Yugo se vraća, tvorac naslednika otkrio: Ime nije nastalo od Jugoslavije, koštaće 20.000€, čeka se još samo...
Prvi prototip novog "yuga" očekuje se 2027. godine, osnovni model koštaće oko 20.0000 evra i imaće motor sa 4 cilindra, što je danas toliko traženo, a toliko malobrojno u eri pogona sa 3 cilindra.
"Yugo" je pre nekoliko dana najavio službeni povratak i objavio planove za proizvodnju gradskog automobila sličnog modelu koji se 80-ih i 90-ih godina proizvodio u Kragujevcu.
Na Car Design Event 2025. u Minhenu predstavljena je maketa koja otkriva dizajn budućeg "yuga", a očito je da hečbek s troja vrata inspiraciju vuče iz legendarnog originala ograničenim dimenzijama i ravnim, minimalističkim površinama. Sve to je ukrašeno s modernim detaljima poput svetlosnih potpisa, osvetljene maske i loga marke.
U konačnoj proizvodnoj verziji, "yugo" će se vratiti kao pristupačan model s troja vrata pod ponovo rođenim imenom Yugo Automobile, a za sve je zaslužan dr. Aleksandar Bjelić, nemački profesor, poreklom iz Srbije.
Nakon predstavljanja makete, Daily Mail je ekskluzivno razgovarao s Aleksandrom koji za sebe kaže da je kolekcionar automobila, aktivni član nekoliko auto-klubova i predstavnik FIVA-e, globalne federacije klasičnih automobila. Njegovo iskustvo u autoindustriji proizlazi iz 20 godina aktivnog rada na nekoliko nacionalnih i međunarodnih rukovodećih pozicija u automobilskom sektoru, u ZF-u, Boschu, Behru…
Što je posebno u vezi imena Yugo i zašto želite da ga vratite?
„Posebnost imena "yugo" je njegova istorija. Većina ljudi misli da ‘Yugo‘ potiče od imena Jugoslavija. Međutim, to nije istina. Prvi modeli zvali su se Jugo sa slovom ‘J‘, a ime su dobili po toplom i vlažnom jadranskom vetru koji duva s juga. Ime Yugo mi je važno jer je to bio automobil domaće izrade s delovima iz cele zemlje. Yugo je imao isti cilj kao Ford s Modelom T i Volkswagen s Bubom: napraviti automobil za sve“.
Yugo je dobio nadimak ‘najgori automobil u istoriji‘. Mislite li da je to pošteno?
„Morate uzeti u obzir da je "yugo" kada je prvi put uvezen u SAD, bio auto koji su Amerikanci najviše uvozili te 1985. godine. Danas "yugo" ima vrlo jaku bazu obožavalaca i kultni status. Stoga nema potrebe popravljati reputaciju jer nije bila tako loša kako su je mnogi Amerikanci opisivali. Mnogi zanemaruju njegovu tadašnju cenu od 3.990 dolara. Automobili dvostruko skuplji od Yuga nisu bili ništa lošiji, ali ni bolji“.
Kome je namenjen novi "yugo" i gde će se prodavati?
„Mislim da će ići na mlađe i starije generacije. Na starije koji se sećaju prvog Yuga s tom nostalgičnom notom i mlađe koji traže pristupačan i zabavan auto. "Yugo" će biti dostupan na svim relevantnim tržištima gde se trenutno prodaju marke poput Dačije i Fijata. Naravno, zbog istorije, tržišta bivše Jugoslavije i Balkana biće u snažnom fokusu, ali ne isključivo.
Bez obzira na lošu reputaciju, da samo ja donosim odluke, definitivno bih ciljao i na tržište SAD-a“.
Stoji li najava da auto stiže 2027. godine?
„To nije samo nada. To je činjenica. U 2027. godini predstavićemo prototip s četvorocilindričnim motorom s unutarnjim sagorevanjem. Tim je već započeo rad. Motor i pogonski sklop obezbeđuje partner, čije ime još ne mogu da saopštim“.
Kada očekujete da bi prvi serijski "yugo" mogao da bude lansiran?
„Trenutno tražimo ‘partnera za saradnju‘ za proizvodnju. Dakle, zavisi od toga kada ćemo obezbediti proizvođače originalne opreme za serijsku proizvodnju. Ako se pravi partner pronađe najkasnije do 2027., proizvodnja bi mogla da započne 2028./2029.“
Koji motor bi najbolje odgovarao "yugu"?
„Prototip će koristiti četvorocilindrični motor, a želimo da proizvodni model ima izbor između 1,2-litarsnog motora od 120 KS ili 1,4-litarskog motora od 150 KS. Po mom mišljenju, ovo je najbolja opcija za takvo putničko vozilo kompaktne veličine i težine“.
Koliko će "yugo" koštati?
„Cilj je da cena bude ispod 20.000 evra. To je neophodno, inače bi filozofija "yuga" propala. Biće to početni model, ali sa svim glavnim funkcijama modernog automobila, poput otključavanja bez ključa, električnih prozora i retrovizora, klima uređaja i navigacije… Ali cena mora ostati ispod 20.000 evra. Razgovarao sam s raznim proizvođačima o troškovima i ova cena nije nerealna, može se ispuniti“.
Koji su još "yugo" modeli u pripremi?
„Trenutno smo pod velikim pritiskom jer radimo na Yugo Roadsteru koji će biti predstavljen u razmeri 1:5 u Nemačkoj, a u septembru ćemo u Njujorku predstavljati "yugo SUV". Razmišljamo još o modelu sa pet vrata, kao i o kabrioletu.
Za kraj, kako će se zvati prvi "yugo"?
„Naziv prvog modela nove marke "yugo", malog hatchbacka sa troja vrata biće Siaj. Ovo je kombinacija prvih slova imena moje dece: Saleena Isabella i Alisa Jasmin“, zaključuje Aleksandar Bjelić.
(Telegraf.rs / Yugo press, Blic)