Naša kostimografkinja otkriva: Nema razlike u posvećenosti ekipa domaćih i stranih serija, ima samo u budžetu!

N. S.
Vreme čitanja: oko 3 min.
Foto: Tanjug/Jadranka Ilić

Kostimograf Ivana Vasić kaže da je za njen posao bitno da se glumci osećaju ugodno u kostimima, da nema razlike u posvećenosti ekipe u domaćim i stranim serijama, dok u pozorištu ima više prostora za fantaziranje nego na filmu.

Vasić je rekla Tanjugu da je njen prvi inostrani projekat bila serija "Outpost", epska fantastika i pseudo-Srednji vek, gde je trebalo napraviit ogromnu količinu kožne odeće, obuće i dodataka.

"Insistirala sam da sve bude od prirodnih materijala, zato što u kameri strašno loše izgleda sintetički materijal. Vidi se da je plastika, vrlo se loše slika", istakla je Vasić.

Prema njenim rečima, na sledećoj naučnofantastičnoj seriji "Ark" bili su potrebni drugačiji materijali, poput 150 kaciga za astronaute, koje je trebalo negde izliti.

"Neverovantim spletom okolnosti smo otišli u Čačak, gde imaju malu fabriku za pravljenje konzola za autobuse, koji su znali našeg 3D skulptora", navela je Vasić.

Bilo je potrebno uraditi sve za dve i po nedelje, jer producent i reditelj Din Devlin voli da snima najteže scene prvo, pa su kacige stigle u tri ujutro, a poziv je bio u pet za oblačenje statista.

"Uspelo nam je, jer opcija 'ne uspe', nije opcija", istakla je Vasić.

Za kostimografa je bitno da razgovara sa glumcima, rekla je Vasić, dodajući da ima puno razumevanja za njih i za plesače i da ono što nose "mora njima da odgovara, da im laska i da im bude komforno".

"Moraju da su sebi lepi, ne mogu sebi da budu ružni, osim ako lik to ne zahteva. Užasno je bino, jer svi smo skloni preispitivanju i sumnji u sebe. U industriji koja je prilično sklona taštini, strašno je bitno da se osećaju bezbedno", rekla je kostimografkinja.

Vasić je dodala da uvek voli da sa glumcima prođe kroz to kakav će biti konačan kostim, jer voli da im nametne stil, ali u okviru njega ima prostora da se kreću kroz različite nijanse.

U "Ark" je kostim zasnovala na istraživanju Amerikanke Dave Njuman, objašnjavajući glumcima da su mreže kablova po njima legure nikla i titanijuma koje, u budućnosti, imaju moć pamćenja.

Vasić je ocenila da između domaćih i inostranih serija nema razlike u posvećenosti kod kostimografa, scenografa, direktora fotografije, šminkera ili ostalih članova ekipe.

"Nivo posvećenosti je jednak, samo su budžeti razlićiti. U stranim serijama su značajno veći, čak i ovim koje dolaze kod nas B produkcije, jer im je skupo da budu u Pragu. U međuvremenu su se honorari iznivelisali, pa nije toliko velika razlika", navela je Vasić.

Prema njenim rečima, u pisanju i slikanju je lako odlučiti da li neko ima talenat, dok je kostimografu crtež samo oruđe i sredstvo, a talenat je u razumevanju ljudskih priroda, okolnosti i interakcija.

"Ima mnogo više toga nego što je likovni deo, koji je samo poslednja manifestacija toga što mi zamišljamo. Mislim da je tu talenat upitan, jer je toliko mnogo više od crtanja suknje sa karnerićima. Sve ostalo je cerebralno, nevidljivo", ocenila je Vasić.

Prema njenim rečima, kad se uđe u realizaciju materijala onda talenat postane deseti po redu, a od veština potreban da se to izvede su geometrija, matematika, novac i vreme.

Vasić je rekla da obožava pozorište kao svoju prvu ljubav, gde voli "osećaj imanja vremena za razgovaranje, razmišljanje, analiziranje, fantaziranje i predomišljanje".

"Toga na filmu nema. Sve mora da bude unapred osmišljeno, pretpostavljeno na vreme, po satnici. To je jako skupa igračka. U pozorištu je sve mnogo intelektualnije i promišljenije. Na probama se ima mnogo više vremena da se razmišlja o svemu", navela je Vasić.

Vasić navodi da joj se, gledakući probe, dešavalo da potpuno menja crteže, jer su je prirodno odvele do zaključka tu više nisu potrebni kostimi koje je bila prvobitno nacrtala.

"Pozorište je u tom smislu jako živo, ono se kreće kako ono želi, zato što je sinkretička umetnost tu najbogatija i najvidljivija", rekla je Vasić.

Dok se u pozorištu razgovara sa rediteljem, na stranim serijama postoji "šouraner", koji je alfa i omega, zna sve o tekstu, stilu i on odlučuje, njega svi pitaju za mišljenje, rekla je Vasić.

Otkrivši da su u julu završili snimanje druge sezone serije "Librarians: Next Chapter", Vasić je dodala da je u junu počeo rad na trećoj sezoni "Ark", koja se završava u oktobru.

Sa koreografom Dunjom Jocić, Vasić priprema plesnu predstavu u Amsterdamu za 14. oktobar pod nazivom "Afternoon of a Nimph".

(Telegraf.rs/Tanjug)