OBUKA SE MENJA U KORENU: Ova država EU mogla bi da prva uvede vozačke ispite samo za ELEKTRIČNA VOZILA

Vreme čitanja: oko 3 min.
Foto: Nikola Anđić

Nije tajna da veći deo EU ni približno ne napreduje željenom brzinom u prelasku sa "klasičnih" na električna vozila tako da predlog o uvođenju posebnih vozačkih ispita i dozvola za električne automobile, koji se ovih dana pojavio u Francuskoj, može kriti ozbiljan potencijal!

Iza tog predloga stoji francusko udruženje kompanija u elektroenergetskom sektoru (UFE) koje okuplja oko 500 firmi sa 300.000 zaposlenih.

- Modeli električnih vozila bez ručnog menjača i jednostavniji za vožnju zahtevali bi manji broj sati obuke i to slično kao i za vozačku dozvolu za vozila sa automatskim menjačem. Za ovu drugu trenutno je potrebno najmanje 13 sati praktične obuke u poređenju sa 20 sati za standardnu B dozvolu. Primena ovog modela na električna vozila mogla bi prema navodima organizacije značajno da smanji ukupne troškove za kandidate s obzirom na to da prosečna cena vozačke dozvole često prelazi 1.800 evra po osobi prema vladinim podacima – navodi UFE.

Poslodavci iz francuskog elektroenergetskog sektora smatraju da bi auto-škole trebalo da podrže njihov predlog jer, kako navode, električna vozila stvaraju niže operativne troškove u odnosu na vozila sa unutrašnjim sagorevanjem.

- Električna vozila nude auto-školama ekonomsku prednost što bi se odrazilo na cenu vozačke dozvole. Time se rešava potreba za pristupačnijim vozačkim dozvolama i omogućava direktna veza između električne dozvole i električnog vozila - smatraju u udruženju UFE koje polazi od strateških niskougljeničnih planova prema kojima bi do 2030. godine prodaja električnih vozila u toj članici EU trebalo da dostigne 67 odsto ukupne prodaje novih automobila u odnosu na sadašnjih 17 odsto.

Posebni moduli

Automobili na "baterije" trenutno učestvuju sa četiri odsto u voznom parku Francuske, a do 2030. godine trebalo bi da dostignu udeo od 15 odsto, podseća portal Auto-moto.com. U svakom slučaju, razvijajući tezu o interesu auto-škola za ubrzane vozačke ispite i posebne vozačke dozvole za električna vozila, UFE predlaže da se obuka za "električne2 vozače podeli na posebne module o upravljanju dometom, ekološkoj vožnji i punjenju, kako bi se, kako ističu, novi vozači upoznali sa tim praksama već od prvih pređenih kilometara.

- Organizacija takođe poziva na finansijsku podršku auto-školama posebno kroz programe kredita sa nultom kamatnom stopom za kupovinu ili zakup električnih vozila namenjenih obuci vozača - piše francuski "Le Figaro" koji je pribavio i prve reakcije auto-škola na pomenuti predlog.

Mari Martinez, direktorka auto-škole i potpredsednica udruženja auto-škola Unica, poručila je da nisu potrebni posebni propisi za polaganje vozačkog ispita i izdavanje vozačke dozvole za električne automobile.

- Dozvola za električne automobile zapravo je dozvola za vozila sa automatskim menjačem, koja postoji već dugi niz godina i omogućava vožnju kako električnih vozila, tako i vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem opremljenih automatskim menjačem - naglašava Mari Martinez.

Deo kritičara predloga udruženja UFE podseća da su vozila sa unutrašnjim sagorevanjem i dalje veoma zastupljena u francuskom voznom parku pa bi stvaranje kategorije vozača ograničene na jednu vrstu pogona predstavljalo rizik.

Udar na auto-škole

Postoje i mišljenja da se posebnim propisima o vozačkim ispitima za električna vozila u Francuskoj zapravo želi primorati same auto-škole na nabavku električnih automobila, jer, prema opštoj proceni, prosečno opremljene auto-škole uopšte nemaju električne modele. Štaviše, u francuskim medijima prenose se stavovi instruktora vožnje da se 90 odsto njihovih polaznika obučava na vozilima sa unutrašnjim sagorevanjem, jer nameravaju da kupe takve polovne modele po maksimalnoj ceni do 5.000 evra, budući da, kako navode instruktori, mladi Francuzi sa prosečnim primanjima ne mogu da priušte automobile skuplje od 5.000 evra.

Pretežan deo vlasnika auto-škola, ocenjuje portal Franceinfo.fr, mogao bi da zapadne u finansijske probleme ukoliko bi bili primorani na nabavku električnih automobila, imajući u vidu realne tržišne pokazatelje da su električni modeli i dalje znatno skuplji od "benzinaca" i "dizelaša".

- Za sada je predlog UFE samo polazna tačka za raspravu bez definisanog vremenskog okvira ili odluke vlade – napominje "Le Figaro".

Sa druge strane, prema saznanjima portala Lesechos.fr, UFE je svoj predlog, kao deo šireg plana energetske tranzicije od 50 tačaka, već dostavio francuskoj vladi.

(Telegraf.rs/Jutarnji)