Revolucionarno otkriće! Naučnici iz "prve ruke" videli šta kovid već 6h nakon infekcije radi plućima

Uspeli su da razviju 3D model mini-pluća

ćelija SARS-CoV-2 virus

Foto: Jeonghwan Youk, Taewoo Kim, and Seon Pyo Hong

U najnovijem zdravstvenom proboju, veštačka mini-pluća uzgajana u laboratoriji iz matičnih ćelija odraslog čoveka omogućila su naučnicima da posmatraju kako korona virus zaražava pluća.

Istraživači sa Univerziteta Djuk i Univerziteta u Kembridžu stvorili su mini-pluća u dve nezavisne i odvojene studije kako bi ispitali širenje kovida.

Modeli "živih pluća" imaju čak i male vazušne vrećice koje uzimaju kiseonik koji udišemo (alveole), a poznato je da se upravo tu događaju najveća oštećenja pluća od smrtonosnog virusa.

Pristup modelima za testiranje širenja virusa SARS-CoV-2, koji izaziva bolest kovid-19 omogućiće istraživačima da testirajiu potencijalne lekove i steknu bolje razumevanje zašto neki ljudi imaju slabije simptome, a neki ne.

Tako su naučnici sa Kembridža izdvojili ćelije alveola iz doniranog tkiva i reprogramirali ih natrag u raniju fazu "matičnih ćelija", te su ih naterali da izrastu u samoorganizujuće alveolarne 3D strukture koje oponašaju ponašanje ključnog plućnog tkiva.

- Ravili smo 3D modele ključnog plućnog tkiva, tačnije mini-pluća i sada možemo da proučavamo šta im se dešava kada se zaraze - istakao je dr Jo-Hion Li.

Kad god bi 3D modeli bili izloženu virusu SARS-CoV-2, on bi brže počeo da se replicira dostigavši potpunu ćelijsku infekciju samo šest sati nakon zarazažavanja.

Replikacija omogućava širenje virusa po telu, zaražavajući druge ćelije i tkivo, objasnio je istraživački tim sa Kembridža.

Otprilike u isto vreme, ćelije su počele da iproizvode interferone - proteine koji deluju kao signal upozorenja susednim ćelijama govoreći im da aktiviraju svoju odbranu.

Posle 48 sati, interferoni su pokrenuli urođeni imunološki odgovor, njegovu prvu liniju odbrane i ćelije su počele da se bore protiv infekcije.

60 sati nakon infekcije, podskup alveolarnih ćelija je počeo da se raspada, što je dovodilo do ćelijske smrti i oštećenja plućnog tkiva.

ćelija SARS-CoV-2 virus

Foto: Arvind Konkimalla/Tata lab/Duke College

Iako su istraživači primetili promene na plućnim ćelijama u roku od tri dana od infekcije, klinički simptomi kovida retko se javljaju tako brzo i ponekad mogu potrajati i više od deset dana nakon izlaganja virusu.

Istraživači kažu da postoji nekoliko razloga za to - može proći nekoliko dana dok virus ne prodre u gornji respiratorni trakt dok ne dođe do alveola.

Takođe će biti potreban da se značajan deo alveolarnih ćelija zarazi pre nego što pacijent pokaže simptome, objasnio je koautor studije dr Jang Seon Ju sa Korejskog naprednog instituta za nauku i tehnologiju.

Istraživači su takođe bili svedoci citokinske oluje imunih molekula koje pluća pokreću kao odgovor na virus.

- Smatralo se da se oluja citokinja dogodila zbog velikog priliva imunih ćelija, ali možemo videti da se to dešava i u samim matičnim ćelijama pluća - ističu.

Radovi Univerziteta u Kembridžu i Univerziteta Djuk objavljeni su u medicinskom časopisu "Cell Stem Cells".

Video: Ovako izgledaju pluća posle srednje teške COVID-19 infekcije