Rafaelov „Bindo Altoviti“ kao bankar u jagnjećoj koži: Kratka priča iza velikog umetničkog dela

Bindo Altoviti je bio papski bankar, izdanak jedne od najmoćnijih firentinskih porodica, i veliki pokrovitelj umetnosti. Dovoljno je reći, da je spasio Mikelanđela prilikom njegovog bekstva iz Firence. Večnim ga je, ovom slikom, učinio Rafaelo Santi da Urbino

„Portret Binda Altovitija“, Rafaelo, oko 1515. Foto: Wikimedia Commons/National Gallery of Art, Washington, D. C., online collection

Bindo Altoviti (1491—1557) se rodio u firentinskoj patricijskoj kući koja je imala krvne veze sa Medičijima i bila u savezu sa kućom Dela Rovere, jednom od najmoćnijih u Italiji tog doba. Papa Julije II, kao izdanak te familije, uzeo je Binda pod svoje i obrazovao ga na papskom dvoru te mu omogućio da upozna brojne evropske silnike ali i umetnike poput Vazarija, Bramantea, Čelinija, Rafaela i Mikelanđela.

Bez obzira što je Bindo oženio bratanicu Pjera Soderinija, predvodnika antimedičijevskog tabora, a Altoviti kao porodica bili protiv njihovog povratka u grad iz kog su proterani, Bindov posao je cvetao čak i pod kasnijim papama koji su dolazili iz same kuće Mediči, poput Lava X (sina Lorenca Medičija) te Klimenta VII. A Bindov posao je bila shema po kojoj je pozajmljivao novac Svetoj stolici, a zauzvrat dobijao pravo na skupljanje papskih prihoda (ovo posebno nakon Pljačke Rima 1527, koja se odigrala tokom Rata Konjačke lige, u okviru Italijanskih ratova koji su se vodili između 1494. i 1559. godine; tada je veoma malom broju italijanskih banaka ostao kapital neophodan za sprečavanje ekonomskog kolapsa).

U vatikanskim dokumentima vidi se jasan put uspona Binda ka jednom od najmoćnijih papskih bankara, što ne čudi ako se ima u vidu da mu je otac Antonio bio papski gospodar kovnica. Majka Dijanora je bila sestričina pape Inoćentija VIII, a sam Bindo direktni predak pape Klimenta XII, pošto sa uticajem i položajem dolazi novac koji stvara novac koji stvara uticaj i položaj. Kroz generacije.

Međutim, nećemo ovde izlagati opširni životopis Binda Altovitija; zanima nas samo njegovo pokroviteljstvo umetnosti. Već rekosmo da je u ranoj mladosti upoznao brojne velike umetnike, zahvaljujući čemu je razvio izvrstan ukus. Zbog velikog bogatstva, velikim novcima plaćao je slikare i vajare da stvaraju svoja remek-dela. Za njega samog, to se podrazumeva.

„Portret Binda Altovitija“, Đakopito del Konte, 1550-ih. Foto: Wikimedia Commons/mbam.qc.ca

Mikelanđela je spasio prilikom bekstva slavnog umetnika iz Firence u Rim, i ovaj je strašno cenio i poštovao Binda, podarivši mu brojne svoje radove i čak ga ubedivši da ne gradi novu porodičnu kapelu pri crkvi Svetih Apostola u Firenci, već da obnovi postojeću, za koju je Vazari naslikao „Alegoriju Bezgrešnog začeća“.

Vazari je tokom boravka u Rimu živeo u Palaco Altoviti, gde je naslikao fresku „Trijumf Cerere“ (palata je srušena da bi se napravio nasip na obali Tibra, ali su sve freske sačuvane i danas izložene u Nacionalnom muzeju Palaco Venecije). Vazari je takođe Bindu freskama oslikao zid goleme lođe u njegovoj seoskoj vili, lođe dekorisane statuama otkrivenim u antičkoj Vili Adrijani imperatora Hadrijana.

Večnim je Binda Altovitija ipak učinio Rafaelo slikom „Portret Binda Altovitija“ iz 1515. godine, koja se danas čuva u vašingtonskoj Nacionalnoj galeriji umetnosti. Nastala je kada je Bindo imao 24 godine. Njegov stav je graciozan, bezmalo ženstven i zavodljiv, istovremeno nevin i bezobrazan. Postoji pritom snažan kontrast između svetlosti i senki, što je sve bilo neuobičajeno za Rafaela, posebno kada je radio portrete muškaraca. Istoričari umetnosti to povezuju s eksperimentisanjem različitim stilovima i oblicima, što je faza kroz koju je prolazio tokom svog poznog rimskog perioda; ukazuje se i na vidljivi uticaj Leonarda kojeg je Rafaelo izučavao tih godina.

Potomci Binda Altovitija bili su u posedu ove slike sve do 1808. kada je prodata budućem bavarskom kralju Ludvigu I. Potom je sve do 1936. bila u Staroj pinakoteci, velikom minhenskom muzeju koji je utemeljio pomenuti vladar. Posle žustre rasprave o njenom autorstvu, neznano kako ali prošvercovana je van Trećeg rajha i došla je u posed trenutnog vlasnika.

(P. L.)