Naučnici na rubu otkrića kako tumor „otima“ zdrave ćelije da bi se širio po telu

Nova saznanja u razumevanju procesa kako se rak širi mogla bi da dovedu do boljih tretmana, smatraju stručnjaci

ćelije, ljudske ćelije, organizam Foto: Pixabay.com

Naučnici su otkrili da ćelije raka zapravo „otimaju“ proces koji koriste zdrave ćelije za širenje po telu, što u potpunosti menja dosadašnji način razmišljanja o raku.

Jedan od glavnih uzroka smrti pacijenata obolelih od raka, metastaze - faze kada se rak širi na druge organe, i dalje je neverovatno teško sprečiti. To je uglavnom zato što je istraživačima bilo nemoguće da identifikuju ključne pokretače ovog procesa, kako bi usmerili terapiju na njega.

Međutim, nedavno je otkriven protein nazvan NALCN, a koji možda ima ključnu ulogu u tom procesu. Naime, naučnici su u eksperimentima na miševima otkrili da blokiranje aktivnosti NALCN proteina izaziva metastaze.

muškarac i lekar Foto: Shutterstock

Takođe su otkrili i da su, kada su uklonili taj protein iz miševa bez raka, njihove zdrave ćelije napustile prvobitno tkivo i da putuju po telu slobodno dok se ne pridruže jedna drugoj. Ovo otkriće sugeriše da metastaze nisu abnormalan proces ograničen samo na rak, kao što se ranije mislilo, već je to normalan proces koji koriste zdrave ćelije, a koje su kanceri iskoristili kako bi migrirali u druge delove tela.

- Ovi nalazi su među najvažnijim koji su došli iz moje laboratorije već tri decenije. Ne samo da smo identifikovali jedan od neuhvatljivih pokretača metastaza, već smo preokrenuli opšteprihvaćeno razumevanje rada, pokazujući kako tumor otima procese u zdravim ćelijama radi sopstvene dobiti.

Ako se potvrdi u daljem istraživanju, ovo otkriće bi moglo da ima dalekosežne implikacije na to kako da sprečimo dalje širenje raka i da nam omogući da manipulišemo ovim procesom kako bismo popravili već oštećene organe - izjavio je vođa ovih  istraživača i direktor britanskog Kembridž instituta za istraživanje raka, profesor Ričard Gilbertson, prenosi "Daily Mail".

NALCN je inače skraćenica za "kanal curenja natrijuma". Kanali curenje natrijuma su izraženi pretežno u centralnom nervnom sistemu, ali se takođe nalaze u ostatku tela. Oni preko membrana ćelija kontrolišu količinu soli koja ulazi i izlazi iz ćelije.

kancer krvi, krv, krvna zrnca, krvna plazma foto: pixabay.com

Ono što još nije jasno je zašto se čini da su ovi kanali tako direktno umešani u metastaze raka.

- Neverovatno smo uzbuđeni što smo identifikovali jedan protein koji reguliše ne samo kako se rak širi kroz telo, nezavisno od rasta tumora, već i normalan proces prilikom popravke ćelija tkiva. Sada razvijamo jasniju sliku o procesima koji upravljaju širenjem ćelija raka i možemo da razmotrimo da li neki od već postojećih lekova mogu da se prenamene kako bi se sprečilo da ovaj mehanizam izazove širenje raka kod pacijenata - izjavio je vodeći istraživač studije i viši naučni saradnik na Institutu za istraživanje raka u Velikoj Britaniji, dr Erik Rahrman.

Nalazi su objavljeni u časopisu Nature Genetics.