Crne rupe još niko nije izbrojao, ali ovo je 5 nama najbližih. Astronomi ih otkrili uz jedan trik

Nije ih moguće direktno videti

Crne rupe Foto: NASA

Crne rupe je nemoguće direktno videti. Ali astronomi mogu registrovati njihovo prisustvo zbog načina na koji "komuniciraju sa svojim okruženjem". U prošlom veku, ne samo da su astronomi pokazali da crne rupe postoje, već su našli tuce u našoj sopstvenoj galaksiji. Međutim, na osnovu broja zvezda u našoj galaksiji, tamo bi zapravo trebalo da bude na desetine miliona. Problem je u tome što, ukoliko se ne nalaze u blzini neke druge zvezde, njih je teško prepoznati. Zato se naučnici služe starim dobrim trikom da ih uoče pored zvezda.

Crna rupa može da ukrade materijal iz njene prateće zvezde, stvarajući karakterističnu rendgensku svetlost u tom procesu. Časopis za 2016. godinu izveštava o 77 kandidata za crne rupe. Sastavili smo listu od 5 najbližih crnih rupa na Zemlji o kojima astronomi znaju malo.

A0620-00 ili V616 Monocerotis

Ova crna rupa povremeno oslobađa dramatičnu količinu rendgenske svetlosti. Jedno od tih "izbijanja" dogodio se 1917. godine i tako je uopšte otkrivena. Tokom izbijanja 1975. godine, V616 Monocerotis je zasijao više od 100.000 puta, time postajući najsjajniji izvor rendgenskih zraka u to vreme.

A0620-00, or V616 Monocerotis A0620-00 ili V616 Monocerotis Foto: Sloan Digital Sky Survey

Cygnus X-1

Naučnici sumnjaju da je crna rupa Cignus X-1 započela život kao zvezda 40 puta veća od sunčeve mase. Verovatno se srušila direktno, formirajući crnu rupu pre nekih 5 miliona godina - otprilike u isto vreme kada su se prvi mamuti pojavili u fosilnim zapisima na Zemlji.

Cygnus X-1 Cygnus X-1 Foto: Astronomy: Roen Kelly, after NASA

V404 Cygni

Naučnici su tokom 2019. godine prijavili kolebanje u džinovskom mlazu čestica iz crne rupe u V404 Cigni. U 2015. godini, NASA-in Svemirski rendgenski teleskop uhvatio je svetlosni odjek tokom erupcije koja je slala rendgenske zrake koji se odbijaju od prstenova prašine koji okružuju sistem.

V404 Cygni V404 Cygni Foto: Andrew Beardmore (Univ. of Leicester) and NASA/Swift

GRO J0422+32

Crna rupa i zvezda komuniciraju u umetničkoj ilustraciji sistema kao što je GRO J0422 + 32. Ova crna rupa je ili najmanja ikad pronađena koja se formirala od raspada neke zvezde, ili bi mogla biti neutronska zvezda - još uvek nije odgonetnuto.

GRO J0422+32 GRO J0422+32 Foto: European Space Agency

Cygnus X-3

Crna rupa u Cignusu X-3 nalazi se u blizini malog oblaka gasa i prašine, gde se formira nova zvezda. Njegova masa nije dobro izmerena, zbog čega naučnici nisu sigurni da li Cignus X-3 zaista crna rupa ili neutronska zvezda. Objekat je uparen sa Volf-Rajt zvezdom - neverovatno svetlim objektom sa neobičnom distribucijom elemenata, praktično na njegovoj površini - koji je jedna od najsjajnijih zvezda galaksije. Zvezda će verovatno uskoro postati crna rupa, pa budite u toku - narednih milion godina ili tako nešto.

Cygnus X-3 Cygnus X-3 Foto: X-ray: NASA/CXC/SAO/M.McCollough et al, Radio: ASIAA/SAO/SMA

Video: Kako izgleda kada Crna rupa usisa zvezdu

(Telegraf.rs/ discovermagazine.com)

• Boki

15. decembar 2019 | 10:49

Koko to emituje svetlost kad gravitacija crne rupe ne dozvoljava svetlosti da "pobegne"? Oduvek su me "odusevljavali" naucnici koji tvrde da Bog ne postoji zato sto ga niko nije video, a crne rupe postoje iako ih niko nikad nije video.

• stvarno?