Veliki a kod nas malo poznati svetski slikari: Danas govorimo o Hozeu de Riberi
Hose de Ribera kršten je 17. februara 1591. godine u Hativi, u Španiji, a umro je 2. septembra 1652. u Napulju. Bio je španski (ali i napuljski) slikar i grafičar, u istoriji umetnosti poznat po dramatičnom baroknom realizmu i prikazima religioznih i mitoloških tema.
U stvari je veći deo svog života on proveo u Italiji; u to vreme, Napuljska kraljevina i Kraljevina Sicilija bile su deo Krune Aragona, tako da je tih vekova dosta Španaca tamo odlazilo i boravilo, posebno onih s mediteranske obale.
O njegovom životu u Španiji malo se zna, iako slikar i biograf Antonio Palomino de Kastro i Velasko navodi da je prve umetničke časove dobio kod Fransiska Ribalte.
Nije poznato kada je otišao u Italiju, ali postoje dokazi da je kao mladić radio u Parmi i Rimu. 1616. se oženio u Napulju, u kojem je ostao do kraja života. 1626. se upisao u članstvo Rimske akademije Svetog Luke, a 1631. je postao vitez Papskog reda Hrista, iako je do kraja sačuvao španski identitet.
Čini se da celokupno Riberino sačuvano delo pripada periodu nakon što se nastanio u Napulju. Njegova obimna produkcija uglavnom obuhvata religiozne kompozicije, zajedno sa nizom klasičnih i žanrovskih tema i nekoliko portreta.
Puno je radio za španske vicekraljeve, koji su mnoge njegove slike odašiljali za Španiju. Katolička crkva ga je takođe bila angažovala, i imao je brojne privatne pokrovitelje različitih nacionalnosti. Njegove slike su bile široko imitirane i kopirane u Španiji.
Od 1621. pa nadalje postoji mnogo potpisanih, datiranih i dokumentovanih Riberinih dela, koja su suzdržana ili tmurna po raspoloženju i počesto prilično dramatična u svom prikazu.
Glavne elemente svog stila, tenebrizam (dramatična upotreba svetla i senke) i naturalizam, koristio je da naglasi psihičku i fizičku patnju svetaca koji se kaju ili muče, ili izmučenih bogova.
Realistični detalji, često zastrašujući, istaknuti su grubim potezima četkice po debelom sloju pigmenta, što predstavlja bore, brade i rane na telu. Riberina tehnika karakteriše se osetljivošću kontura i sigurnošću kojom je prikazivao prelaze sa jakog svetla do najtamnije senke.
Pored slika, Ribera je bio jedan od retkih španskih umetnika XVII veka koji je stvorio brojne crteže, a njegovi bakrorezi spadaju među najbolje proizvedene u Italiji i Španiji tokom baroknog perioda.
(Telegraf.rs)