Vozačka dozvola više neće biti u novčaniku: Stižu velike promene za sve vozače
Hrvatska je pred usvajanjem nove direktive Evropske unije koja donosi temeljne promene u sistemu vozačkih dozvola.
Od potpune digitalizacije i novih rokova valjanosti do strožih pravila za mlade vozače, reč je o reformi koja će zahvatiti gotovo sve učesnike u saobraćaju. Svi vozači u Hrvatskoj, od polaznika auto- škola do iskusnih profesionalaca s dugogodišnjim stažom, uskoro će se suočiti s jednom od najvećih izmena sistema vozačkih dozvola u poslednjih nekoliko decenija. Usklađivanje s novom evropskom direktivom donosi čitav niz izmena čija su dva temeljna cilja povećanje bezbednosti na putevima širom Unije i modernizacija administrativnih postupaka u skladu s digitalnim dobom. Promene su opsežne i obuhvataju gotovo sve aspekte sistema, od načina dokazivanja prava na upravljanje vozilom do sankcija koje će vredeti jednako u svim državama članicama. Iako je predviđen prelazni rok od četiri godine za potpuno sporovođenje, smer u kojem se sistem razvija već je jasno naznačen.
Jedna od najznačajnijih i najviše očekivanih novosti jeste uvođenje digitalne vozačke dozvole. Klasična fizička kartica postupno će biti zamenjena digitalnom verzijom pohranjenom na pametnom telefonu, dostupnom putem posebne mobilne aplikacije, slično kao digitalni identifikacioni dokumenti ili bankovne kartice. Takvo rešenje pojednostavljuje provere u saobraćaju, ali i znatno smanjuje mogućnost falsifikovanja i zloupotrebe. Ipak, građanima će i dalje ostati mogućnost zadržavanja fizičke vozačke dozvole ako to žele. Potpuni prelaz na digitalni sistem planiran je u razdoblju od približno četiri godine.
Posebna pažnja u novoj direktivi posvećena je mladim i neiskusnim vozačima, koji prema statističkim pokazateljima predstavljaju jednu od najrizičnijih grupa u saobraćaju. Za sve nove vozače uvodi se obavezno probno razdoblje u trajanju od najmanje dve godine, tokom kog će vredeti stroži kriterijumi i sankcije za teže saobraćajne prekršaje. To se ponajpre odnosi na vožnju pod uticajem alkohola, gde se predviđa nulta tolerancija, ali i na druge rizične oblike ponašanja poput nekorišćenja sigurnosnog pojasa ili upotrebe mobilnog telefona tokom vožnje. Novost je i mogućnost sticanja vozačke dozvole već sa 17 godina, uz uslov da mladi vozači do navršenog punoletstva smeju da voze isključivo uz pratnju iskusne osobe. Cilj ove mere je da omogući postupno sticanje iskustva u sigurnijim i kontrolisanim uslovims.
Promene se odnose i na profesionalne vozače, a neke od njih mogle bi pridoneti ublažavanju hroničnog nedostatka radne snage u sektoru saobraćaja. Uzrasna granica za upravljanje teretnim vozilima spušta se s 21 na 18 godina, dok će se za vozače autobusa smanjiti s 24 na 21 godinu, čime se mladima omogućuje raniji ulazak u profesiju. Istovremeno se uvode izmene i za vozače B kategorije, posebno one koji upravljaju većim vozilima poput kampera. Umesto dosadašnjeg ograničenja od 3,5 tone, vozači s B kategorijom moći će da upravljaju vozilima mase do 4,25 tona, uz obaveznu dodatnu obuku ili polaganje posebnog ispita.
Reforma obuhvata i promene u sistemu zdravstvenih provera sposobnosti za vožnju. Lekarski pregledi biće obavezni pri prvom izdavanju vozačke dozvole, ali i prilikom svakog njenog produženj. Poseban naglasak stavlja se na pregled vida i procenu kardiovaskularnog zdravlja, kao ključnih činilaca sigurnog upravljanja vozilom. Ipak, državama članicama ostavlja se mogućnost da za vozače ličnih automobila i motocikala, umesto klasičnog pregleda, uvedu sistem samoprocene zdravstvenog stanja putem standardizovanog obrasca. Menjaju se i rokovi valjanosti dozvola: za automobile i motocikle one će po pravilu vredeti 15 godina, dok će vozačke dozvole za profesionalne kategorije vredeti pet godina, nakon čega će biti potrebno novo produženje i lekarski pregled.
Jedna od najvažnijih novina koja direktno utiče na bezbednost saobraćaja jeste uvođenje prekograničnog priznavanja zabrana upravljanja vozilom. Dosadašnja praksa, prema kojoj su vozači kojima je dozvola oduzeta u jednoj državi članici često mogli da nastave da voze u drugoj, prestaje da važi. Prema novim pravilima, zabrana izrečena u bilo kojoj državi Evropske unije automatski će vredeti na celom njenom području. U kombinaciji s digitalnim vozačkim dozvolama, ovaj sistem omogućiće efikasnije praćenje i sankcionisanje najopasnijih prekršitelja. Istovremeno se unapređuje i sistem osposobljavanja novih vozača, s većim naglaskom na stvarne rizike u saobraćaju, poput mrtvih uglova, sigurnog otvaranja vrata radi zaštite biciklista i opasnosti korišćenja mobilnih uređaja i drugih izvora ometanja pažnje tokom vožnje.
(Telegraf.rs / Večernji list)