U Srbiji još vozi autobus čiji nijedan deo nije iz uvoza: Ovako izgleda jugoslovenski ponos

"Takav autobus se neće više napraviti..."

  • 20

Poljski, kineski, turski, ruski, beloruski autobusi sve više potiskuju one domaće na gradskim ulicama... A od domaćih ide još poneki FAP, neobus i naravno, ikarbus. Ali, jedan pravi, baš pravi jugoslovenski bus, u koji nije ugrađen nijedan uvezeni deo, pa ni motor, još se može videti u jednom srpskom gradu.

Reč je o "sanosu" koji i dalje prevozi građane Smederevske Palanke. Poslednji takav odavno je izbačen i iz GSP-a, a oni koji pamte haos u prevozu devedesetih godina, sigurno se sećaju crvenih autobusa sa visokim podom koji su se okretali na Slaviji, a vozili za Resnik, Grocku, Rakovicu...

Palanački "sanos" je 1991. godište, a jedan ljubitelj autobusa okačio je na fejsbuk fotografiju tog vozila dok je čekao na autobuskoj stanici u Smederevu.

- Konkretno, sanos S-415 kao i njegov prethodnik S-14 I S-314 je bio čist jugoslovenski proizvod, u njih su se ugrađivali delovi tada iz domaćih fabrika. Šasija, osovine, diferncijal je izrađivao FAP iz Priboja, karoserija Sanos iz Skoplja, motor, volan, menjač FAMOS iz Sarajeva, svetla Saturnus iz Ljubljane itd - napisao je Gaša na fejsbuku.

Pita se i da li će novi autobusi imati tako dug radni vek.

Autobus Sanos Lasta I mi smo imali prilike da pre nekoliko godina slikamo jednog Lastinog "Sanosa", Foto: M. Beljan

- Da li će novi autobusi koji se kupuju kod nas izdržati toliko dugo godina u saobraćaju, kao što su izdržali sanosi. Bilo je primeraka kod nas u Srbiji gde su radili i 40 godina, u Ohridu postoji Sanos S-14 koji je 1973. godiste i još je u funkciji. Sanos S-415 je udoban autobus, izdržljiv, lagan za održavanje, dobar je za snežne prilike... Jedina mana mu je slab FAMOS-ov motor, ali bilo je primeraka gde se ugrađivao i jači, mercedesov, po narudžbini kupaca - dodao je.

I zaključak je: "Takav autobus se neće više napraviti...".

Autobus Sanos Lasta Foto: M. Beljan

Inače, jedan GSP-ov sanons čuva se u Muzeju nauke i tehnike u Beogradu. A ovako je izgledao jedan od poslednjih starih ikarusa u Beogradu.

Stari autobus Foto: Mateja Beljan

Ili FAP, koji još vozi...

Stari autobus Foto: Mateja Beljan

Novim Sadom još voze arhaični neobusi.

Stari autobus Foto: Mateja Beljan

Sanosi u Skoplju još podsećaju na stara vremena.

Stari autobus Foto: Mateja Beljan

A u Titelu se može videti jedna stara zastava.

Stari autobus Foto: Mateja Beljan

(Mateja Beljan - m.beljan@telegraf.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Čiča

    8. decembar 2019 | 21:03

    Eh Jugo. Rasturiše te lopine. Nekad smo pravili autobuse. Sad motamo kablove.

  • Sale

    8. decembar 2019 | 21:02

    Kamo srece da jos zivimo u tom vremenu ...

  • ljuba

    8. decembar 2019 | 22:35

    Krušik u Valjevu ima jednog 415. Ugradjivani su Famosovi motori od 190 KS i Mercedesovi od 240 KS.Klasičnih šest brzina, "mrtav" na putu, lagan za vožnju. Vozači su ga voleli...

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA