Tim Kuk ima plan kako da iPhone poskupi, a da niko ne primeti pravi razlog

Vreme čitanja: oko 2 min.
Foto: Tanjug/AP

Vlasnici Apple uređaja bi na jesen mogli da dožive neprijatno iznenađenje, iako to možda neće biti odmah vidljivo na cenovniku. Prema najnovijim informacijama, američki tehnološki gigant razmatra načine kako da poveća cene svojih iPhone uređaja, ali bez direktnog povezivanja poskupljenja sa tarifama koje je uvela administracija predsednika Donalda Trampa.

Analitičari tvrde da Apple razmatra nekoliko strategija kako bi podigao cene svog najprodavanijeg proizvoda, a da pritom ne izazove negativne reakcije javnosti. Kompanija bi mogla povezati više cene sa novim AI funkcijama ili poboljšanim hardverom, umesto da direktno navede tarife kao razlog poskupljenja, naglašavaju stručnjaci za tehnološko tržište.

Tarife na kineske proizvode predstavljaju ozbiljan izazov za Apple, koji i dalje proizvodi većinu svojih uređaja u Kini uprkos naporima da proširi proizvodnju na Indiju i Vijetnam. Tim Kuk, izvršni direktor kompanije, već je izjavio da očekuje da će tarife koštati Apple oko 900 miliona dolara samo u drugom kvartalu 2025. godine.

Iako je administracija SAD nedavno najavila privremeni trgovinski sporazum sa Kinom koji će smanjiti stope tarifa na 90 dana, to neće u potpunosti ukloniti finansijski pritisak na kompaniju iz Kupertina.

Apple traži način da prikrije pravi razlog poskupljenja iPhonea

Direktno povećanje cena zbog tarifa bi moglo privući neželjenu pažnju predsednika Trampa, što Apple želi da izbegne po svaku cenu. Tim Kuk je uložio značajne napore da održi dobre odnose sa novom administracijom, uključujući prisustvo na inauguraciji i najavu investicije od 500 milijardi dolara za proširenje Apple-ovih objekata u SAD.

"Ovo je delimično političko pitanje, jer ako izađu sa opštim povećanjem cena, naslovne vesti će biti 'troškovi tarifa prebačeni na potrošače', što ljuti ljude", izjavio je Danijel Morgan, viši portfolio menadžer u investicionoj firmi Synovus.

Umesto direktnog povećanja, Apple bi mogao da iskoristi lansiranje nove, tanje verzije iPhonea, koja će navodno biti predstavljena kao iPhone 17 Air. Ovaj premium model bi mogao poslužiti kao izgovor za restrukturiranje cena celokupne linije proizvoda, slično strategiji koju je Samsung primenio sa svojim Galaxy S25 Edge modelom.

AI funkcije i tanji dizajn kao opravdanje za više cene

Dodatna opcija za Apple je da poveća cene na manje primetan način - smanjenjem besplatnog prostora za skladištenje i naplatom više za nadogradnju memorije. "To nije nešto što potrošači neće uopšte primetiti, ali ne menja osnovnu cenu", objašnjava Gil Lurija, direktor tehnoloških istraživanja u investicionoj grupi D.A. Davidson.

Apple je već pokušao da opravda više cene kroz AI funkcije kada je lansirao Apple Intelligence u oktobru, nekoliko nedelja nakon debija iPhonea 16. Međutim, unapređena verzija Siri asistenta, najavljena prošle godine, još uvek je odložena.

"Pitanje je da li će ljudi videti dovoljnu vrednost u tim funkcijama da bi platili više", dodaje Morgan.

Ako Apple zaista poveća cene svojih uređaja, to bi moglo uticati na broj korisnika koji odlučuju da nadograde svoje trenutne modele. Kompanija već godinama beleži usporenu prodaju iPhonea, iako je prihod od uređaja porastao za 1,9% u prvom kvartalu 2025. godine u poređenju sa istim periodom prethodne godine.

"To je uvek kompromis kada podižete cene - morate biti sigurni da to nije na štetu obima prodaje", zaključuje Lurija.

(Telegraf.rs)