Prevara vredna milijardu dolara: Šta je "afera Buvije" i gde je "Salvator Mundi"?

Stručnjaci i dalje nastavljaju sa raspravama o ovom umetničkom delu za koji neki tvrde da autogram "Leonardo" potvrđuje autentičnost, dok drugi misle da je nastala u njegovom studiju. Razlika između ove dve tvrdnje meri se i stotinama miliona dolara

  • 1
Italy Stolen Painting Foto: Tanjug/Italian Police/AP

Najveća pravna borba koji je umetnički svet ikada video vodi se između ruskog oligarha, koji tvrdi da ga je švajcarski trgovac umetninama prevario prilikom kupovine višemilionskih umetničkih dela. S druge strane trgavac tvrdi da nije uradio ništa loše i da je sve to samo biznis.

Sada, nakon šest godina suđenja, čini se da sukob još uvek neće doživeti epilog u drami koja podseća na film koji bi mogao da bude nazvan Afera Buvije. 

Ruski tajkun Dimitrij Ribolovljev godinama sudski goni švajcarskog trgovca umetničkim delima Ivesa Buvijea tvrdeći da ga je tokom više godina, tokom kojih mu je prodao 38 umetničkih dela, prevario za više od milijardu dolara. Sada šest godina kasnije, Buvije je tužio oligarha i traži odštetu jer smatra da mu je ovaj proces uništio reputaciju, a samim tim i poslovanje.

U dosadašnjim tužbama angažovano je više advokata i eksperata, a svaka od strana u sudnici iznosi nove tvrdnje protiv suparničke, a među njima su i one o zastrašivanju i političkim spletkama.

Ovaj proces uključuje neka od najcenjenijih umetničkih dela, pa čak i kupovinu slike "Salvator Mundi", koja važi za najskuplju sliku, za koju mnogi sumnjaju da je delo Leonarda da Vinčija, uprkos višegodišnjim raspravama o njenoj autentičnosti. Buvije je za prodaju ovog dela uzeo proviziju od više od 50 odsto.

Neki smatraju da je ovo kopija ili delo nekog iz Leonardovog studija, a slike je otkupljena 2005. godine od dilera za svega 10.000 dolara. Osam godina kasnije, kada je slika restaurirana i proglašena delom renesansnog majstora, Buvije je nju kupio za 80 miliona dolara, a poker igrači su mu pomogli da joj spusti cenu.

Italy Stolen Painting Foto: Tanjug/Italian Police/AP

On je sliku za 127,5 miliona prodao svom dugogodišnjem klijentu Ribolovljevu preko ofšor kompanija. Iako je oligarh sliku prodao za neverovatnih 450 miliona dolara, tajnom kupcu čiji identitet nije želeo da otkrije, a za kog mnogi smatraju da je u pitanju prestolonaslednik Saudijske Arabije Muhamed bin Salman, on je ipak smatrao da ga je Buvije prevario.

Ribolovljev portparol izjavio je da se o ovim navodima vodi spor na sudu.

- Očekujemo da ćemo uspeti da dokažemo šta se zaista dogodilo i da je njegova priča izmišljena. Za sada je najvažnije da se utvrdi da je Buvije kao umetnički savetnik pomagao svojim klijentima da za veliki novac otkupljuju umetnička dela, a onda uzimao polovinu para za sebe - rekao je on.

Međutim, Buvije negira da je ikada radio kao savetnik za kupovinu umetničkih dela, a upravo se oko ovoga povela najveća rasprava u sudnici. On negira da je ikada zloupotrebio poverenje svojih klijenata i sebe opisuje kao trgovca umetninama.

- Ugovori koje su njegovi advokati pripremali, mene su stavljali u svojstvo prodavca. Ni on ni njegovi advokati nikada nisu uspeli da ubede sud da sam nešto drugo, jer ti navodi nemaju veze sa stvarnošću - rekao je Buvije u izjavi za CNN.

U međuvremenu, "Salvator Mundi" nije viđen od rekordne prodaje.

Slika se ponovo vratila na naslovne strane medija nakon što su autori jednog francuskog dokumentarnog filma tvrdili da je ova slika u središtu diplomatskog sukoba između Pariza i Rijada zbog sumnji u autentičnost i zahteva da bude smeštena u Luvr.

Pitanje vredno 450 miliona - Gde se nalazi čuvena slika?

U dokumentarcu pod nazivom "Spasitelj na prodaji" visoki francuski zvaničnik, koji je želeo da ostane anoniman, tvrdi da je princ bin Salman bio uporan da Salvator Mundi bude izložen pored Mona Lize, kako bi istrajao u nameri da dokaže da je slika zaista Leonardovo delo.

Francuska vlada je na kraju odlučila da ne izloži delo u Luvru pod uslovima Saudijske Arabije.

Za to vreme stručnjaci i dalje nastavljaju sa raspravama o ovom delu za koji neki tvrde da autogram "Leonardo" potvrđuje autentičnost, dok drugi misle da je nastala u njegovom studiju. Razlika između ove dve tvrdnje meri se i stotinama miliona dolara, s obzirom na to da se u zemlji nalazi manje od 20 autentičnih Leonardovih slika.

