Stručnjaci tvrde da je ovaj sistem u kolima tihi ubica motora

N. M.
Vreme čitanja: oko 2 min.
Foto: Everyonephoto Studio / Shutterstock.com

Indikator za promenu brzine na instrument tabli novijih automobila često savetuje vozačima da prebace u višu brzinu na preniskim obrtajima motora, što može dugoročno da ošteti motor i poveća troškove servisa.

Mnogi vozači veruju da je mala ikonica ili broj koji se pojavljuje na instrument tabli nepogrešiv vodič za ekonomičnu i bezbednu vožnju. Međutim, stručnjaci upozoravaju da indikator zapravo služi proizvođačima da smanje potrošnju goriva u laboratorijskim testovima, a ne da zaštiti motor vašeg automobila.

Zbog toga vas uputstva često navode da promenite brzinu u višu čim motor pređe oko 1.500 obrtaja u minuti, što u realnim uslovima vožnje može da dovede do prevelikog opterećenja motora. To se posebno primećuje kada pokušavate da ubrzate uzbrdo ili pri preticanju, jer motor tada radi ispod optimalnog broja obrtaja i trpi dodatni stres.

Nepravilni obrtaji štete motoru

Vožnja na preniskim obrtajima može da izazove mikrovibracije koje se prenose na vitalne delove motora i radilicu. Pored toga, gorivo ne sagoreva potpuno, što uzrokuje nakupljanje čađi i naslaga na klipovima, EGR ventilu i filteru čestica. Mehaničari upozoravaju da motori koji se često voze na niskim obrtajima brže završavaju na servisu.

Za benzinske motore optimalan raspon obrtaja je između 2.000 i 4.000 u minuti, dok je za dizelaše taj raspon između 1.700 i 2.500 u minuti. U tim intervalima mešavina vazduha i goriva sagoreva pravilno, a motor isporučuje dovoljno snage bez naprezanja.

Vaš osećaj je bolji vodič od indikatora

Stručnjaci savetuju vozače da više veruju svom osećaju u vožnji nego samom indikatoru. Ako motor pri ubrzanju zvuči kao da se muči, to je znak da ste u previsokoj brzini i da je vreme da prebacite u niži stepen prenosa.

Praktičan primer: ako ulazite u kružni tok pri 25 km/h u četvrtoj brzini i osećate da automobil slabo ubrzava, jasno je da je trebalo da budete u trećoj ili čak drugoj brzini. Isto važi i za vožnju uzbrdo - niža brzina i veći obrtaji obezbeđuju dovoljnu snagu i sprečavaju opterećenje motora.

(Telegraf.rs)