Rusima se ne kupuju nova kola: Istorijski pad od skoro 30 odsto, evo ko preuzima tržište
Rusko tržište automobila doživljava novi udarac, sa padom prodaje novih putničkih automobila za 28,3 odsto u maju u odnosu na isti period prošle godine. Analitička agencija Autostat izvestila je da je tokom petog meseca 2025. godine u Rusiji prodato 91.218 novih putničkih vozila, što predstavlja značajan pad u odnosu na očekivanja industrije.
Uprkos teškom stanju na tržištu, domaći brend Lada zadržava dominaciju sa prodajom od 25.552 jedinica, što mu obezbeđuje tržišni udeo od 28 odsto. Ovo je istovremeno i dobra i loša vest za ruski auto sektor - dobra jer domaći proizvođač opstaje, loša jer čak i Lada beleži pad prodaje u odnosu na prethodne mesece.
Kineski brendovi nastavljaju ekspanziju na ruskom tržištu
Među inostranim proizvođačima, kineski automobili nastavljaju da dominiraju ruskim tržištem. Haval je postigao impresivnu prodaju od 10.600 vozila, čime se pozicionirao kao najtraženiji strani brend. Čeri (Chery) sledi sa 9.800 prodatih automobila, dok su Džili (Geely) i Čangan (Changan) takođe ostvarili značajne rezultate sa 6.300 i 5.600 prodatih vozila respektivno.
Ova dominacija kineskih brendova nije slučajnost - kineski proizvođači su povećali svoj tržišni udeo sa manje od 10 odsto pre početka rata u Ukrajini na impresivnih 62 odsto u 2024. godini. Stručnjaci predviđaju da bi 2025. godina mogla biti jedna od najgorih u istoriji modernog ruskog auto tržišta, sa prodajom koja neće premašiti milion vozila.
Ekonomski faktori koji utiču na pad prodaje automobila
Trenutno stanje na tržištu posledica je kompleksnog poslovnog okruženja koje karakterišu visoke kamatne stope, inflacija i neizvesna geopolitička situacija. Komercijalni direktor Auto.ru Danijel Škurigin procenjuje da bi rusko auto tržište moglo da se smanji za čak 20 odsto do kraja 2025. godine, padajući na 1,2 miliona vozila.
Visoke kamatne stope i troškovi reciklaže dodatno povećavaju cene automobila, što direktno utiče na kupovnu moć potrošača. Industrija je bila na putu oporavka od aprila 2023. godine, ali je krajem prošle godine rast usporen zbog rastućih kamata i vladine odluke o uvođenju naknada za reciklažu.
Analitičari upozoravaju da bi nastavak ovakvih trendova mogao dovesti do krize u industriji koja će zahtevati hitnu podršku države. Situacija je dodatno komplikovana činjenicom da se mnogi dileri suočavaju sa mogućnošću bankrota, dok kineski brendovi čiji su profiti pod pritiskom možda napuste tržište.
(Telegraf.rs)