na prekršajni sud, to se razvlači i zastari i kazna ih nikada ne stigne. Smatram da je zaista potrebno da se to reši i da takve poslodavce stigne adekvatna kaznai - ističe Papović.

(Telegraf.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • seljak

    22. oktobar 2018 | 20:38

    Zasto se trudite da bas sve objasnite naukom. Kakva psihologija malih brojeva. U pitanju je nemastina. Kupujem jednu jabuku jer nemam novca za kilo. I kupujem dva paradajiza zato sto kilo nece da saceka da bude pojedeno nego ce da se pokvari do sutra. Paprika 250 dinara, paradajiz 150 suhomesnato preko 1000 , primanja 30 000 Logicno mala plata mala kolicina kupljenih proizvoda , mali brojevi. A bogami snasao bi se i sa psihologijom velikih brojeva mnogo lakse.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA