Vilem Dafo na Sarajevo Film Festivalu: "Gluma je istraživanje i otvaranje za nova osećanja"

V. Đ.
Vreme čitanja: oko 3 min.
Printskrin: Tanjug/Jako Deranić

Američki glumac Vilem Dafo, dobitnik Počasnog Srca Sarajeva, održao je masterklas u okviru 31. Sarajevo Film Festivala, poručivši da glumu vidi kao stalno istraživanje, priliku da izazove sebe i ostane otvoren za nova osećanja i čuda.

Podsetio je da je nakon ranih uloga u filmovima "Vatrene ulice" i "Živeti ili umreti u Los Anđelesu", prelomni trenutak u njegovoj karijeri stigao 1985. godine sa "Vod smrti " (Platoon), filmom nagrađenim Oskarom.

Ikonična scena njegove filmske smrti, ocenjuju kritičari, ušla je u istoriju kinematografije, a sam Dafo kaže da mu je poster sa tim kadrom bio oslobađajući jer "nije video sebe, već nekog drugog tipa“.

UNIQA je glavni sponzor i zvanično osiguranje Sarajevo Film Festivala

Ubrzo je usledio poziv američkog reditelja Martina Skorsezea za "Poslednje Hristovo iskušenje".

"To nije bio film o Bogu, već o čoveku. Snimali smo brzo, bez spektakla, sirovo i jednostavno. Šokiralo me je da film o veri, snimljen iskreno, izazove toliki otpor", rekao je Dafo, prisećajući se kontroverzi i protesta koji su pratili premijeru.

Moderator masterklasa Nik Jang podsetio je i na saradnje sa Dejvidom Linčom, Polom Šrederom i Ejbelom Ferarom.

Dafo je otkrio da je Linčev "Divlji u srcu" za njega bio posebno iskustvo.

"Njegova uputstva bila su apstraktna. Rekao bi: 'Vilem, kada počneš scenu, ti si zelen, a onda postaješ braon.' Prihvatio sam to i pustio lik da se sam otključa. Proteze, ti lažni zubi, promenili su mi držanje i izraz, postali su okidač za lik", objasnio je.

O radu sa rediteljem Ejbelom Ferarom istakao je da se granice između glumca i reditelja često brišu.

"Kod njega ponekad nema tradicionalnog scenarija, samo okvir događaja. Snimamo odmah, bez mnogo proba. On očekuje spontanost i da glumac zna svoj posao", rekao je.

Za razliku od Ferare, po njegovim rečima, sa Šrederom je kreativni proces potpuno drugačiji.

"Sve je precizno napisano i režirano. U filmu "Lagani spavač" prvi put sam pomislio: ovo bih mogao da budem ja, da mi je život krenuo drugačije. Lik je bio diler u Njujorku, nešto vrlo blisko onome što sam mogao postati", rekao je Dafo.

O Džinu Hekmanu, partneru iz filma "Misisipi u plamenu", Dafo je govorio da je "bio snažan ali i blag".

"Znao je da bude grub i da ne trpi gluposti. Tada sam naučio da ljudima treba dati prostor i pustiti ih da pronađu svoje mesto", ocenio je Dafo.

Video: Gluma je istraživanje i otvaranje za nova osećanja: Vilem Dafo na Sarajevo Film Festivalu

Govoreći o tome kako održava vitalnost sa svežih sedamdeset godina, posle više od 100 filmova i nedavnih nagrada u Veneciji i Lokarnu, rekao je da je tajna u ranom ustajanju, jogi I zdravoj ishrani.

"Često čujem da ljudi, kada ostare, kažu: 'Kako se ovo desilo?'“, našalio se on.

Govoreći o rodnom gradu Epltonu u Viskonsinu, gde su rođeni i Hari Hudini i Džozef Makarti, prisetio se detinjstva.

"Kada sam odrastao, grad je imao oko 50.000 ljudi, uglavnom zaposlenih u papirnim fabrikama. Bilo je to dobro mesto za detinjstvo, ali čim sam odrastao znao sam da moram da odem u Njujork", rekao je Dafo.

Prema njegovim rečima, filmovi su mu, priznaje, u početku bili samo način da plati stan.

"Nisam bio filmofil, rastao sam uz pozorište. Ketrin Bigelou me je zapazila na sceni i pozvala u film "Bez ljubavi". To je bio prvi angažman, doneo mi je 10.000 dolara i tada ogroman novac", rekao je.

Dodao je da u saradnji sa rediteljima najviše voli kada u njemu prepoznaju stvari koje sam ne vidi.

"To je deo uživanja, učenja i uzbuđenja. Gluma je prostor za istraživanje i otvaranje novih osećanja", naglasio je.

Dafo se osvrnuo i na prethodni boravak u Sarajevu 2000. godine sa filmom "Fabrika životinja" Stiva Bušemija, ističući da je to, malo nakon rata, bilo jedno sasvim drugačije Sarajevo i "lep festival".

Večeras će mu na festivalu biti uručeno Počasno Srce Sarajeva za izuzetan doprinos filmskoj umetnosti.

UNIQA je glavni sponzor i zvanično osiguranje Sarajevo Film Festivala

(Telegraf.rs/Tanjug)