≫ 

Sudari letelica i greške pilota odneli stotine života: Ovo su najveće avionske katastrofe u istoriji

Avionske nesreće u prošlosti koliko god teške i fatalne bile, obezbedile su nam da danas putujemo mnogo sigurnije.

  • 0

Putovanje avionom je danas najbezbedniji način transporta, ali nije oduvek bilo tako. Od samog nastanka avio prevoza dešavale su se nesreće i sudari komercijalnih aviona. Kako se putovanje, ali i kapacitet aviona razvijao, tako su rasle i žrtve u nesrećama.

Uprkos razvoju standarda u avio-bezbednosti i tehnologiji, i danas smo neretko svedoci tragedija. Poslednja u nizu avio-nesreća dogodila se u petak ujutru u Kazahstanu, kada se srušio putnički avion Foker-100 kompanije "Bek Er" nedugo nakon poletanja sa aerodroma u Almatiju. Letelica je izgubila na visini i odmah nakon poletanja udarila je u betonsku ogradu, a potom u dvospratnicu kraj aerodroma. U ovoj nesreći život je izgubilo najmanje 12 osoba, dok je više od 50 povređeno.

Kazahstan, Almati, Avion, Foker U padu aviona u Kazahstanu stradalo 12 osoba Foto: Tanjug/AP

Ovo je još samo jedna u nizu avionskih katastrofa, a podsećamo vas na neke od najstrašnjih avionskih nesreća, koje su prouzrokovali mehanički kvarovi, ljudska greška ili klimatski uslovi.

1. Katastrofa na aerodromu "Tenerife-Nort" (1977. godine)

Najgora sudar katastrofa u avio istoriji se dogodila kao rezultat serije nesrećnih okolnosti. Sve je počelo sa eksplozijom na Gran Kanarija aerodromu u Španiji. Zbog ovog događaja nekoliko letova je preusmereno na Tenerife-Nort aerodrom, uključujući i avione KLM-a (Let 4805) i Pan Am-a (let 1736).

Kao rezultat guste magle, odsustva radara i miskomunikacije između tornja i aviona, dva Boinga 747s su se sudarila na zemlji, što je rezultiralo da broj žrtava bude 583. Na sreću, u avionu Pan Am-a je bilo preživelih (61).

2. Japan let 123 (1985. godine)

Nesreća Japan ejrlajnsa, let 123 na liniji Tokio-Osaka je najveća avio katastrofa u istoriji ovog tipa. Boing 747 je prevozio 524 putnika, uključujući i posadu, kada se zabio u odronke planine Takamagahara,  severozapadno od Tokija.

Avion je napustio Haneda aerodrom u Tokiju i krenuo prema Osaki kada je došlo do eksplozije koja je dovela do dekompresije, prestanka rada kormila i hidrauličnih sistema, kada na kraju, pilot gubi kontrolu nad vozilom. Avion je bio u vazduhu skoro 32 minuta, ali se na kraju zabio u greben. Poginulo je 520 putnika, samo četvoro je preživelo.

3. Čarki Dadri sudar u vazduhu (1996. godine)

Čakri Dadri je malo selo severno od Nju Delhija, koje je postalo poznato po katastrofi koja se dogodila na nebu iznad njih. Vazdušni sudar između ejrlajna Saudijske Arabije (let 763) i kazahstanskog ejrlajna (let 1907) je do dan danas najgora nesreća te vrste.

Do sudara je došlo brzo nakon što je avio Saudijske Arabije krenuo iz Nju Delhija, dok se avion kazahstanskog ejrlajna spremao da sleti. Kao rezultat loše komunikacije na engleskom jeziku i odsustva pomoćnog radara za nadzor, na Međunarodnom aerodromu Indira Gandi avioni se sudaraju. Svih 349 putnika je poginulo.

4. "Turkiš ejrlajn" let 981  (1974. godine)

Avion turske avio kompanije (Let 981) srušio se nadomak Pariza zbog greške u dizajnu, ali i nemogućnosti marokanskih radnika zaduženih za prtljag da pročitaju i razumeju uputstvo, koje je bilo ispisano na engleskom i turskom jeziku.