Čini se da su i oni, koji su želeli da profitiraju od ovog umetničkog dela, sumnjali u njenu autentičnost, a čak ni muzej u Vatikanu u kom se nalaze neka od najvećih umetničkih dela nije bio zainteresovan za kupovinu.

- Kazaljke su najbolje očuvani delovi, dok je ostatak slike restauriran - navodi se u Buvijeovom mejlu iz marta 2013. godine.

Kopija slike Salvador Mundi Foto: Tanjug/AP

U drugoj poruci on navodi da će onaj ko kupi sliku, koju niko ne želi po previsokoj ceni, biti shvaćen kao lud i da će biti predmet podsmeha na tržištu, a što je najvažnije izgubiće kredibilitet kod kupaca. On je uprkos tome za 63 miliona depozita pozajmio "Salvator Mundi" da bi proverio kako će se kotirati na tržištu. Kada je uspeo da se dogovori sa ruskim oligarhom, koji je sliku namenio za svoj penthaus na Menhetnu, povećao je cenu na 127,5 miliona.

Reditelj dokumentarca, koji je dve godine proveo radeći na njemu, tvrdi da mu je neverovatno što je Buvije, koji je u početku važio za potpunog autsajdera u svetu umetnosti, među prvima doveo u pitanje verodostojnost slike, budući da su njenu autentičnost potvrdili mnogi poznati stručnjaci. Među njima su i stručnjaci iz britanske Nacionalne galerije koji su 2011. godine izložili Salvator Mundi i stavili je u centar interesovanja.

Buvije je uvek negirao optužbe za prevaru koje su podnete protiv njega. Ribolovljev koji je predsednik i suvlasnik Fudbalskog kluba Monako, bori se protiv optužbi da je podmitio nekoliko zvaničnika Monaka povodom slučaja koji vodi protiv Buvijea, a ceo slučaj štampa je nazvala "Monakogejt".

- Povodom ovog slučaja Ribolovljev nikada nije proglašen krivim. On je potpuno uveren u ishod ovog slučaja u kojem posle više od tri godine istrage, jer nema konkretnih dokaza da je on ovo ikada uradio - stoji u izjavi Ribolovljevih advokata.

U proteklih šest godina Buvije je dobio parnicu u Monaku, Singapuru i Hong Kongu. Tužba vredna 380 miliona dolara koju je Ribolovljev pokrenuo protiv firme, za koju tvrdi da je pomogla Buvijeu da naduva cenu, još uvek traje u Njujorku.

Početkom maja Ribolovljev pravni tim je posle dve godine promenio tužbu, pa su novom obuhvatili još jedno umetničko delo za koje tvrde da je takođe previše plaćeno. Ribolovljev u novoj tužbi navodi da mu nije isplaćeno 9,5 miliona dolara koje mu aukcijska kuća duguje, međutim kuća osporava njegove navode.

Buvije u izjavi navodi da su mu ove parnice promenile život.

- Nekada sam bio preduzetnik, koji vodi porodičnu firmu sa tradicijom dugom 50 godina. Kada je sve ovo počelo, nisam uradio ništa drugo osim što sam branio svoju čast i ugled na sudu i u štampi - rekao je Buvije.

On međutim ne negira da je za dva dana kupovinom, a zatim i prodajom spornog dela zaradio 40 miliona dolara, što opisuje kao veoma pametan poslovni potez. 

- To je za moju kompaniju bio jako dobar posao, neću da lažem. Morate da me razumete. Aukcijske kuće stavile su me na crnu listu, banke mi nisu odobravale kredit, morao sam da rasprodajem imovinu kako bih isplatio zaposlene - tvrdi Buvije.

On dodaje da su ga pratili i špijunirali razni ljudi sa kojima nikada nije imao kontakt. Sa reporterom CNN-a podelio je dokument njegove privatne istrage, u kojem se navodi kako ga je pratilo nekoliko muškaraca za koje se smatra da su Britanci, a njegovo kodno ime bilo je Buldog.

Ben Levis, autor knjige "Poslednji Leonardo" koja detaljno opisuje dramu koja je nastala oko ovo kontroverznog dela kaže da je ovaj slučaj pravi primer tužne strane trgovine umetninama.

- Afera Buvije klasičan je primer kako nešto može poći po zlu prilikom trgovine umetničkim delima. Netransparentnost, pohlepa, utaja poreza, nepoštovanje umetnosti, korupcija, ni sam ne znam gde je kraj ovom nabrajanju - kaže Levis.

Dok se dve strane međusobno prepucavaju, ono što za sada ostaje misterija je gde se slika trenutno nalazi. Iako neki tvrde da je u vlasništvu saudijskog princa, Buvije sumnja u ove navode.

- Staviti ovakvu sliku u jahtu, gde će biti izložena vlažnom morskom vazduhu zaista je glupost. Ona se nalazi na drvenoj dasci koja veoma lako može da se iskrivi - rekao je on.

Drugi međutim tvrde da se ona nalazi u palati u Saudisjkoj Arabiji koja godinama pokušava da se brendira kao sedište kulture i umetnosti.

Salvator Mundi znači spasitelj sveta, međutim sada nije toliko spasitelj sveta, koliko je spasitelj Saudijske Arabije. 

(Telegraf.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA