Izložba Dejvid Hokni: Od papira do ekrana u Muzeju savremene umetnosti

V. Đ.
Vreme čitanja: oko 2 min.
Foto: Dejvid Hokni, Autoportret III, 20. mart 2012. iPad crtež © David Hockney

Godine 1970. mladi Dejvid Hokni održao je samostalnu izložbu u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu, što je bio rani pokazatelj njegovog globalnog dometa i trenutak trajne važnosti u istoriji Muzeja. Danas, više od pet decenija kasnije, Hokni se vraća – ovoga puta kroz snažno nasleđe svog umetničkog rada i radikalnu evoluciju vizuelnog jezika.

Ideja da se dela Dejvida Hoknija ponovo predstave beogradskoj publici potekla je iz želje da se istakne umetnik koji je obeležio prve godine rada Muzeja i čija je izložba odjeknula daleko izvan svog vremena, ostavljajući trajan trag na lokalnoj umetničkoj sceni. Istovremeno, ova izložba potvrđuje doslednu posvećenost Muzeja predstavljanju osobene i avangardne umetnosti domaćoj, regionalnoj i međunarodnoj javnosti.

Dejvid Hokni (1937) jedan je od najuticajnijih i najomiljenijih umetnika 20. i 21. veka. Kao ključna figura britanske savremene umetnosti i neumoran inovator, Hokni neprestano pomera granice slikarstva, crteža, fotografije i digitalnih medija. Njegov opus spaja klasične umetničke tradicije sa smelim eksperimentima u perspektivi, boji i tehnologiji.

Bilo da prikazuje intimnost međuljudskih odnosa, igru svetlosti u kalifornijskim bazenima ili smenu godišnjih doba u engleskom pejzažu, Hoknijeva umetnost obeležena je dubokom posvećenošću gledanja – i nastojanjem da drugima otvori nove načine i perspektive posmatranja. Njegovo prihvatanje ajpeda, ajfona i digitalnog crteža kao profesionalnih umetničkih alata proširilo je jezik savremene umetnosti, inspirišući generacije umetnika da preispitaju načine na koje stvaramo i prenosimo vizuelna iskustva.

Hoknijev uticaj prevazilazi granice medija i geografije. Izlagao je u najznačajnijim svetskim muzejima, autor je revolucionarnih teorijskih razmatranja o pojmovima gledanja i percepcije, i jedan je od umetnika koji su redefinisali savremeni portret i pejzaž. U svakoj fazi njegove karijere – od ranih grafika do imerzivnih digitalnih ambijenata – Hokni poziva posmatrača u svet boje, jasnoće i stalne reinvencije.

Izložba Od papira do ekrana pruža jedinstven uvid u Hoknijev rad kroz decenije, od ranih crteža i bakropisa iz šezdesetih godina prošlog veka do najnovijih radova nastalih na ajpedu. Spajajući klasično crtačko umeće sa savremenim digitalnim eksperimentima, izložba uspostavlja dijalog između prošlog i sadašnjeg, analognog i digitalnog, materijalnog i nematerijalnog. Ona nas poziva da preispitamo ulogu umetnika u eri tehnološke transformacije na prelazu vekova – i da se zapitamo kako se samo gledanje promenilo.

Čast nam je da ovu izložbu podelimo sa svojom publikom, istovremeno obnovljajući kulturnu vezu koja traje više od pola veka, dok ponovo imamo priliku da u Beogradu ugostimo vizionarsko delo Dejvida Hoknija.

Realizacija izložbe ostvarena je uz značajnu podršku Britanskog saveta, koji kontinuirano doprinosi kulturnoj razmeni i povezivanju umetničkih scena Ujedinjenog Kraljevstva i Srbije.

Izražavamo zahvalnost umetniku, njegovom studiju, Britanskom savetu u Londonu i Beogradu, Ambasadi Ujedinjenog Kraljevstva u Srbiji, Martinu Gejfordu na značajnom doprinosu tekstu kataloga, kao i svima čija je posvećenost omogućila realizaciju ove izložbe.

Katalog izložbe biće objavljen krajem juna.

(Telegraf.rs)