≫ 

Skandalozni tekst u čitanci za osnovce: Dečak će devojčicu istući "kao magare", roditelji frapirani (FOTO)

Osećala sam se vrlo nelagodno dok je moja ćerka čitala priču, rekla je majka

  • 7

Gordana J, majka osmogodišnjakinje koja pohađa drugi razred jedne novosadske osnovne škole, zabrinula se zbog teksta u Čitanci u kojem, između ostalog, piše kako bi dečak devojčicu "istukao kao magare".

- Nisam sigurna da li je ovde u pitanju šaljivi tekst ili sistemsko učenje dece da je nasilje nad ženama nešto normalno. Možda sam ja paranoična, ali u svetlu sve većeg nasilja u društvu, ovakav tekst i nedostatak diskusije, nikako ne pomažu - kaže Gordana za 021.

Ubuduće će svaki školarac morati da poseti sveto mesto srpske istorije i grad gde je počela velika i važna priča (FOTO)

Tekst pod naslovom "Erika" opisuje odnos između devojčice i dečaka u kom je devojčica u svemu bolja od dečaka, pa on zato želi da je "kazni" i "svojski joj pokaže" tako što će je "istući kao magare". Nakon teksta sledi rubrika "pitamo, pričamo" predviđena za diskusiju učenika i učitelja, ali se u njoj ne skreće pažnja na to da nije u redu što dečak želi da tuče Eriku, već se čak i postavlja pitanje kako bi je sve on kaznio.

- Osećala sam se vrlo nelagodno dok je moja ćerka čitala ovu priču, pa sam joj na kraju objašnjavala da to što dečak planira nije u redu i da nikada ne treba da obraća pažnju na dečake koji tako razmišljaju - kaže Gordana.

Kako su iz izdavačke kuće "Eduka" objasnili za 021, svaki književni tekst koji se nađe u Čitanci podrazumeva ne samo kontekst metodičke obrade unutar udžbenika, već i kontekst školskog časa koji oblikuje nastavnik. Svaki njihov udžbenik praćen je i posebnim priručnikom za nastavnika, jer je udžbenik samo osnovno polazište za rad.

- Pitanja uz tekst stavljaju u fokus upravo razvijanje ispravnog i poželjnog odnosa između devojčica i dečaka: "Šta bi mogli da učine dečaci, a šta devojčice, pa da im druženje bude bolje?" Zatim se od dece traži da podele prostor u sveskama uspravnom linijom i da napišu svoje predloge, čime se podstiče kritičko mišljenje. To je čitava jedna aktivnost na času tokom koje deca bivaju u prilici da na tom uzrastu objektivizuju dinamiku tog odnosa, te uoče i definišu poželjne oblike socijalizacije" navode u izdavačkoj kući. Po njima je iz celog odabranog teksta sasvim jasno da je dečak iz priče zaljubljen u Eriku.  

Foto: Gordana J.

- U tumačenju teksta nastavnik će deci na času skrenuti pažnju na dečakov model ponašanja koji je čest u tom uzrastu: sa jedne strane dečak govori da mu je Erika nepodnošljiva, a istovremeno prema njoj iskazuje divljenje. Upravo ovakav unutrašnji konflikt dovodi do negativne socijalizacije između devojčica i dečaka i otuda je tekst izuzetno koristan jer nastavnik biva u prilici da sa učenicima dekonstruiše taj problem, čest među decom - dodaju.

Kako objašnjavaju, književni tekst nam na svakom uzrastu pomaže da postavimo prava pitanja, relevantna za decu.

Foto: Gordana J.

- U tom postavljanju pitanja i vođenju deteta kroz proces tumačenja teksta, sopstvenog ponašanja i sveta u kome živimo tekst je samo polazna osnova. Metodička aparatura u udžbeniku je dalji potokaz, a nastavnikovo usmeravanje diskusije i pažnje na času istinski kontekst - zaključuju u izdavačkoj kući.

Sandra Rašković, psiholog iz Centra ličnog razvoja, slaže se sa izdavačem i kaže za 021 da je taj jedan pasus, kada se čita izolovano, možda problematičan, ali da se kada se tekst čita u celini zapravo vidi ta je to samo frustracija jednog dečaka.

Foto: Gordana J.

- Ovo je standardan tekst za čitanke i sam po sebi ne produbljuje agresiju - zaključuje Rašković.

Iz kancelarije Poverenice za zaštitu ravnopravnosti za 021 kažu da u vezi sa ovim ne mogu davati paušalne ocene, ali da su načelno mišljenja da nijedan tekst ne treba da propagira bilo kakvu vrstu vršnjačkog nasilja.

- Treba imati u vidu da je udžbenik osnovno nastavno sredstvo i da se koristi u obrazovno-vaspitnom radu u školi za sticanje znanja, veština, formiranje stavova, podsticanje kritičkog razmišljanja, unapređenja funkcionalnog znanja i razvoj intelektualnih i emocionalnih karakteristika učenika. Treba razumeti i da sadržaj može da posluži za polemiku i razbijanje stereotipa, odnosno može da posluži da deca formiraju svoje mišljenje. Važno je istaći da to svakako zavisi od nastavnika koji pomaže učenicima u procesu učenja i polemike - navode u kancelariji Poverenice.

Oni dodaju i da je dužnost svakog nastavnika da se u svom radu rukovodi principima nediskriminacije i unapređenja ravnopravnosti.

VIDEO: Vajber objasnio deci kako da se zaštite od zloupotreba na internetu

(telegraf.rs/021.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Goran

    19. oktobar 2018 | 12:24

    Zašto ne napisaste ime autora ? Ta priča nije od juče , a pisac nije iz Srbije.

  • mama

    19. oktobar 2018 | 13:07

    Nekada se znalo:”Zavod za udžbenike “.Svi uče iz istih knjiga i rade po jednom programu za celu Srbiju.

  • Ocim

    19. oktobar 2018 | 13:43

    Sta je hteo pisac reci,recice im ucitelj u skoli na casu,nema potrebe da svi budemo naucnicke.A, polemisacemo kad neko potvrdi da je ucitelj-ica ucio-la decake da tuku devojcice,medjutim,to se naravno nece dogoditi.Hvala onima koji nam pomazu deci da uce i izuce nauku.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA