• 0

Savet nutricioniste: Mršavljenje uz hipotireozu je moguće, evo šta treba da radite

Gojaznost je jedna od najčešćih posledica smanjene funkcije štitne žlezde

  • 0

Hipotireoza je metabolički poremećaj koji više pogađa ženski deo populacije nego muški, i to najčešće između 30 i 50 godina starosti. Najčešće se javlja usled genetske pedispozicije ili je izazvana spoljim faktorima (infekcija, stres, neadekvatan unos joda, lekovi).

Kako hipotireoza utiče na organizam

Zapravo, radi se o smanjenoj funkciji štitne žlezde do koje dolazi usled umanjenja proizvodnje hormona – tiroidno stimulišućeg hormona (TSH), trijodotironina (T3) i tiroksina (T4).

Štitna žlezda, Tiroidna žlezda, Vrat, Masaža, Masiranje

Foto-ilustracija: Profimedia / Krajnici su prvi stub odbrane kada bakterije i patogeni krenu u napad na pluća

Ovi hormoni imaju zadatak da stimulišu bazalni metebolizam i stvaraju toplotu, povećavaju sintezu proteina, metabolizam ugljenih hidrata, masti, razgradnju holesterola… A sve to dovodi do povećanja telesne težine, što je jedan od najčešćih simptoma hipotireoze. U ostale simptome spadaju: umor, usporen puls, osetljivost na hladnoću, progresivno slabljenje vida, lupanje srca, zatvor, ukočenost u ekstremitetima i glavobolja.

Kako oslabiti kad vaš organizam bukvalno radi protiv vas?

- Apsolutna je zabluda da je nemoguće oslabiti ako bolujete od hipotireoze. Istina je da se metabolizam usporava zbog poremećaja rada štitne žlezde, ali isto tako postoji način da se on ubrza. To i jeste poenta – kroz ishranu ubrzati metabolizam i tako se izboriti sa viškom kilograma koji je česta posledica ovog oboljenja – kaže za "Telegraf" nutricionistkinja Maja Astaloš.

Maja-Astalos-Foto-Facebook

Nutricionistkinja Maja Astaloš, Foto: Facebook

Jedna od najvećih grešaka koju većina gojaznih osoba čini jeste izbacivnje obroka, čime se postiže još veće usporavanje metabolizma.

- Ne smete dozvoliti da svedete ishranu na dva obroka dnevno, a ovo posebno važi za osobe koje boluju od hipotireoze i koje treba dodatno da rade na ubrzavanju metabolizma – ističe nutricionistkinja – Jedite češće, a manje. Većina ljudi preskače doručak, misleći da će na taj način „uštedeti“ na kalorijama, a to je najvažniji obrok koji, ako izbacimo, može ozbiljno naškoditi našem zdravlju. Posledice su insulinska rezistencija, gojaznost, hipertenzija, a rizik od infarkta se povećava za 50 posto...

Debljina, debela žena, gojaznost, salo, pantalone, šlic

Foto-ilustracija: Profimedia/Sciencephoto RF

Kad je reč o ishrani koja treba da pomogne metabolizmu da uspostavi svoju normalnu funkciju, odnosno da "radi kao dobro podmazan motor", veoma je važno da obroci budu ravnomerno raspoređeni i nutritivno izbalansirani u odnosu na deo dana u kom se uzimaju.

- Ujutru je našem telu potrebno najviše energije kako bi tokom dana funkcionisalo kako treba. Zato doručak treba da se bazira na složenim ugljenim hidratima koji će našem telu obezbediti dovoljno energije, a to su na prvom mestu žitarice – ovas, ječam, raž, heljda, pšenica, pirinač... Pahuljice od ovih žitarica su najbolja kombinacija za doručak, a mogu se uzimati uz mleko ili jogurt.

Zdrava hrana, žitarice, ishrana

Foto-ilustracija: Foter/ IITA Image Library

Zbog visoke kalorijske vrednosti, ugljeni hidrati se često nalaze na crnoj listi kad je dijtalna ishrana u pitanju, a da li je to opravdano, naša sagovornica kaže:

- Mnogo ljudi izbegava ugljene hidrate, potpuno ih izbacuju iz jelovnika, što je velika greška koja može ostaviti ozbiljne posledice po zdravlje.

Osobe sa smanjenom funkcijom štitne žlezde, kao i sve gojazne osobe koje rade na tome da oslabe zdravo i trajno, posebno moraju da vode računa o satnici. Koje je optimalno vreme za užinu i kako ona treba da izgleda?

- Užina se uzima dva sata nakon doručka jer je toliko potrebno telu da "iskoristi" ove ugljene hidrate. To je voćni obrok i on ima zadatak da vrati nivo šećera u normalu. Ovo je jako bitno jer se na taj način održava optimalan nivo insulina, a pojačava se razgradnja masti. Pojačano lučenje isulina inhibira lipolizu (sagorevanje masti). Izbor voća je takođe bitan, ne treba uzimati ono koje sadrži dosta šećera jer će se tako opet poremetiti lučenje insulina – kaže nutricionistkinja Astaloš, koja na svoj fejsbuk stranici "Nutricionista Maja Astaloš - brzo i zdravo mršavljenje" besplatno deli savete o pravilnoj i zdravoj ishrani.

voćna salata, voće, doručak

Foto-ilustracija: pixabay

Ručak treba da bude obilan, ali da se sastoji od zadrvih nairmnica, prvenstveno mesa i povrća.

- Moja preporuka je da se ručak uvek podeli na dva dela jer je obilan po količini, pa će se teže svariti i samim tim stvoriti probleme sa nadimanjem i gasovima. Važno je da se pojede optimalna količina proteina, odnosno mesa, kao i povrća. Preporučujem čak i parče ražanog hleba kao obavezan deo ručka jer će on vašem telu obezbediti unos vitamina B. Drugi deo ručka treba da bude sličan prvom, takođe da sadrži meso ili ribu, kuvano povrće i salatu.

Kao što je doručak važan za podizanje energije, tako večera ima ulogu da pospeši topljenje masnih naslaga, a to se postiže unosom proteinskih namirnica.

Mocarela sir

Foto: Pixbay

- Večera treba da bude proteinska i najkasnije dva sata pred odlazak na spavanje. Dobar izbor za večeru su sir, belanca, riba, meso i, naravno, salata - preporučuje Maja i dodaje da nismo svi isti i ne odgovara nam svima isti plan ishrane, tako da je uvek najpametnije obratiti se stručnjaku za individualni plan ishrane.

(M.G/Telegraf.rs)

Komentari

Preporuka sa Weba

Google preporuke

Najnovije vesti

Dozvoljavam da mi Telegraf.rs šalje obaveštenja o najnovijim vestima