Zašto je važno ne zapostaviti rezervnu gumu?

Iako rezevna guma gotovo nikada nije predmet provere pri redovnom servisu automobila, njeno preventivno održavanje isplatiće se u situaciji kada vam zatreba

Foto: Pixabay

Nikada se ne zna kada ćete biti prinuđeni da upotrebite rezervnu gumu na vašem automobilu. Budući da kod većine vozila najčešće stoji skrivena u prtljažniku, njeno stanje je vozaču najčešće nepoznato. Čak i u situaciji kada je rezevna guma montirana sa spoljne strane prtljažnika, kao što je to slučaj kod SUV vozila, velike su šanse da ni tada ne dobija pažnju koju zaslužuje.

Svaki pneumatik na vozilu vremenom gubi pritisak usled toga što vazduh prodire kroz sloj gume (isto važi i za azot kod guma punjenih azotom), uzrokujući da pritisak u njemu opada. Ako je rezevna guma godinama stajala zapostavljena u prtljažniku, najverovatniji scenario je da se u dobroj meri ispumpala, te da stoga nije u mogućnosti da podnese tovar i stres koji joj vožnja u urgentnoj situaciji nameće. Jednostavno, ispumpana guma nije u stanju da podnese istu težinu kao i propisno napumpana guma.

Pritisak u rezevnoj gumi

Za razliku od četiri regularne gume, rezervna guma bi uobičajeno trebalo da bude napumpana pod većim pritiskom koji iznosi nešto više od 4 bara, dok bi niži pritisak mogao dovesti do oštećenja točka. Čak i propisno napumpana rezevna guma privremeno je rešenje  za razdaljine koje nisu duže od 150 kilometara, pri brzinama koje ne prelaze 80km/h.

Prilikom sezonske zamene pneumatika, odnosno provere njihove izbalansiranosti, bilo bi poželjno zatražiti od vulkanizera da proveri i pritisak u rezervnoj gumi, barem dva puta godišnje.

Posebna briga kod terenaca

Kod SUV vozila i kod kamiona, gde je rezervna guma montirana spolja, dugotrajna izloženost blatu, soli, vodi i snegu može prouzrokovati koroziju ili čak otežati uklanjanje gume sa spoljnjeg držača, navodi Cars. Stoga bi, periodična provera, čišćenje i podmazivanje bilo poželjna praksa kako bi vađenje rezevne gume bilo što lakše.

Takođe, ukoliko spadate u osobu koja u prtljažniku sa sobom vozi i neke nepotrebne stvari, imajte na umu da, ne samo što ćete prtljažnik morati da ispraznite kako biste stigli do rezevne gume i dizalice koje se nalaze ispod prostora za odlaganje stvari, već ćete uz to morati i da oslobodite dodatni prostor da u prljažnik smestite ispumpanu gumu koju ste zamenili, a koja po dimenzijama premašuje rezervnu.

Šta ako nemate rezevni točak?

Ukoliko u vašem vozilu postoji oprema za reparaciju gume umesto rezervne gume, možete se suočiti sa drugom vrstom problema. Prvenstveno, zaptivna smesa verovatno neće biti u stanju da zapuši svaki otvor u zavisnosti od njegovog položaja i nivoa oštećenja. Dodatno, ova zaptivna smesa ima rok trajanja, ne duži od 4 godine od datuma proizvodnje, pa postoji opasnost da neće delovati.

Iako rezevna guma gotovo nikada nije predmet provere pri redovnom servisu automobila, ipak, njeno preventivno održavanje isplatiće se u situaciji kada vam zatreba i najverovatnije vas spasiti drugih neželjenih troškova i opravki.

(Telegraf.rs/T.T.)