≫ 

Naučnici proučavali kako se virus širi u avionu: Da li je ovo najbezbednije mesto za sedenje?

Svi veliki aerodromi počeli su još prošle nedelje na snimaju putnike i mere njihovu telesnu temperaturu, ali to baš i ne donosi mnogo mira onima koji putuju

  • 1
Kina, Smrtonosni virus

Foto: Tanjug/AP

Kada neki virus počne da se širi svetom, prirodno je postati sumnjičav kada je reč o putovanjima, posebno avionom. Koronavirus koji je potekao iz Kine ubio je do sada više od 130 osoba i proširio se na 16 zemalja, a za to vreme hara još jedna zaraza - grip koji je u SAD već odneo 8.200 života.

Svi veliki aerodromi počeli su još prošle nedelje na snimaju putnike i mere njihovu telesnu temperaturu, ali to baš i ne donosi mnogo mira onima koji putuju.

Naučnici još tragaju za nekim objašnjenjima kada je reč o virusu, ali ono što znaju jeste način na koji se širi, posebno u avionima.

"Nacionalna geografija" je zbog toga pokušala da objasni, gledajući prethodne slučajeve zaraza, koje je to najbezbednije mesto u avionu ako želite da izbegete dodir sa "zaraženima".

Kako stvari teku u avionima?

 

Svetska zdravstvena organizacija definiše kontakt sa inficiranom osobom u avionu kao "sedenje unutar dva reda jedan do drugog".

Ipak, ljudi ne sede sve vreme tokom letova, posebno ne onih koji traju nekoliko sati. Putnici odlaze u toalet, ponekad protežu noge i uzimaju predmete iz ručnog prtljaga.

Zapravo, kada je izbio SARS, putnik koji je bio na letu iz Hongkonga u Peking zarazio je ljude i van "granice dva reda". Prema nekim tvdnjama da je tačna procena SZO, bilo bi 45 manje zaraženih od SARS-a.

Kina, Smrtonosni virus

Foto: Tanjug/AP

Inspirisani delimično tim slučajem, pojedini naučnici počeli su da proučavaju kako slučajni pokreti unutar kabine mogu da promene mogućnost zaraze.

"FlyHealthy Research Team" pratio je ponašanje putnika i posade na 10 transkontinentalnih američkih gradova u trajanju od oko tri i po do pet sati. Predvođeni Viki Stover Hercebrg i Hauardom Vejsom, oni nisu gledali samo kako se ljudi kreću kabinom, već i na to kako je to uticalo na broj i trajanje njihovih kontakata sa drugima.

- Pretpostavimo da sedite na srednjem ili krajnjem sedištu, a ja prolazim do toaleta. Bićemo u bliskom kontaktu, bićemo na metar. Dakle, ako sam zaražen, mogao bih da vam prenesem... - rekao je Vejs.

Studija iz 2018. pokazala je da zaista većina pitnika ustane bar jednom tokom leta, obično da bi otišli do toaleta. Naime, 38 odsto putnika napusti svoje mesto jednom, 24 odsto jednom ili više, dok preostalih 38 odsto ne ustane tokom čitavog leta.

To pomaže da utvrdimo koja su to najbezbednija mesta. Putnici koji su imali manje šanse da ustanu su oni na sedištima do prozora, samo njih 43 odsto se pomeri u odnosu na onih 80 odsto koji se pomere tokom leta, a sede do prolaza.

U skladu s tim, putnici do prozora su imali mnogo manje bliskih susreta od ljudi na drugim sedištima, u proseku 12 kontakata u odnosu na 58 i 64 kontakata koje su imali oni na srednjim i sedištu do prolaza.

Zaraženi putnik ima najveće šanse da prenese virus redu ispred i redu iza, a situacija se menja ukoliko je avionsko osoblje zaraženo. Prema nekim procenama, stjuardesa koja je bolesna može da zarazi 4,6 putnika.

Video: Kontrola na aerodromu Nikola Tesla zbog koronavirusa

(Telegraf.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Više sa weba

Komentari

  • M.K.

    29. januar 2020 | 16:17

    Hm..imam neku svoju teoriju o "Korona virusu".Zašto su se baš Kinezi razboleli!? Korona virus je novi virus iz epruvete.Kineza je previše, žele redukovati njihov broj. Svetske sile stvorile BIOLOŠKO ORUŽIJE.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA