Velika nada za pojeftinjenje električnih automobila: Ključni materijal za baterije sadrže – rakovi?

Decenijama je naučna zajednica izdvajala hitin iz ljuštura rakova za sve vrste primena, od tekstila do biorazgradive plastike

Foto: Tanjug/AP

Grupa inženjera sa Univerziteta Maryland (SAD) je testirala ljušture rakova i hitin, koji sadrže, kao zamenu za veoma skupi litijum u baterijama za električne automobile. Ne treba zaboraviti da ekstrakcija litijuma ima značajnu i destruktivnu cenu za okolinu.

Dalje, litijum-jonske baterije nije lako razgraditi ili reciklirati. Cena litijuma na tržištu se popela na ogromne vrednosti. Sukob u Ukrajini je takođe bio jedan od okidača, budući da je Rusija najveći izvoznik litijuma na svetu, a zbog međunarodnih embarga nametnutih Putinu izvoz je zaustavljen, piše Revija HAK.

Među različitim materijalima, naučnici sa Univerziteta Maryland su otkrili da je kitozan odlična opcija za budućnost baterija za vozila s nultom emisijom. U studiji objavljenoj pre nekoliko dana ističu se sjajni rezultati s ovim polimerom.

Decenijama je naučna zajednica izdvajala hitin iz ljuštura rakova za sve vrste primena, od tekstila do biorazgradive plastike. I hitin i njegov sestrinski polimer kitozan se smatraju ekološki prihvatljivim i netoksičnim pa je bilo mnogo interesa za ugradnju ovih hemijskih spojeva u baterije.

Još 2016. godine u laboratoriji na Univerzitetu British Columbia otkrili su da se, kuvanjem hitina s azotom na visokim temperaturama, oklop raka transformiše u materijal pogodan za elektrode.

Rad u laboratoriju na Univerzitetu Maryland je doveo do sjajnih rezultata. Ovaj materijal je generisao električnu struju od 50 miliampera po kvadratnom cm tokom 400 sati (ili 1000 ciklusa punjenja), što je veoma blizu onome što mogu male litijumske baterije.

Još jedna od velikih prednosti hitina je njegova cena. Hitozan košta samo oko 1,75 USD po gramu, a nije bilo potrebno puno materijala da se napravi prototip Univerziteta Maryland (oko 20 mikrograma za bateriju veličine novčića).

Video: Argentici električnim pogonom povampirili legendarnog fiću: Ide 80 na sat i prelazi 50 kilometara

(Telegraf.rs)