Kao rezultat njihovih akcija, zatvarač zadnjeg otvora za prtljažnik se otvorio u sred leta. To je izazvalo ubrzanu dekompresiju i odsečeni kablovi su pilota ostavili bez kontrole nad avionom. Avion se srušio u šumu, nadomak Pariza. Od 346 putnika, niko nije preživeo.

5. "Amerikan erlajn" let 191 (1979. godine)

Ova nesreća predstavlja najgoru avionsku nesreću unutar granica SAD-a. Do nesreće je došlo nekoliko minuta pri poletanju, kada se jedan od motora sa levog krila odvojio od aviona, prelazeći preko vrha krila.

Ovo je nanelo veliku štetu vodovima za hidrauličnu tečnost. Avion je momentalno počeo da se okreće, prevrnuo se i sručio u obližnje polje. Istraga je otkrila da je nesreću izazvao ljudski nemar, odnosno loše održavanje aviona. Poginuli su svi putnici i dvoje ljudi koji su bili na zemlji.

6. "Er Indija" let 588 (1978. godina)

Let 855 je krenuo iz Mumbaja za Dubaji, da bi se nakon nekoliko minuta posle poletanja srušio u Arapsko more. Prvi let Boinga 747 u Indiji se završio neslavno zbog nefunkcionalne opreme i nemogućnosti posade da ostvari komunikaciju sa tornjem. Zbog prostorne dezorijentacije i nemogućnosti da provere aparat za prikazivanje horizonta, avion je pao u Arabijsko more, zajedno sa 213 putnika.

7. "Er Indija ekspres" let 812 (2010. godina)

Ovaj let je treći najsmrtonosniji avio let koji se dogodio na indijskom tlu. Avion je krenuo iz Dubajia za Mangalor. Aerodrom u Mangaloru ima ograničenu dužinu piste, jer teren na kojem se ona nalazi brdovit i poseduje iznenadni pad.

Zbog ove specifične osobine piste veoma je bitno da pilot dobro proračuna gde treba da sleti. Pilot leta 812 je pogrešno izračunao, projurio je pored piste i pao preko litice. Avion se raspao i zapalio, umrlo je 158 putnika, samo je 8 preživelo.

8. "American erlajns" let 587 (2001. godina)

Ova nesreća je druga najveća avio nesreća koja se dogodila na teritoriji SAD-a. Svega nekoliko meseci nakon napada 11. septembra, došlo je do ovog pada aviona, što je odmah stvorilo sumnju da je reč o terorističkom napadu. Istraživanje je dokazalo da je, ipak u pitanju bila greška pilota.

Zbog prekomerne upotrebe kormila, vertikalni stabilizator i motori su se odvojili od aviona, pre nego što su dotakli tlo. Avion se srušio u Kvinsu, u Njujorku. Niko od 260 putnika nije preživeo, umrlo je u 5 ljudi na zemlji.

9. "Malezija ejrlajns"  let 370 (2014. godina)

Nestanak malezijskog aviona je punio naslovnice i ljudsku maštu te 2014. godine. Ruta leta je bila na relaciji Peking-Kuala Lampur, kada je avionska kontrola izgubila svaki kontakt sa avionom.

Malezija avion Delovi aviona nisu pronađeni Foto: AP/Tanjug

Uprkos opsežnim potragama koje su sprovedene nad Indijskim okeanom, nisu pronašli nikakve tragove. Sve dok se deo nije pojavio na Reunion ostrvu, 3,700 km dalje od mesta koje su istraživali. Eksperti tvrde da je avio promenio kurs iz nepoznatih razloga i verovatno je nastavio da leti, dok nije ostao bez goriva. Pretpostavlja se da su svi putnici (239) izgubili svoje živote.

10. "Kineski ejrlajn" let 140 (1994. godine)

Rutinski let kineske aviokompanije se pretvorio u horor, kada je kopilot aviona neadekvatno aktivirao TO/GA dugme (Dugme za poletanje i obilazak). Pilot je pokušao da ispravi situaciju, ali je autopilot sprečio njihove napore da to učine, kao što bi i trebalo prilikom aktivacije TO/GA dugmeta. Avion je počeo oštro da pada zbog naglog pada brzine, što je rezultiralo potpunim zastojem aviona. Avion se srušio, poginulo je 264 putnika, sedam je preživelo.

Video: Iz ruševina posle pada aviona izvađena beba

(K. B.)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Više sa weba

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA