Svi razlozi zbog kojih mnoge avio-kompanije i dalje preleću vazdušni prostor Irana i Iraka

Neki nemaju drugi izbor, a drugi ne smeju da produžavaju trajanje leta

  • 1
Doha foto: Telegraf.rs

Nakon što je Teheran priznao da je greškom oborio ukrajinski putnički avion sa 176 putnika i članova posade, otvaraju se mnoga bezbednosna pitanja kada je u pitanju preletanje teritorije Irana i Iraka.

Zašto je avionima uopšte bilo dozvoljeno da lete?

Uzimajući u obzir ekstremnu opasnost od sukoba u prva 72 časa, očigledno da je putničkim avionima trebalo biti zabranjeno letenje.

Nažalost, takvo naređenje nikada nije izvršeno. U Iranu, kao i svuda u cvetu vojni i civilni kontrolori vazdušnog saobraćaja koordinišu operacije. Civilni kontrolori treba da traže od vojske odobrenje za nastavak saobraćaja na aerodromu u Teheranu, kao i obrnuto - vojska je morala da zna da vazdušni prostor koriste komercijalni avioni za redovne letove.

Da li avioni i posle nesreće i dalje preleću Iran?

Da.

U petak su britanske aviokompanije upozorene na "potencijalni rizik od vojne aktivnosti i oružanih napada" u Iranu i u Iraku zbog čega neće preletati ovaj prostor dok se situacija ne stabilizuje.

Međutim, ostale avio-kompanije uredno nastavljaju da preleću iranski i irački vazdušni prostor. U najvećem problemu je Qatar Airways koji je prilikom leta od Dohe do Edinburga leteo preko Irana, dok je let ka Mančesteru išao preko Iraka.

Iran, Sruseni avioni, nesrece Foto: Tanjug/AP

Na ovo su bili prinuđeni jer Qatar Airways već ima zabranu letenja u nekoliko zemalja, pa i nema neki izbor kada su u pitanju letovi koji spajaju Evropu i Aziju.

Kompanija Emirates je takođe koristila rutu preko Iraka, radije nego da obilazi preko Saudijske Arabije. Ova avio-kompanija, koja je jedna od najvećih u svetu, ima ekstremno kompleksan raspored, pa da su zaobilazili Irak stigli bi sat kasnije što bi produžilo let i izazvalo gubitak konektivnih letova za mnoge putnike.

Da li putnici treba da se brinu?

U 2020. godini kada je avijacija najsigurniji vid transporta, tragedije poput ove su sve ređe. Međutim, nakon obaranja ukrajinskog aviona postoje dva suprotna stanovišta kada je bezbednost u pitanju.

Prvo, sama činjenica što su iranski zvaničnici priznali krivicu i preuzeli odgovornost govori da će ovakve greške ubudući biti izbegnute, a to pruža utehu.

S druge strane, prvobitno osporavanje krivice od strane iranske vlade i vlasti civilnog vazduhoplovstva govori da im se ipak ne može verovati.

U međuvremenu, hiljade putnika koji su unapred rezervisali karte sada razmišljaju da li da menjaju svoje planove ili ne. Kompanije Emirates, Qatar Airways i Etihad kažu da se ponašaju uobičajeno, zbog čega odlaganje ili otkazivanje letova nije moguće, što stavlja putnike u težak položaj - rizikovati ili izgubiti novac?

(T.T./Telegraf.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Pilot

    13. januar 2020 | 14:58

    " osporavanje krivice od strane iranske vlade i vlasti civilnog vazduhoplovstva govori da im se ipak ne može verovati" A kad je Amerika oborila Iranski putnički avion sa skoro 300 ljudi, 15.000km daleko od svoje teritorije i to negirala DESET GODINA, čak je optuživala da je to Iran sam uradio i ubio 300 svojih ljudi koje je silom strpao GOLE u avion, to je super i njima se može verovati? O čemu vi pričate i ko je ovde lud?

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA