≫ 

ZA IVANA ĆE ČUTI I U FORMULI 1: Napravio bolid, a evo šta mu je potrebno da bi njegov izum postao mašina (FOTO)

Često je u svojoj radionici konstruisao električna vozila, vetrotubine i razne druge uređaje i sisteme koji doprinose ili promovišu nezavisnost od skupih konvencionalnih goriva

  • 6

Ivan Stančić (32) iz Kumana kod Novog Bečeja, još kao dete voleo je elektroniku i elektrotehniku. Po struci elektromonter, bravarski zanat naučio je od oca.

Ruke Dobrile Petrović prave nešto bez čega - NE MOŽE NIJEDNA ŽENA! (FOTO)

Često je u svojoj radionici konstruisao električna vozila, vetrotubine i razne druge uređaje i sisteme koji doprinose ili promovišu nezavisnost od skupih konvencionalnih goriva.

Međutim, replika Formule 1 sa elektro pogonom, najveći je Ivanov izum.

OVAJ SRBIN JE IZDUVAO FLAŠU ZA VINO OD OSAM LITARA: Evo u čemu je tajna vrsnog majstora iz Paraćina (FOTO)

Foto: Privatna arhiva Ivan Stančić Foto: Privatna arhiva Ivan Stančić

- Ideja za konstruisanje takvog vozila se sama nametnula kao vrhunski izazov. To je ujedno i najbolji način da se promoviše električno vozilo kao zabavno prevozno sredstvo i pre svega, ekonomski isplativo.

Ivan kaže, da u početku nije mogao do dođe do određenih delova za bolid Formule 1 ali je ubrzo počeo da ih nalazi po starim otpadima, pa je tako motor uzeo od starog električnog viljuškara, delove od bmw-a, a unutrašnji deo sedišta od putničkog aviona.

Foto: Privatna arhiva Ivan Stančić Foto: Privatna arhiva Ivan Stančić

Na prototipu Formule jedan radi od 2008.godine, polako ali sigurno:

"Električna formula koristi elektromotor snage 6,5kW u direktnom spoju sa diferencijalom iz bmw-a. Karoserija je kombinacija čeličnih cevi i poliestera. Od važnih elemenata, treba da završim takozvani "pwm" kontroler sa kojim je moguća precizna regulacija broja obrtaja električnog motora i ugradnja specijalnih litijumferofosfatnih baterija sa pratećom elektronikom."

"Ova poslednja stavka je i najskuplja, tako da za kupovinu LiFePo4 baterija čekam sponzorstvo. Cifra nije velika, ali je za mene svakako nedostižna. Najminimalniji set baterija košta oko 1500evra, dok je za fabrički kontroler potrebno između 300 do 500 evra u zavisnosti od modela - objašnjava Ivan.

Foto: Privatna arhiva Ivan Stančić Foto: Privatna arhiva Ivan Stančić

Što se tiče konstrukcije samog vozila Ivan kaže da nije eksperimentisao, već da je prekopirao sve bitne elemente sa pravog bolida, onoliko koliko je to bilo moguće u skromnim radioničkim uslovima.

- Ogibljenje je skoro identično kao na pravoj Formuli 1 i na taj deo posla sam naročito ponosan. Osim završetka pogonskog sistema, očekuje me ugradnja prednjeg stabilizatora i autolakirerski deo posla, kaže Ivan.

Očekivana maksimalna brzina bolida Formile 1 je 60km/h, ali sa izuzetno snažnim ubrzavanjem zahvaljujući velikom obrtnom momentu samog elektromotora i diferencijalu koji ima redukciju 3,6 puta.

Foto: Privatna arhiva Ivan Stančić Foto: Privatna arhiva Ivan Stančić

- Za veću krajnju brzinu potrebno je niz izmena konstrukcije, povišenje radnog napona ili nabavka drugog elektromotora. Na tome ću svakako raditi u budućnosti, objašnjava ovaj vredni mladić.

Ivan kaže, da za sada vozi polako, ne žuri nigde, osim možda u budućnost onakvu kakvu je on vidi, sa vozilima koja su pre svega ekonomski isplativa.

(Dragana Starčević)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA