Nastao pre Sunčevog sistema: Otkriven najstariji materijal na Zemlji, naučnici su opčinjeni njim

Najstariji materijal pronađen na našoj planeti doleteo nam je iz svemira pre pola veka. Radi se o zvezdanoj prašini čije je otkriće od neverovatnog značaja za nauku

Najstariji materijal

Foto: ESA/Hubble/NASA/Janaína Ávila

Naučnici analiziraju meteorit za koji su ustanovili da je sa sobom doneo najstariji poznati materijal na Zemlju. Oni su otkrili zrna prašine u kamenu koji je na našu planetu došao iz svemira šezdesetih godina 20. veka i ustanovili da je taj materijal star 7,5 milijardi godina, piše BBC.

Najstarija zrna prašine formirala su se u zvezdama koje su postojale mnogo pre našeg Sunčevog sistema. Kada se zvezda ugasi, čestice koje su se stvorile u njoj odlete u svemir, a onda se inkorporiraju u nove zvezde, planete, mesece i meteorite.

- Ovo su delovi zvezda, prava zvezdana prašina – rekao je vodeći autor istraživanja, Filip Hek, kustos Terenskog muzeja prirodne istorije u Čikagu.

Tim istraživača iz Amerike i Švajcarske analizirao je 40 pomenutih čestica koje su bile sastavni delovi meteorita koji je pao 1969. godine u Australiji.

Od delova meteorita je napravljen puder, a od njega pasta, koja je, kako kažu naučnici, „mirisala kao pokvareni puter od kikirija“. Kada je ova pasta rastvoren u kiselini, ostala je samo zvezdana prašina.

Da bi ustanovili koliko je stara ova prašina, istraživači su računali koliko dugo je bila izložena kosmičkim zracima u svemiru. Ovi zraci su čestice visoke energije koje putuju kroz našu galaksiju i prodiru u čvrstu materiju. Neki od ovih zraka zajedno sa materijom na koju deluju formiraju nove elemente, a na osnovu toga koliko je novih elemenata prisutno naučnici su odredili koliko dugo su ova zrna bila izložena kosmičkim zracima.

Ispostavilo se da su neka od ovih zrna prašine najstarija pronađena materija na svetu. Većina njih je bila stara između 4,6 i 4,9 milijardi godina, starija od Sunca (4,6 milijardi godina) i Zemlje (4,5 milijardi godina), a najstarija postoji već neverovatnih 7,5 milijardi godina.

Do ovog otkrića, najstarija čestica pronađena na Zemlji bila je stara 5,5 milijardi godina.

Zahvaljujući ovom novom saznanju naučnici će moći da se ozbiljnije bave pitanjem da li broj novih zvezda u svemiru ostaje stabilan ili se dešava da ih nekad nastaje znatno manje, a nekad mnogo više od procenjenog.

(V. T.)

• Vao

14. januar 2020 | 13:02

Prenesite im pozdrave od nas obicnih smrtnika i kazite da puste vodu da meteori odu.