Ko će posle ovoga kupiti električni automobil?! Kupio polovni VW e-Golf, a onda šok... Džaba mu da popravlja

M. R.
Vreme čitanja: oko 3 min.
Foto: Volkswagen

Deset godina star električni Folksvagen e-Golf pretvorio se u noćnu moru za svog vlasnika – kvar baterije i korozija doveli su do toga da popravke koštaju basnoslovno skupo za automobil koji je prvobitno koštao 13.750 evra! Slučaj pokreće pitanja o dugovečnosti električnih automobila prvog talasa.

Norvežanin je platio 13.750 evra za polovni Folksvagen e-Golf, a popravke baterije koštaju 30.000 evra. Slučaj pokreće pitanja o izdržljivosti starih automobila i njihovoj stvarnoj tržišnoj vrednosti. Kupovina polovnog električnog automobila postaje sve češća, ali jedan slučaj iz Norveške upozorava koliko ova odluka može biti rizična. Norvežanin iz Tromsea kupio je polovni Folksvagen e-Golf iz 2015. godine, ali se ubrzo suočio sa troškovima popravke koji su bili čak 2,5 puta veći od cene vozila. Slučaj, o kome je izvestio norveški list Motor.no, izazvao je veliku debatu o stvarnoj izdržljivosti baterija starijih električnih vozila.

Šok posle nekoliko meseci

Kupac je platio 139.000 norveških kruna za e-Golf, što je u decembru 2022. iznosilo oko 13.750 evra. Automobil je imao samo 87.500 kilometara, čistu servisnu istoriju i sertifikat o tehničkoj ispravnosti. Naizgled sigurna kupovina.

Ali posle nekoliko meseci, automobil je prestao da se puni. Ovlašćeni servis Folksvagen Suland utvrdio je da je voda prodrla u kućište baterije, što je izazvalo koroziju i kvar u elektronskom sistemu upravljanja. Dodatnim pregledom je otkrivena rđa čak i na ćelijama baterije, što je veoma redak i ozbiljan problem.

Račun za popravku

Procenjeni troškovi popravke bili su 350.000 kruna, odnosno oko 30.000 evra – više nego dvostruko više od cene automobila. Popravka je obuhvatala kompletnu zamenu baterije i oštećenih elektronskih modula. Norvežanin je potom odlučio da tuži prodavca, zahtevajući povraćaj novca i poništenje kupoprodajnog ugovora.

Sud: „Kupac mora uzeti u obzir rizik“

Sud u regionu Senja doneo je presudu koja je mnoge iznenadila. Iako je utvrđeno da automobil nije bio besprekorno održavan pre prodaje, sud je zaključio da kupci polovnih električnih automobila starih od 7 do 10 godina moraju očekivati kvarove baterija i druge veće troškove. Takvi problemi, prema presudi, spadaju pod „razumnu tehničku degradaciju“ za vozila te starosti.

Konačna odluka: prodavac mora da isplati kupcu 30.000 kruna odštete (oko 2.570 evra), dok ostatak troškova i popravke pada na vlasnika. Drugim rečima, kupac mora sam da snosi troškove od 30.000 evra ako želi da vozilo ponovo bude u voznom stanju.

E-Golf – električni pionir sa ograničenim vekom trajanja

Folksvagen e-Golf bio je deo prvog talasa električnih automobila koji su se pojavili na tržištu između 2013. i 2016. godine, zajedno sa modelima poput Nisan Lifa, BMV-a i3 i Reno Zoea. Iako su predstavljali tehnološki proboj u to vreme, mnogi od ovih automobila imali su ograničen domet (oko 150–200 km) i baterije manje otporne na vlagu i koroziju.

Stručnjaci napominju da su e-Golf i slični modeli nastali kao prepravke postojećih benzinskih platformi, bez potpunog inženjerskog prilagođavanja električnom pogonu. Ovo je povećalo rizik od problema sa izolacijom i vlagom, posebno u severnim zemljama poput Norveške, gde se putevi posipaju solju zimi.

Lekcija za buduće kupce

Ova presuda šalje jasnu poruku: polovni električni automobili stariji od sedam godina nose visok rizik od skupih kvarova, a baterija nije lako popravljiva komponenta. Kupci bi trebalo da insistiraju na temeljnoj proveri stanja baterije, uključujući test kapaciteta i inspekciju zaštite od korozije, pre kupovine.

(Telegraf.rs / )