Porsche gasi svoje najjeftinije sportske automobile: Evo kada Boxster i Cayman završavaju karijeru
Nemački gigant Porsche konačno završava proizvodnju svojih najdostupnijih sportskih modela 718 Boxster i 718 Cayman sa benzinskim motorima u oktobru 2025. godine. Ova odluka označava kraj generacije koja je omogućila hiljadama vozača da iskuse čisti Porsche adrenalin po pristupačnijoj ceni.
Menadžer proizvodnje Porsche-a Albreht Rajmold zvanično je potvrdio ovaj datum u intervjuu za nemački automobilski magazin Automobilwoche. Modeli 718 Boxster i Cayman, poznati pod internom oznakom 982, proizvode se od 2016. godine i predstavljaju četvrtu generaciju ovih modela sa srednje postavljenim motorima.
Situacija postaje još dramatičnija kada se uzme u obzir da Porsche nema spreman plan B. Razvoj električnih verzija značajno kasni zbog ozbiljnih tehničkih problema vezanih za dizajn baterijskih paketa i potrebu da se očuva sportski karakter vozila. Inženjeri iz Zufenhauzena pokušavaju da repliciraju jedinstvenu voznu dinamiku benzinskih modela u električnim varijantama, što se pokazalo kao daleko složeniji zadatak nego što su prvobitno planirali.
Prema najnovijim informacijama, Porsche neprestano zahteva izmene od svog dobavljača baterija, finske kompanije Valmet Automotive. Najveći problem predstavlja pozicioniranje baterije u sredini vozila, što je ključno za održavanje ravnoteže i sportskog karaktera koji čini srž ovih automobila.
Bankrot dobavljača dovodi do velikih problema
Situacija je dodatno pogoršana bankrotom Northvolt-a, glavnog dobavljača baterijskih ćelija za Porsche, što je dovelo do ogromnih kašnjenja u razvoju. Električni 718 Boxster i Cayman neće biti dostupni pre 2027. godine, što znači da će Porsche imati potpuno prazan prostor u svojoj ponudi pristupačnih sportskih automobila tokom cele 2026. godine.
Ovo nije prvi put da Porsche ima problema sa dobavljačima. Kompanija je već imala sličnih poteškoća sa V4Drive ćelijama od Varta za 911 GTS t-hybrid, što pokazuje da je strategija oslanjanja na jednog dobavljača (single-sourcing) izuzetno rizična.
Prodaja raste iako se modeli gase
Paradoksalno, prodaja modela 718 porasla je za 15 posto u 2024. godini na 23.670 vozila uprkos najavi o prestanku proizvodnje. Ova brojka pokazuje da postoji ogromna potražnja za benzinskim verzijama, što čini Porsche-ovu odluku još kontroverznijom.
Međutim, u prvom kvartalu 2025. godine isporuke su pale za 22 posto na 4.498 vozila, što se pripisuje povlačenju modela 718 sa evropskog tržišta zbog novih propisa o kibernetičkoj bezbednosti koje Evropska unija uvodi.
Izvršni direktor Oliver Blume priznao je da cilj od 80 posto električnih vozila u godišnjoj prodaji do 2030. godine više nije ostvariv. Tokom glavne skupštine kompanije, Blume je izjavio da će električni sportski automobili "doći srednjoročno" i biti "još dinamičniji, još snažniji, sa čistijim voznim iskustvom".
Kompanija je najavila prilagođavanje strategije sa fokusom na uravnotežen miks pogonskih sistema, što znači da će benzinski motori verovatno postojati duže nego što je prvobitno planirano.
Za sada, ljubitelji Porsche-ovih sportskih automobila mogu očekivati električne verzije Boxster-a i Cayman-a tek u drugoj polovini decenije, pri čemu će električni modeli koristiti novu platformu dizajniranu specifično za sportske automobile.
(Telegraf.rs)